Vierailija

Minulta ilmeisesti puuttuu joku säätelygeeni aivoista, joka viestittäisi, että syön liikaa tai liian paljon makeaa.
Minun on syötävä säännöllisesti viidesti päivässä ja tarkkaan katsottava, mitä syön, sillä muuten paino nousee.
En syö edes mitään järkyttäviä määriä, vaan ihan vain leipää, makaronilaatikkoa, puuroa jne. Jos en laske annoksia, syön niitä liikaa.

Olen neljä vuotta pitänyt painoni kurissa, kun olen punninnut ja laskenut annoksiani. Tammikuussa ajattelin, että osaan jo ilman laskemista ja lopetin sen. Paino nousi KYMMENEN kiloa tammikuun aikana. KYMMENEN! 68 kilosta 78 kiloon. Ja en todellakaan syönyt mitään herkkuja kaksin käsin.

Eli takaisin laskemiseen taas :(

  • ylös 4
  • alas 8

Kommentit (12)

Vierailija

Liikaa leikkimistä ruualla. Päiväsi on mennyt laskemiseen ja punnitsemiseen viisi kertaa päivässä. Eli lähes koko päivän ajattelet syömistä. Käyntiä nuppinikkarille nyt, ennenkuin huomaat olevasi vanhus, jonka elämä meni ruokaa ja itseään punnitessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulta ilmeisesti puuttuu joku säätelygeeni aivoista, joka viestittäisi, että syön liikaa tai liian paljon makeaa.
Minun on syötävä säännöllisesti viidesti päivässä ja tarkkaan katsottava, mitä syön, sillä muuten paino nousee.
En syö edes mitään järkyttäviä määriä, vaan ihan vain leipää, makaronilaatikkoa, puuroa jne. Jos en laske annoksia, syön niitä liikaa.

Olen neljä vuotta pitänyt painoni kurissa, kun olen punninnut ja laskenut annoksiani. Tammikuussa ajattelin, että osaan jo ilman laskemista ja lopetin sen. Paino nousi KYMMENEN kiloa tammikuun aikana. KYMMENEN! 68 kilosta 78 kiloon. Ja en todellakaan syönyt mitään herkkuja kaksin käsin.

Eli takaisin laskemiseen taas :(

Ei voi pitää paikkansa. Yhden kilon lihominen vaatii noin 7000 kcal ylimäärän energiaa. 10 kg lihominen vastaavasti noin 70 000 kcal ylimäärän. Joten jos tuo lihominen on tapahtunut tammikuun aikana, olet joka päivä keskimäärin syönyt 2258 kcal enemmän kuin kulutat eli käytännössä koko ajan kaksinkertaisesti energiaa kuluttamaasi nähden. Tuo ei vain ole mahdollista pelkästään sillä, että annoskoot ovat vähän liian isoja, vaan olet joutunut ihan mättämällä mättämään ruokaa naamaasi sellaisen määrän, ettei edes pahiten energiamääristä ja annoskoista pihalla oleva ihmien voi olla tajuamatta, että syö todella paljon liikaa.

  • ylös 11
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse syön näin. Aamulla smoothie, jossa mustikoita, siemeniä, maustamantonta jugurttia, muutama taateli ja banaani. Viipale leipää tomaatilla ja juustolla, kuppi kahvia.

Lounaalla lautasellinen keittoa ja viipale leipää, hedelmä, kahvi.

Kotiin tultua hedelmä ja kuppi kahvia.

Päivällisellä puoli lautasellista kasviksia, lisäksi esim. pala lohta tai broilerin rintafile. Makua vaikka pestosta.

Ei liho millään!

