Sosionomi vai terveydenhoitaja?
Kommentit (17)
Et ole tainnut hirveästi ottaa aloista selvää?
Aloitapa nyt ihan katsomalla, mitä työtehtäviä ko. ammateissa voi tehdä. Ovat kaksi täysin eri alaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä hakisin sosionomiksi, terveydenhoitajaksi en haluaisi.
Tuskin täällä nyt sun mielipidettä kysyttiinkään. Varmaan Ap tarkoitti kannattavuutta, kumpaa opiskella ja miksi? Työllisyysnäkymät jne...
Itse haen molempiin nyt toista kertaa, viimeksi ei riittänyt esivalintakokeen pisteet kumpaankaan pääsykokeeseen pääkaupunkiseudulla :/
Näkisin Th:n työn henkisesti vähemmän raskaana. Lähinnä keskitytään fyysisiin asioihin ja jos asiakkaalla on jotain henkistä ongelmaa, ohjataan sosiaalialan piiriin/psykologille tms.
Vierailija kirjoitti:
Aloitapa nyt ihan katsomalla, mitä työtehtäviä ko. ammateissa voi tehdä. Ovat kaksi täysin eri alaa.
Itse asiassa molempiin vaaditaan juuri samanlaisia ominaisuuksia. Ihmisläheinen työ, pääosin asiakkaat ovat terveitä tai ei ainakaan kovin sairaita, autetaan toisia, sosiaalisia ammatteja, tarvitaan vuorovaikutustaitoja..
Mun mielestä noi on hyvinkin samanlaiset ammatit siinä mielessä, että miettii noiden kahden välillä. Molemmissa voi tehdä siistiä sisätuötä kuitenkin toisia auttaen.
Terveydenhoitajasta tulee myös sairaanhoitaja.
Molemmille riittänee töitä nyt ja tulevaisuudessa. Sh/Th on kansainvälinen ammatti, eli jos mahdollisesti haluat tulevaisuuden ulkomaille niin mieluummin se. Sosionomin tutkinto ei ulkomailla taida kelvata?
Vierailija kirjoitti:
Näkisin Th:n työn henkisesti vähemmän raskaana. Lähinnä keskitytään fyysisiin asioihin ja jos asiakkaalla on jotain henkistä ongelmaa, ohjataan sosiaalialan piiriin/psykologille tms.
Etpä voisi olla enempää väärässä. Fyysiset asiat ovat ehkä 20% th:n työstä. Jos nyt ajattelee vaikkapa neuvolatyötä, on siinä ne psyk. puolen asiat todella korkeasti edustettuina. Perheillä on kaikenlaista pulmaa, nuo fyysiseen terveyteen liittyvät vähäisimpinä. Toki neuvolasta ohjataan eteenpäin, mutta kaikki selvittely alkaa neuvolasta. Th:n työ ei ole tulos ja ulos -tyyppistä, ainakaan enää nykyaikana. Kyllä tuntuu että koko perheen kaikkia asioita saa neuvolan th kannatella ja selvitellä, monivuotiset asiakassuhteet tuovat vielä oman lisänsä. Ei ole asiaa, joka ei neuvolaan kuuluisi, johon voisimme sanoa että kysy muualta.
Silti, pidän työstäni erittäin paljon!
t. neuvolan th
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali- ja terveysala on todella yhtenäinen. Ei ole yhtään pöllömpi ajatus pohtia näiden vaihtoehtojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa molempiin vaaditaan juuri samanlaisia ominaisuuksia. Ihmisläheinen työ, pääosin asiakkaat ovat terveitä tai ei ainakaan kovin sairaita, autetaan toisia, sosiaalisia ammatteja, tarvitaan vuorovaikutustaitoja..
Mun mielestä noi on hyvinkin samanlaiset ammatit siinä mielessä, että miettii noiden kahden välillä. Molemmissa voi tehdä siistiä sisätuötä kuitenkin toisia auttaen.
Toki, mutta työkenttä onkin sitten erilainen. Sosionomi voi työskennellä esim. lastensuojelussa (laitoksessa ohjaajana, virastossa tiimissä, perhetyössä yms), päihdetyössä, aikuissosiaalityössä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä voisi olla enempää väärässä. Fyysiset asiat ovat ehkä 20% th:n työstä. Jos nyt ajattelee vaikkapa neuvolatyötä, on siinä ne psyk. puolen asiat todella korkeasti edustettuina. Perheillä on kaikenlaista pulmaa, nuo fyysiseen terveyteen liittyvät vähäisimpinä. Toki neuvolasta ohjataan eteenpäin, mutta kaikki selvittely alkaa neuvolasta. Th:n työ ei ole tulos ja ulos -tyyppistä, ainakaan enää nykyaikana. Kyllä tuntuu että koko perheen kaikkia asioita saa neuvolan th kannatella ja selvitellä, monivuotiset asiakassuhteet tuovat vielä oman lisänsä. Ei ole asiaa, joka ei neuvolaan kuuluisi, johon voisimme sanoa että kysy muualta.
t. neuvolan th
Olin juuri kysymässä, että pidätkö työstäsi. Siinähän se lopussa tulikin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. neuvolan th
Aivan sama koulupuolella myös. Todella suuri osa työstä menee henkisen puolen asioihin, koulukiusaamiset, ahdistuneet nuoret, perheongelmat.. Näitä on onneksi vain pienellä osalla oppilaista, mutta terveydenhoitajan työstä ne vievät suuren osan.
Olen hakemassa terveydenhoitajaksi. Sosiaaliala on tosiaan vain niille jotka ovat aidosti innostuneita työskentelemään sosionomeina.
Sosionomi.
Olet pätevä kymmeniin ellei sataan eri tehtävään.
Vauvasta vaariin.
Jos olisit vielä mies, niin saat käytännössä valita työsi.
-Mies sosionomi vm.1999
terveydenhoitajana pääset parempiin tuloihin
Vierailija kirjoitti:
Kumpaan kannattaa hakea?
Ehdottomasti terveydenhoitaja! Saat samalla sh- pätevyyden. Kunnon ammatti eikä huuhaa tutkinto. Parempi palkka, työmahdollisuudet ja kansainvälisen uran mahdollisuudet
Minä hakisin sosionomiksi, terveydenhoitajaksi en haluaisi.