Jos häissä pyydetään riihikuivaa rahaa lahjaksi, niin mikä on mielestänne sopiva summa?
A) jos kyseessä on erittäin läheinen ystävä tai sukulainen
B) jos kyseessä on ihminen, joka ei ole teille läheinen, vaan olette saaneet ns. velvollisuuskutsun häihin?
Kommentit (4)
Komppaan kakkosta. Sen verran muuten maksaa ruokahäissä ruuan osuus/hlö. Tavallaan siis maksat omat ruuat ettei niistä jää kuluja parille muiden kuluen lisäksi..
jokainen laittaa semmoisen summan kun oman perheen talous kestää. En mä ainakaan omissa häissäni odottanut mitään katetaan omat kulut rahoja. Ei kai häät ole mikään rahasampo? 20 euroa opiskelijaperheeltä esim. on musta ihan hyvä summa tai perheeltä jossa vain toinen on töissä tms. Saahan sitä antaa vaikka 1 000 euroa jos siltä tuntuu.
Jokainen anatkoon varojensa mukaan...!:) Jos on köyhä, esim. opiskelija/työtön, niin jo 10e riittää. Ja kuten sanottua, ylärajaa ei ole:)
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka kuvittelevat että vieraiden tulisi " maksaa oma ruokailunsa" . Varsinkin jos pyydetään lahjat rahana! Sillä joku näppärä, (mutta vähissä varoissa oleva) vierashan saattaisi tehdä jonkin kauniin käsityön muutoin lahjaksi, jonka arvo olisi paljon enemmänkin kun se " tarjoilun hinta" .
Esim. joku kaunis puuesine, nyplätty/virkattu pitsi, jokin kaunis pajutyö, neulotut sukat&tumput vihkiparille, jokin koru/t, tmv. maksaisivat " käsityöläiseltä" ostettuna paljon, mutta itse tehtynä ne voivat olla arvolas lahja johon köyhälläkin varaa...! Tämä mahdollisuus evätään vaatimalla käteistä...
Kun järjestetään juhlia, niin niissä on mielestäni tarkoitus JUHLIA jotakin (häitä, syntymäpäiviä, ristiäisiä, tmv.) ja vieraat halutaan mukaan juhlaan EI rahoittajiksi...!!! Onneksi minun suvussani kaikki kutsutut ovat tervetulleita juhlaan, vaikka ilman lahjoja!:) Jos ei ole varaa järjestää omiin häihin ruokatarjoulua, vaan lasketaan että jokainen tuo niin ja niin paljon lahjaksi rahaa, että saadaan sellainen ja sellainen menuu, niin jotakin on PAHASTI pielessä:(
Jokainen järjestäköön juhlat oman varallisuutensa mukaan; jos rahat tiukilla, niin pienemmät juhlat, tai jos vieraita on paljon saatava paikalle, niin sillloin voi tarjoilua typistää, esim. kakkuun, kahviin ja kuohariin.
Läheiselle voi tietysti antaa enemmänkin, jos varaa on.