Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää mikä on ylityökielto?

Vierailija
04.02.2018 |

Olen asiantuntijahommissa pankkialalla työskentelevä 3-kymppinen mies. Vuodenvaihteen tietämillä oli parikin pankkialan työntekijöiden lakkoa. (En luonnollisestikaan osallistunut näihin, enkä myöskään katso kovinkaan hyvällä niitä työkavereitani ketka näihin osallistui)

Samassa yhteydessä kuulin jonkun puhuvan ylityökiellosta. Ymmärsin että tämä ylityökielto olisi jonkun liiton tms. päätös.

Jos asia on näin, niin haluisin kysyä seuraavaa:

Kuinka ihmeessa joku liitto voi määrätä minua siinä milloin teen tai en tee ylitöitä? Ja jos teen niitä kuitenkin niin mitä siitä sitten muka seuraa? Jos minulla on töitä mitkä pitää saada tehtyä ja niiden tekeminen vaatii ylitöitä niin se on minun ja työnantajani välinen asia, eikä se kuulu jollekin liitolle pätkääkään

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kuulu liittoon niin ei se sinua koske.

Vierailija
2/14 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selvä! Tämä kuulostaa vähän nurinkuriselta mutta asia on siis tavallaan näin: Jos haluat itse vaikuttaa siihen milloin ja kuinka paljon teet töitä, niin älä liity liittoon? Jos kuulut liittoon niin he voivat esim. estää sinua tekemästä töitäsi/ylitöitä.

Millä ihmeen tavalla joku liitto edistäisi mun asioita työntekijänä estämällä minua tekemästä ylitöitä...ihmettelen vaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:lla ole liukuvaa työaikaa? Siihen ei mikään liitto voi ylityökiellolla puuttua. Mulla on liukuva työaika. Pomo sitten antaa joustavuudeta palkallista vapaata ja tadaa, asia on onnistuttu kiertämään ovelasti.

Vierailija
4/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan ap, että jos sinä haluat jäädä ylitöihin, niin työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta korvata sinulle vapaana enempää kuin tunti tunnista eli mitään lisäkorvauksia et saa.

Vierailija
5/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne työt on työnantajan töitä eikä yksittäisen työntekijän. Ylityökielto on voimassa siksi, ettei työehtosopimusneuvottelut etene ja työnantajan töiden tekemistä rajoitetaan sopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi. Ylityökielto tarkoittaa, että viikoittainen työaika on kokoaikaisella 38h ja sitä ei ylitetä, on työt tehty tai ei. Ei siis jousteta työajoissa.

Rahoitusalalla kiista koskee lähinnä viikonlopputyötä. Ap:nkin tärkeä asiantuntijatyö voidaan määrätä tehtäväksi lauantaina tai sunnuntaina ilman eri korvausta jos työnantajan mieleinen sopimus saadaan aikaan. Työnantaja haluaa määrätä milloin työ tehdään. Viikonloppukorvaukset halutaan pois.

Vierailija
6/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: SINÄ sovit työnantajan kanssa palkasta, SINÄ sovit työajasta, SINÄ sovit lomista.......

Tiedoksi: työelämässä liitot ovat vaikuttaneet paljon työsuhteen ehtoihin. Minimipalkat, lomaoikeus, sairaslomat, perhevapaat, viikoittainen työaika...... ei niitä ole ollut ennen kuin liitot ovat jäsenistönsä tuella niistä neuvotelleet.

Tällä kertaa jäsenistön tukimuotona on ylityökielto (joka mielestäni kertoo muutenkin erikoisen ilmiön työelämästä: toisilla ei ole työtä, toisten pitää tehdä säännöllisesti ylityötä että hommat saadaan hoidettua). Että tee vaan ylityösi, mutta tyydy sitten tekemään työsi silloin ja sillä korvauksella kuin työnantaja yksipuolisesti määrää. Äläkä vingu ikinä sitä että liitot ei tee mitään.

Luuletko että ilman kentän painostusta (esim. nyt tätä ylityökieltoa) työnantajapuolta edes kiinnostaisi neuvotella asioista jotka se muuten voisi vain määrätä.

