Syökö kaikki raskautta yrittävät foolihappoa?
Ja onko sen syöminen _todella_ niin tärkeää kuin annetaan ymmärtää?
Kommentit (25)
Foolihapon käyttö ehkäisee hermostoputken sulkeutumishäiriöitä, joten kyllä kannattaa käyttää.
Eivät todellakaan syö. En ymmärrä, miksi sitä tuputetaan joka suunnasta. Etenkin, kun sen yleisin teollinen muoto on noin kolmannekselle ihmisistä jopa vaarallista jos sinulla on mthfr-mutaatio. Asia selviää geenitestillä. Tietoa asiasta:
https://wellnessmama.com/27148/mthfr-mutation/
Kannattaa hankkia folaatti ravinnosta, paras ja turvallisin tapa.
Mitähän tässä nyt tekisi.. pitää lukea vielä lisää aiheesta. Ap
Tai sitten tilaa netistä aktiivisessa muodossa olevaa folaattia.
Siinäpä kaikki tarpeellinen tieto foolihaposta.
Minä olen molemmissa raskauksissa syönyt, aloitin 6kk ennen yrittämistä.
Mulla on sellainen käsitys että sen tarpeellisuudesta on ihan selkeä näyttö.
Mä oon aina ottanut foolihappolisää vasta sitten kun olen jo ollut raskaana , neuvolan suosituksesta.
Itse söin viimksi lasagnea mutta olenkin mies.
Foolihattua kannattaa käyttää säällä kuin säällä.
En yritä raskaaksi, syön foolihappoa estämään sytostaattioksennusta.
Käytin ennen molempia raskauksia, koska sitä kiistattomasti suositellaan. En haluaisi jossitella myöhemmin, koska seuraukset lapselle voivat olla vakavat. Ei tietenkään kaikille ole, jotka jättävät syömättä. Riski kuitenkin kasvaa. Ajattelin että pieni vaiva hyötyyn nähden.
Ei, mutta pitäisi. Ja nimenomaan folaattia. Minulla selvisi vasta 10 vuotta nuorimmaisten syntymästä että oli todella alhainen, samoin oli ennätysalhaalla D-vitamiini, sitäkään ei ollut koskaan mitattu. Myös raudanpuutteesta olen luultavasti kärsinyt koko ikäni.
Jos nyt olisin tekemässä lapsia, söisin jo etukäteen kaikkia mahdollisia vitamiineja ja hivenaiheita reilusti, harvaa pystyy liikaa syömään, ehkä a-vitamiinia välttäisin. Lapsi imee sut kuiviin, ihan kirjaimellisesti jos sulla ei ole kaikki arvot ihanteelliset.
En ole koskaan syönyt, en aiemmin ole kuullutkaan moisesta. Kolme lasta on, raskaaksi olen tullut aina käytännössä saman tien kun on lapsi päätetty tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse söin viimksi lasagnea mutta olenkin mies.
Yritätkö raskaaksi? Voi vähän kestää.
Foliorullasta saa kätevästi uusia foolihattuja taittelemalla. Ei tule säteilyt läpi.
Ei foolihappoa, mutta folaattia kyllä.
Huomattava ero, vaikka näennäisesti samoja asioita. Kiinnitä huomiota!
Sitten sen lopputuloksen nimeksi voikin antaa Fooli Filippus. Tai Fianca Fooliella.
Jotta foolihaposta on hyötyä täytyy kehon pystyä muuttamaan se ensin folaatiksi. Jos tämä muutos ei sinun kehossa tapahdu on foolihaposta enemmän haittaa kun hyötyä. Mutta jos pelaa varman päälle ja ottaa valmista folaattia ei vaaraa ole.
Foolihappoa? No en kyllä syönyt enkä kuullutkaan aiemmin. Googlen perusteella kuulsotaa tärkeältä. Jos se on noin tärkeää miksi neuvolassa ei ohjeistettu kun kerroimme yrittävämme toista lasta?