Kap verde malarialääkitys?
Hei! Mistä voisi kysyä, onko malarialääkitys todella tarpeellinen kap vedelle matkustettaessa?
Kommentit (12)
Voi ollakkin. Malaria vaatiin 20C 24h:n ajan ja paikallaan pysyvää vettä.
Falciparum malaria näyttää olevan Kap Verden pääasiallinen malarian muoto. Tämä malarian muoto voi pahimmillaan tappaa parissa päivässä, joten ottaisin lääkityksen enkä arpoisi tuleeko vai eikö tule.
Itse juuri Kap Verdeltä palanneena tarkistin, milloin voin luovuttaa verta seuraavan kerran, ja Veripalvelu sanoo näin: "Malariaa esiintyy mm. Sao Tiago-saarella (Santiago-saari) ja Boa Vista-saarella. Malariariskiä ei ole esim. saarilla Brava, Fogo, Maio, Sal, Santa Luzia, Santo Antao, Sao Nicolau ja Sao Vicente." Eli tästä päätellen (ja Veripalvelu on varmasti tarkka näistä) suurimmalle osalle saarista voi matkustaa ilman murhetta malariasta!
Kävin tarkostamassa, niin riippuu mille alueella Kap Verdessä olet menossa ja paljonko vietät aikaa ulkona tai nukutko ulkona. Joillain alueilla Kap Verdessä pelkkä hyttysiltä suojautuminen riittää.
Kannattaa soittaa lääkärille ja kysyä, hänen on silloin se selvitettävä sulle ja määrättävä resepti.
Vähäinen riski ei sitten tarkoita aina ihan hirveesti. Täällä Suomessakin Helsingissä ollu joskus horkkatautia -> kuuluu vähäisin riskin alueeseen. Noh malarialääkitystä ei silti voi Helsingissä perustella syövänsä terveysyödyillä.
Malarian estolääkitys ei myöskään ole mitenkään pomminvarma, itse olen viettänyt malaria-alueella kuusi kuukautta ja syönyt koko ajan estolääkitystä, ja sairastanut kuitenkin kaksi eri malariaa. Itse en siis laita kovin suurta painoarvoa estolääkitykselle, vaikka ilmeisesti se myös tekee oireista helpompia, jos malariaan kuitenkin sairastuu. Kyseessä on helposti lääkkeillä hoidettava sairaus (joka toki tappaa tuhottomasti porukkaa maailmassa vuosittain mutta juuri siksi, että lääkkeitä ei ole saatavilla), joten ei sinänsä pelkoa!
Helioparia jos joutuu syömään ennaltaehkäisevästi niin en suosittele. Suurelle osalle psyyke-sivuvaikutukset kauheita.
Malarian saamiseen ei tarvita kuin yksi pisto tautia kantavasta hyttysestä ja henki voi todellakin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Malarian estolääkitys ei myöskään ole mitenkään pomminvarma, itse olen viettänyt malaria-alueella kuusi kuukautta ja syönyt koko ajan estolääkitystä, ja sairastanut kuitenkin kaksi eri malariaa. Itse en siis laita kovin suurta painoarvoa estolääkitykselle, vaikka ilmeisesti se myös tekee oireista helpompia, jos malariaan kuitenkin sairastuu. Kyseessä on helposti lääkkeillä hoidettava sairaus (joka toki tappaa tuhottomasti porukkaa maailmassa vuosittain mutta juuri siksi, että lääkkeitä ei ole saatavilla), joten ei sinänsä pelkoa!
Malariaa on eri lajeja. Minkä muodon sairastit?
Länsimaissa on korkea kuolleisuus malariaan. Täällä ei osata diagnosoida tautia, joka pahimmillaan puhkeaa vasta ½vuotta altistumisen jälkeen. Muistakaa aina mainita lääkärille, jos olette olleet malaria alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa on korkea kuolleisuus malariaan. Täällä ei osata diagnosoida tautia, joka pahimmillaan puhkeaa vasta ½vuotta altistumisen jälkeen. Muistakaa aina mainita lääkärille, jos olette olleet malaria alueilla.
Aivan. Suomalaisilla ihmisillä ei ole malariaa vastaan minkäänlaista vastustuskykyä, kuten paikallisilla asukkailla malaria-alueilla.
Tartuntatautikeskuksesta