Vierailija
7/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua toisena pankkilaisena tääl huolettaa se, että jos et ymmärrä yöityönkieltoa niin et ymmärrä selväsi sen perimmäistä pointtia.. mut okei no mies alalla, saattaahan se palkka olla eri kun mulla vaikka asiantuntija myös olen, niin ei ehkä sit tarvii itkee jos on kohta pankin orjana ilman ilra ja vkl lisiä.

ps, en mäkään kuulu liittoon mutta jollain tapaahan liika työ tolla alalla pitää näkyä.

Vierailija
8/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia selvä! Tämä kuulostaa vähän nurinkuriselta mutta asia on siis tavallaan näin: Jos haluat itse vaikuttaa siihen milloin ja kuinka paljon teet töitä, niin älä liity liittoon? Jos kuulut liittoon niin he voivat esim. estää sinua tekemästä töitäsi/ylitöitä.

Millä ihmeen tavalla joku liitto edistäisi mun asioita työntekijänä estämällä minua tekemästä ylitöitä...ihmettelen vaan

Sama juttu kuin rokotteiden kanssa. Niin kauan kuin ympärilläsi olevat on rokotettu, rokottamattomalla ei ole huolia. Mutta kun pöpö sitten iskeekin, kun moni on tuudittautunut muiden huoltavan asioita, se sattuu ja pahasti.

Vierailija
9/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi estää. Mutta he voivat potkaista sut pihalle liitosta, jos teet. 

Vierailija
10/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet asiantuntijatason töissä, mutta et ymmärrä näin selvää asiaa. Etkö käynyt peruskoulua? 

Vierailija
11/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että joku voi olla näin pihalla :-)

Ei taida ap olla kovin kauaa ollut työelämässä.

Vierailija
12/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana olen velvoitettu jäämään hätätöihin, ylitöihin, lisätöihin. Yksikkö on ensiavussa, joten mistään vuokrafirmasta ei voi keikkalaista ottaa. Varahenkilöstö talon sisällä on olematon. Joten ylityö/vuoronvaihtokielto on kunta-alalle järkytys. Työvuorojen mukaan mennään tiistain mukaan, näinhän se kuuluisikin mennä.

Kunnallisella puolella työskentelevältä odotetaan uhrautumista niin potilaan, yhteiskunnan ja organisaation eteen. Florence Nightingalen ajat ovat ohi. Kolaripaikalta irrotettu potilas ei kutsumuksella elävää hyväntekijää kaipaa, vaan rautaisen ammattilaisen, joka sen ihmisen hengissä pitää. Holbycitys saattaa tohtorit laukata potilaan sängyn vieressä. Oikeassa elämässä hoitajat hoitaa melkoisen osan ensihoidosta, logistiikasta, näytteistä, kuvantamisesta, leikkurinvalmistelusta - lääkehuollosta - verituotteiden varaamiseen ja hoidon toteuttamiseen. Leikkaussalissa mm on kirurgi ja anestesialääkäri + 3-5 hoitajaa. Ensiavussa 15 hoitajaa ja 2 (aurinkoisena päivänä 3) lääkäriä.

Ja kyllä, mekään emme elä ilmalla tai auringonvalolla. Syömme, eritämme ja nukumme, kuten tavalliset kuolevaisetkin. Joskus jopa juomme kahvia!

Vierailija
13/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kuulostaa ihan oman finanssialan tessin alaisuudessa toimivan työpaikkani lakoista ja ylityökielloista valittajilta! Toivottavasti sitten, kun työnantajapuoli takoo lisät pois ja viikonlopputyöstä tulee pakollista, muutokset näkyvät myös sinun toimenkuvassa ja sitten on turha itkeä kun ei pääse joka viikonloppu tekemään mitä lystää.

Mahtavaa myös tietää, että sinun kaltaisia pellejä jotka ei osaa googlettaa asiaa, on asiantuntijana :D

Vierailija
14/14 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii en tiiä pitäskö järkkyy enemmän tästä itse kysymyksestä vai siitä, et on joku joka oikeen on huolissaan siitä etteikö ylitöitä saa tehdä. Tää jannu ei varmaan tiedä miksi lakko.