Mikä vaivaa???

Kyseessä ei edes ole se, että kyseisillä ihmisillä olisi esimerkiksi autismi tai joku muu vastaava syy, että heidän olisi vaikea ymmärtää, että muut ihmiset ovat heistä itsestään erillisiä ihmisiä joilla on omat mieltymykset ja mielipiteet. Silti monet tuntemani ihmiset selvästi ihmettelevät, että toinen ei esimerkiksi pidä samasta ruosta kuin he itse. Minä en vain voi sille, että minusta joku punajuurikeitto, sienikastike tai hapankaali eivät ole hyviä ruokia vaikka ne jonkun muun mielestä olisivat parhaita mahdollisia ruokia, mutta joidenkin mielestä on ilmeisesti mahdoton ymmärtää, että joku ei pidä samoista ruoista kuin he. Sama koskee monia muitakin asioita sillä olen huomannut, että moni ihminen on oikeasti ihmeissään kun joku on eri mieltä jostain asiasta kuin he ja aivan erityisen ihmeissään he ovat siitä, että minä olen eri näköinen kuin muut. Silloin heidän pitää oikein ihmeissään tuijottaa minua uskoakseen, että minä nyt satun olemaan eri näköinen kuin muut.

• ylös 47
  • alas 2

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Niin, kysymyksen voisi esittää juuri sinulle, ap. Miksi et sitä ymmärrä, että joku on erilainen ja ei ymmärrä samoja asioita kuin sinä?

• ylös 12
  • alas 25
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ehkä pelkäävät, että he itse ovat jotenkin vääränlaisia, jos eivät pidä juuri niistä asioista kuin muutkin. Saavat siis oikeutuksensa elämään sillä, että toimivat ja ajattelevat kaikesta oikealla tavalla. 

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Näinhän se on.
Ehkä osa ihmisistä on klooneja ja he siksi oikeasti hämmästyvät kun kohtaavat jonkun joka ei ole.

• ylös 24
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, kysymyksen voisi esittää juuri sinulle, ap. Miksi et sitä ymmärrä, että joku on erilainen ja ei ymmärrä samoja asioita kuin sinä?

Eihän ap:n aloituksessa ole kyse mielipiteiden tai makuasioiden eroista vaan siitä että moni ihminen pitää itseään normaaliuden mittana ja ei ymmärrä kuinka kaikki muut eivät asetu siihen mittaan/muottiin.

Sitä saakin ihmetellä, moni asia maailmassa sujuisi paremmin kun ihmiset olisivat avoimia ja hyväksyviä toisiaan kohtaan.

• ylös 25
  • alas 0
Vierailija

Itsekkäät ihmiset näkevät asiat vain omasta näkökulmastaan. Muita ihmisiä ei kyetä näkemään kokonaisuuksina ja yksilöinä, koska itsekeskeiselle ihmiselle on olemassa vain ne asiat jotka liittyvät heihin jollain tavalla. Kaikki tästä poikkeava on heille niin ennenkuulumatonta ja omistuista, että sitä täytyy oikein päivitellä ääneen. Heille ainoa oikea vaihtoehto on se mistä he pitävät, tämä pätee mihin tahansa asiaan.

• ylös 22
  • alas 0
Aloitteleva ajattelija

Yhtenäiskulttuuri luo turvallisuuden tunnetta ja erilainen herättää epäluuloa. Lisäksi moni ihan tosissaan uskoo, että koska jokin asia on tehnyt heidät onnelliseksi, se tekee saman muillekin. Hyväntahtoista hölmöyttä siis. Joskus tietysti myös vallanhalua ja oikeassa olemisen pakkoa.

Olen tosin huomannut, että hyväksynnän puute on usein enemmän hyväksynnän puutteen pelkoa. Kun lakkaa miettimästä liikoja muiden mietteistä, voi elää enemmän näköistään elämää.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaa??? kirjoitti:
Kyseessä ei edes ole se, että kyseisillä ihmisillä olisi esimerkiksi autismi tai joku muu vastaava syy, että heidän olisi vaikea ymmärtää, että muut ihmiset ovat heistä itsestään erillisiä ihmisiä joilla on omat mieltymykset ja mielipiteet. Silti monet tuntemani ihmiset selvästi ihmettelevät, että toinen ei esimerkiksi pidä samasta ruosta kuin he itse. Minä en vain voi sille, että minusta joku punajuurikeitto, sienikastike tai hapankaali eivät ole hyviä ruokia vaikka ne jonkun muun mielestä olisivat parhaita mahdollisia ruokia, mutta joidenkin mielestä on ilmeisesti mahdoton ymmärtää, että joku ei pidä samoista ruoista kuin he. Sama koskee monia muitakin asioita sillä olen huomannut, että moni ihminen on oikeasti ihmeissään kun joku on eri mieltä jostain asiasta kuin he ja aivan erityisen ihmeissään he ovat siitä, että minä olen eri näköinen kuin muut. Silloin heidän pitää oikein ihmeissään tuijottaa minua uskoakseen, että minä nyt satun olemaan eri näköinen kuin muut.

