Onko ketään, kenen lapsella ei ole kummeja?
Höh, kirkkoon kuulumattomilla ei ole. Miksi niitä nyt erikseen kaipaisi?
Kommentit (25)
Enpä tiedä kaipaako kun ovat vielä' niin pieniä etteivät kummeista mitään ymmärrä. Emme ole kristittyjä tai edes tapakristittyjä niin ei ole kummille tarvetta. Aikanaan asia selitetään muksuille.
Kummin tarkoitushan on huolehtia lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta mutta nykyaikana kummi on vain lahjojen ja rahan kantaja.
Kuvittelin että kummien kanssa olisi kivaa tehdä kaikkea hienoa, ja niiltä saisi lahjoja jne. Muut lapset päiväkodissa kyllä tiesivät kertoa, ettei kummeja oikeasti näe juuri koskaan.
Ei ole haitannut, ettei ole kastettu. Hyvin ovat miolemmat kummit hoitaneet kummin velvollisuutensa, eli ovat kiinnostuneet lapsesta ja vierailevat usein:-)
Ei meidänkään lapsia ole kastettu eikä siis ole kummeja.
Tiedän useampia pakanakummeja. Sinällään ihan mukava juttu kun kaikki osapuolet tietää missä mennään.
kasvattaa lapsi seurakunnan jäseneksi. Mitä ihmettä varten ei sitten saman tien kasta lasta?
7
en ole tavannut heitä sitten ristiäisten! Enpä ole menettänyt mitään. Omilla lapsilla ei ole kummeja, ei ole kastettu kirkkoon.
Eikä ollut nimiäisiäkään, emme edes halunneet alkaa leikkimään mitään varjoristiäisiä kun emme kirkkoon kuulu. Lapset alakoululaiset eivät ole ikinä mitään kummeja kaivanneet tai kyselleet. Onhan heillä paljon rakastavia aikuisia ympärillään, jotka muistavat ja ottavat lapset huomioon.
Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.
kasvattaa lapsi seurakunnan jäseneksi.
7
mutta toiselle ei ole ketään, ketä pyytää. Siis ei ketään läheistä. Tosi outoa, että toinen lapsen kummi on suunnilleen joku puolituttu...
Kummin tehtävä on osallistua lapsen kristilliseen kasvattamiseen. Mitä ihmeen järkeä, jos on pakana?
Kummin tehtävä on osallistua lapsen kristilliseen kasvattamiseen. Mitä ihmeen järkeä, jos on pakana?
Nykypäivänä harva kummi vihjaa sanallakaan uskonnosta lapselle, kaikkihan sen tietää. Kummi on monille vain tärkeä aikuinen lapsen elämässä, joten eiköhän pakanakin voi sellaisen haluta. Toki voidaan kutsua muuksikin kuin kummiksi, koska nimitys tuntuu hihhuleita niin rasittavan.
Eikä ollut nimiäisiäkään, emme edes halunneet alkaa leikkimään mitään varjoristiäisiä kun emme kirkkoon kuulu.
Eikö lapsenne syntymä ollut mielestänne juhlan arvoinen asia? Ei se liity kristillisyyteen mitenkään.
Kaikilla muilla lapsilla on, mut eipä heitä ole ristiäisten jälkeen näkyny, joten päätimme että seuraavalle ei tule kummeja ollenkaan.
Kaikilla muilla lapsilla on, mut eipä heitä ole ristiäisten jälkeen näkyny, joten päätimme että seuraavalle ei tule kummeja ollenkaan.
Ei sillä tosin, että se mikään menetys olisi, mutta on hassua kastaa toinen lapsi ja toista ei.
juhla, jossa juhlitaan sitä että lapsi on syntynyt? Uutta mulle.
Eikö lapsenne syntymä ollut mielestänne juhlan arvoinen asia? Ei se liity kristillisyyteen mitenkään.
Ennemmin seurakunnan jäsenyyttä tai nimeä kuin itse lasta? Kukin tietty painottaa vakaumuksensa mukaan, mutta lapsihan siinä on pääosassa ainakin meillä.
Mistä lähtien kastejuhla tai nimiäiset on ollut juhla, jossa juhlitaan sitä että lapsi on syntynyt? Uutta mulle.
yksinkertainen. Tietenkin lapsen syntymä on upeinta maailmassa, mutta miksi siihen pitäisi liittää jotain kaavamaista pakkopönötystä, jose ei siltä tunnu? Me järjestettiin sitten yksivuotisjuhlat vähän isommin kuin yleensä ja ei ollut mitään pönötystä sielläkään.
Just tollasia kaava- ja tapaihmisiä mä en oikein jaksa sietää ja mun mielestä nimiäisten järjestäminen on nimenomaan kirkollisen juhlan kopiointia, halutaan ottaa ne rusinat pullasta, mutta itse aatetta ei hyväksytä. Siihen mä en taivu, sorry.
Onko lapsi kaivannut niitä isompana?