Vierailija

Sama juttu. Mun pitää aina tietää kalorit ruuasta mitä syön. Kotona on helppoa, voi punnita ja tsekata kalorit vapautuneesti. Töissä ei oikein voi ilman että kukaan kiinnittäisi siihen huomiota. Nytkin ollaan menossa buffettiin syömään koko osaston kanssa, ahdistaa kun en tiedä paljonko arviolta tulee syötyä. Taidan jättää välistä kokonaan ja syödä vaan eväitäni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta ilmeisesti puuttuu joku säätelygeeni aivoista, joka viestittäisi, että syön liikaa tai liian paljon makeaa.
Minun on syötävä säännöllisesti viidesti päivässä ja tarkkaan katsottava, mitä syön, sillä muuten paino nousee.
En syö edes mitään järkyttäviä määriä, vaan ihan vain leipää, makaronilaatikkoa, puuroa jne. Jos en laske annoksia, syön niitä liikaa.

Olen neljä vuotta pitänyt painoni kurissa, kun olen punninnut ja laskenut annoksiani. Tammikuussa ajattelin, että osaan jo ilman laskemista ja lopetin sen. Paino nousi KYMMENEN kiloa tammikuun aikana. KYMMENEN! 68 kilosta 78 kiloon. Ja en todellakaan syönyt mitään herkkuja kaksin käsin.

Eli takaisin laskemiseen taas :(

Ei voi pitää paikkansa. Yhden kilon lihominen vaatii noin 7000 kcal ylimäärän energiaa. 10 kg lihominen vastaavasti noin 70 000 kcal ylimäärän. Joten jos tuo lihominen on tapahtunut tammikuun aikana, olet joka päivä keskimäärin syönyt 2258 kcal enemmän kuin kulutat eli käytännössä koko ajan kaksinkertaisesti energiaa kuluttamaasi nähden. Tuo ei vain ole mahdollista pelkästään sillä, että annoskoot ovat vähän liian isoja, vaan olet joutunut ihan mättämällä mättämään ruokaa naamaasi sellaisen määrän, ettei edes pahiten energiamääristä ja annoskoista pihalla oleva ihmien voi olla tajuamatta, että syö todella paljon liikaa.

No, tammikuussa tavallinen päiväni saattoi olla tällainen:

Aamupala: lautasellinen puuroa ja marjoja 

Lounas: lautasellinen makaronilaatikkoa

Välipala: kaksi leipää (esim. sämpylä tai ruisleipä), päälle voita ja juustoa

Päivällinen: sama kuin lounas

Iltapala: leipää, ehkä rahka

Jos en laske, annoskoot ovat isompia. Lautasellinen saattaa sitten olla esim. 600-800kcal per annos, kun laskemalla on noin 300-400kcal. 

En tajua. Ehkä tässä on jotain turvotustakin, mutta kymmenen kiloa joulun jälkeen tähän päivään asti on aivan käsittämätön luku.

ap

Vierailija

Syöt siis vaaleaa leipää, vaaleaa makaronilaatikkoa ja päälle vielä mannapuuroa!

Mitäpä jos söisit ihan proteiiniakin välillä? Pitää nälkää kauemmin eikä tule naposteltua välillä.

Leipää syödään turhan paljon, jotkut jopa jokaisella aterialla!

Vaihda leipä ruisleipään ja syö sellainen vain aamulla. Päälle kevyt sipaisu margariinia, siivu juustoa, siivu leikkelettä ja yksi keitetty kananmuna (näitä voi keittää parin päivän satsin etukäteen). Puuro on kyllä ihan hyvää, mutta pidä siitäkin välipäiviä ja syö luonnonjugurtti+maitorahka+marjoja -kombo ilman lisättyä sokeria.

Vierailija

Mulla suhde syömiseen on ollut epänormaali ihan lapsesta asti, syömistä kontrolloimalla yritin kestää olosuhteita, joissa elin. Olen mennyt lähes koko ikäni ahmiminen - laihdutus -kiertessä - paino ei ole noussut kovin paljon, mutta silti niin että vaatteet eivät sopineet päälle (2-8 kg).

En tiedä, tulenko koskaan olemaan täysin normaali syömisten suhteen. Nyt en kuitenkaan enää sorru mässäilyyn ja laihdutukseen - kestän sen, että välillä paino nousee, pääasiassa syön kuitenkin niin maltillisesti, että paino ei muutu isosti ja palautuu taas pienemmänki. 