Vedä tumppuusi rumilus köyhä paska. Jos sä oden teolla halua alkaa vertailemaan mistä me tullaan niin jätän väliin enkä halua pilata selkeästi hyvin alkanutta päivääsi rmala, läski, tyhmä luuseri. Tappa ittses.

EIkö sitä voi tajuta että täällä onn muillakin vähän vaikeeta olla ja elää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eihän ap:n aloituksessa ole kyse mielipiteiden tai makuasioiden eroista vaan siitä että moni ihminen pitää itseään normaaliuden mittana ja ei ymmärrä kuinka kaikki muut eivät asetu siihen mittaan/muottiin.

Sitä saakin ihmetellä, moni asia maailmassa sujuisi paremmin kun ihmiset olisivat avoimia ja hyväksyviä toisiaan kohtaan.

Ap:han pitää itseään ja suvaitsevuuttaan normaaliuden mittana (vetoomus autismin puutteeseen ko. henkilöiltä) ja silti hän ei hyväksy ihmisten piirteitä.

Minusta sä et ole normaali, kun et tätä tuosta tekstistä näe.

• ylös 1
  • alas 14
Vierailija

No siis kyllä minä ainakin ihmettelen sitä, miten niin joku ei muka pidä jostain ruuasta. Ja sanoo sen vielä ääneen. Sellainen on huonoa käytöstä ja moukkamaista. Ja jotenkin vähän vajavaista. Että pitää sitten vissiin ymmärtää, että sä olet vähän vajavainen ja rajoittunut, sitäkö tarkoitat?
Vaikka joku ruoka ei olisi lempiruokiani, en sano oikeastaan koskaan mistään ruuasta, että en pidä siitä, tai no, koulun tilliliha oli sellaista, mutta en minä sitäkään asiaa kuljeskele ympäriinsä mainostamassa, että minäpäs olenkin niin vajaa, etten tykännyt koulun tillilihasta. Ja jos sitä olisi taas jossain tarjolla, niin minä olisin siinä se vajaa, jos se ei mulle maistu, ei se, jolle sekin maistuu, ja sitä tarjoilee. Koska se on tottumiskysymys, ei mikään absoluutio, voiko ruokia, joista ei pidä, syödä.

• ylös 0
  • alas 12
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin aloittajakin tekee. Hänen mielestään on normaalia nirsoilla ruuasta. No, voin kertoa hänelle, että minusta se ei ole normaalia, tai siis en itse tekisi koskaan niin, vain epänormaalit nirsoilevat ääneen toisille, etteivät pidä jostain ruuasta. Vain epänormaalit koittavat saada sille muilta hyväksynnän. Normaalit koittavat oppia syömään kaikkea, vaikka eivät niistä pitäisikään, jos siis tarjolla on, ja on vähän niin kuin pakko syödä. Totta kai jos saa valita, saa valita. Ja olla edelleen hiljaa.

Vierailija

Hauska kirjoitus. Annettu kysymys "Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää, että toiset eivät ole samanlaisia kuin he itse?" Ja sitten valitettu monta riviä, kuinka toiset on erilaisia kuin itse.

Vierailija

Yksi tuttavistani on vienyt tämän piirteen jo melko ääripäähän, sillä hän tuntuu olettavan, että mikäli jokin paikka/seutu on hänelle täysin tuttu, myös toisen ihmisen pitäisi tuntea kyseinen paikka kuin omat taskunsa, vaikkei olisi siellä koskaan käynyt tai olisi käväissyt lyhyesti vain kerran tai kaksi. Olen muutamaankin kertaan tämän kokenut, kun olen kyydinnyt häntä jonnekin, enkä ole saanut ohjeita muuten, kuin joka risteyksessä itse kysymällä, ja lisäksi vielä naureskelua, että kuinka sä et tiedä, kun se on siitä "seurakuntatalolta" vasempaan ja ihan selkeä reittiähän tämä on ja kyllä sä kohta tiedät, missä ollaan, kun ajat vain eteenpäin. Siis oikeasti, tämän ihmisen mielestä se, että hän on itse asunut jossain paikassa, tarkoittaa ilmeisesti sitä, että kaikki maailman ihmiset hallitsevat kyseisen paikan vaikka unissaan... Tällä samalla ihmisellä on siis kyky ihmetellä myös sitä, jos toisen makumieltymykset eivät ole samat kuin hänellä, ei tykkää samoista urheilulajeista tai tavoitteet niissä eivät ole samat jne., mutta tuo paikkojen tuntemus -esimerkki on omasta mielestäni se käsittämättömin.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Kasvatuksesta se johtuu. Nämä ihmiset ovat eläneet lapsuutensa sellaisessa ympäristössä, jossa ei ole erilaisuutta hyväksytty.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.