Vaikka edelleen punnitsen ruokia, niin vain osan aikaa. Mikään "syö rismalleen näin" -ohje ei toimi, koska se ruokkii laihdutus-ahmiminen -kehää. En tiedä, onko ap:lla samaa, mutta tiedoksi, että syömiseen voi liittyä tosi vaikeasti lopetettavia tunnereaktioita ja reaktioita, jotka eivät parane niin että päättää syödä toisin. 

Vierailija

Lopeta ihmeessä tuo kalorien lasku! Päähän tosta sekoaa. Tiesitkö, että stressi nostaa kortisolin erittymistä joka puolestaan edistää lihomista! Vähennä hiilihydraatteja ja pidä huoli proteiinien( eläinperäisten) saannista. Unohtamatta luonnollisia rasvoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulta ilmeisesti puuttuu joku säätelygeeni aivoista, joka viestittäisi, että syön liikaa tai liian paljon makeaa.
Minun on syötävä säännöllisesti viidesti päivässä ja tarkkaan katsottava, mitä syön, sillä muuten paino nousee.
En syö edes mitään järkyttäviä määriä, vaan ihan vain leipää, makaronilaatikkoa, puuroa jne. Jos en laske annoksia, syön niitä liikaa.

Olen neljä vuotta pitänyt painoni kurissa, kun olen punninnut ja laskenut annoksiani. Tammikuussa ajattelin, että osaan jo ilman laskemista ja lopetin sen. Paino nousi KYMMENEN kiloa tammikuun aikana. KYMMENEN! 68 kilosta 78 kiloon. Ja en todellakaan syönyt mitään herkkuja kaksin käsin.

Eli takaisin laskemiseen taas :(

Syöt sellaista ruokaa, joka vain ylläpitää nälkää.  Siitä syystä sulla se säätely ei toimi ja joudut laskemaan, ettet syö liikaa. Muuta ruuan sisältöä, niin alkaa säätelykin toimia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta ilmeisesti puuttuu joku säätelygeeni aivoista, joka viestittäisi, että syön liikaa tai liian paljon makeaa.
Minun on syötävä säännöllisesti viidesti päivässä ja tarkkaan katsottava, mitä syön, sillä muuten paino nousee.
En syö edes mitään järkyttäviä määriä, vaan ihan vain leipää, makaronilaatikkoa, puuroa jne. Jos en laske annoksia, syön niitä liikaa.

Olen neljä vuotta pitänyt painoni kurissa, kun olen punninnut ja laskenut annoksiani. Tammikuussa ajattelin, että osaan jo ilman laskemista ja lopetin sen. Paino nousi KYMMENEN kiloa tammikuun aikana. KYMMENEN! 68 kilosta 78 kiloon. Ja en todellakaan syönyt mitään herkkuja kaksin käsin.

Eli takaisin laskemiseen taas :(

Ei voi pitää paikkansa. Yhden kilon lihominen vaatii noin 7000 kcal ylimäärän energiaa. 10 kg lihominen vastaavasti noin 70 000 kcal ylimäärän. Joten jos tuo lihominen on tapahtunut tammikuun aikana, olet joka päivä keskimäärin syönyt 2258 kcal enemmän kuin kulutat eli käytännössä koko ajan kaksinkertaisesti energiaa kuluttamaasi nähden. Tuo ei vain ole mahdollista pelkästään sillä, että annoskoot ovat vähän liian isoja, vaan olet joutunut ihan mättämällä mättämään ruokaa naamaasi sellaisen määrän, ettei edes pahiten energiamääristä ja annoskoista pihalla oleva ihmien voi olla tajuamatta, että syö todella paljon liikaa.

No, tammikuussa tavallinen päiväni saattoi olla tällainen:

Aamupala: lautasellinen puuroa ja marjoja 

Lounas: lautasellinen makaronilaatikkoa

Välipala: kaksi leipää (esim. sämpylä tai ruisleipä), päälle voita ja juustoa

Päivällinen: sama kuin lounas

Iltapala: leipää, ehkä rahka

Jos en laske, annoskoot ovat isompia. Lautasellinen saattaa sitten olla esim. 600-800kcal per annos, kun laskemalla on noin 300-400kcal. 

En tajua. Ehkä tässä on jotain turvotustakin, mutta kymmenen kiloa joulun jälkeen tähän päivään asti on aivan käsittämätön luku.

ap

Yhden päivän esimerkki ei kerro mitään ja kalorien lasku on puhdasta matematiikkaa. Joko käytät jotain tarjoiluastiaa lautasena tai sitten "unohdat" napsivasi makeita välipaloja, sokerijuomia jne. Ja iltapalaesimerkki "leipää" on yhtä tyhjän kanssa, ymmärrät varmaan että pari siivua ruisleipää ohuella levitteellä plus kurkulla on eri kuin viisi vehnäsämpylää reiluilla täytteillä...

Mutta kannattaa ilmeisesti jatkaa laskemista ja punnitsemista ellet neljässä vuodessa ole vielä oppinut tietyn annoksen kalorimääriä. Sun laskutaidoissakin on hiukan muuten petrattavaa, joulusta tähän päivään on puolitoista kuukautta ;)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta ilmeisesti puuttuu joku säätelygeeni aivoista, joka viestittäisi, että syön liikaa tai liian paljon makeaa.
Minun on syötävä säännöllisesti viidesti päivässä ja tarkkaan katsottava, mitä syön, sillä muuten paino nousee.
En syö edes mitään järkyttäviä määriä, vaan ihan vain leipää, makaronilaatikkoa, puuroa jne. Jos en laske annoksia, syön niitä liikaa.

Olen neljä vuotta pitänyt painoni kurissa, kun olen punninnut ja laskenut annoksiani. Tammikuussa ajattelin, että osaan jo ilman laskemista ja lopetin sen. Paino nousi KYMMENEN kiloa tammikuun aikana. KYMMENEN! 68 kilosta 78 kiloon. Ja en todellakaan syönyt mitään herkkuja kaksin käsin.

Eli takaisin laskemiseen taas :(

Ei voi pitää paikkansa. Yhden kilon lihominen vaatii noin 7000 kcal ylimäärän energiaa. 10 kg lihominen vastaavasti noin 70 000 kcal ylimäärän. Joten jos tuo lihominen on tapahtunut tammikuun aikana, olet joka päivä keskimäärin syönyt 2258 kcal enemmän kuin kulutat eli käytännössä koko ajan kaksinkertaisesti energiaa kuluttamaasi nähden. Tuo ei vain ole mahdollista pelkästään sillä, että annoskoot ovat vähän liian isoja, vaan olet joutunut ihan mättämällä mättämään ruokaa naamaasi sellaisen määrän, ettei edes pahiten energiamääristä ja annoskoista pihalla oleva ihmien voi olla tajuamatta, että syö todella paljon liikaa.

No, tammikuussa tavallinen päiväni saattoi olla tällainen:

Aamupala: lautasellinen puuroa ja marjoja 

Lounas: lautasellinen makaronilaatikkoa

Välipala: kaksi leipää (esim. sämpylä tai ruisleipä), päälle voita ja juustoa

Päivällinen: sama kuin lounas

Iltapala: leipää, ehkä rahka

Jos en laske, annoskoot ovat isompia. Lautasellinen saattaa sitten olla esim. 600-800kcal per annos, kun laskemalla on noin 300-400kcal. 

En tajua. Ehkä tässä on jotain turvotustakin, mutta kymmenen kiloa joulun jälkeen tähän päivään asti on aivan käsittämätön luku.

ap

Jos laskemalla huomaat ja opit, että esim. kauhallinen tiettyä ruokaa on 100 kcal tai kaksi perunaa ja kaksi lihapullaa 200 kcal, niin etkö osaa laskematta ottaa oikeaa määrää? Vai unohdatko kalorimäärät jotenkin seuraavaan ateriaan tai päivään mennessä? En oikein ymmärrä miten annoskokosi voivat olla vahingossa liian suuria.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla