Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uusi työntekijä haluaa pitää palkatonta lomaa tiettynä ajankohtana, pitääkö kauemmin olleen muuttaa toivomansa loman ajankohtaa sen takia?

Vierailija
04.02.2018 |

Vähän tuntuu epäreilulta, sillä meillä on vuorottelusysteemi, eli kaikki saavat vuorollaan "suositut viikot" ja nyt olisi lopulta minun vuoro, mutta ei käy kun pari kk sitten aloittanut työntekijä haluaa siihen palkattoman lomansa koska on jo etukäteen varannut ko. ajankohtaan matkan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kiertävä lomasysteemi muutu siksi, että joku haluaa jotain. Päittäin voidaan vaihtaa, mutta muuten työnantaja ei muutoksia pyynnöstä tee. Tosin pomohan sen loman ajankohdan määrää, joten sinun tapauksessasi kävisin hyvin asiallisen keskustelun aiheesta työntekijöiden tasapuolinen kohtelu.

Vierailija
2/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika töykeetä toiselta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänelle on se luvattu ja sen perusteella ottanut työn vastaan niin pitää.

Perhematkat on kalliita.

Vierailija
4/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se uusi voi palkattomansa saada, muttei kenenkään pidä joutua vuosilomaansa siirtämään sen takia. Aika jännä, että mennään varaamaan matka, vaikkei ole lomaakaan, ja sitten heti vaaditaan palkatonta... 

Vierailija
5/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänelle on se luvattu ja sen perusteella ottanut työn vastaan niin pitää.

Perhematkat on kalliita.

Ei ole perheellinen ihminen.

t. ap

Vierailija
6/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos on rekrytilanteessa ilmoittanut tuon loma-ajan ja että tarvitsee siihen sen loman tai ei tule JA siihen on suostuttu, niin enpä tiedä miten pitäis menetellä. Jos siis on ollut jo varattu matka ja on sanonut ettei tule jos ei saa siihen lomaa ja silti hänet on haluttu.

Huonoa johtamista toki tuollainen. Ettekö millään järjestelyllä pysty olemaan yhtäaikaa?

Itse työpaikkaa vaihtaessani vaadin täyden kesäloman ja sain sen. Sanoin etten tule jos ei onnistu. Kyllähän se vitutti mua esim. kuukauden aikaisemmin aloittanutta, joka ei moista älynnyt vaatia. Minä olin palkallisella lomalla neljä viikkoa, hänelle ehti kertyä viikko.

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

Vierailija
7/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos on rekrytilanteessa ilmoittanut tuon loma-ajan ja että tarvitsee siihen sen loman tai ei tule JA siihen on suostuttu, niin enpä tiedä miten pitäis menetellä. Jos siis on ollut jo varattu matka ja on sanonut ettei tule jos ei saa siihen lomaa ja silti hänet on haluttu.

Huonoa johtamista toki tuollainen. Ettekö millään järjestelyllä pysty olemaan yhtäaikaa?

Itse työpaikkaa vaihtaessani vaadin täyden kesäloman ja sain sen. Sanoin etten tule jos ei onnistu. Kyllähän se vitutti mua esim. kuukauden aikaisemmin aloittanutta, joka ei moista älynnyt vaatia. Minä olin palkallisella lomalla neljä viikkoa, hänelle ehti kertyä viikko.

Meillä uusi työkaveri teki aman. Häneltä jäi kuukauden perehdytys hoitamatta, koska me olimme varanneet ajat kalentereihimme, hän lomaili. Lomalta palattuaan hän kyseli perehdytysten perään, mutta me neuvoimme lukemaan ohjeita ja pärjäämään omillaan. Pomolle todettiin, että ei kahteen kertaan ruveta samaa asiaa varten työaikaa varaamaan.

Vierailija
8/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös yksinhuoltajana oleva työkaveri joutui siirtämään joulun välipäivien lomatoiveen, vaikka olisi siis ollut hänen vuoronsa pitää siinä vapaata, kun perheetön uusi työntekijä vaati siihen palkattoman lomansa.  Nyt tällä uudemmalla työntekijällä on vielä vajaa kesäloma, mutta senkin hän on - totta kai - toivonut heinäkuulle + palkatonta perään. Lyön vetoa, että saakin sen siihen, vaikka niitä heinäkuun loman toivojia on sellaisiakin, joilla ei ole pitkään aikaan ollut heinäkuussa lomaa.

Meillä tämä menee niin, että kun vaan röyhkeästi vaatii niin saa. Jotkut röyhkeimmät sitten pompottavat pomoja näissä asioissa mennen tullen. Arvatkaa mikä ala kyseessä...

Vierailija
9/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä uusi työkaveri teki aman. Häneltä jäi kuukauden perehdytys hoitamatta, koska me olimme varanneet ajat kalentereihimme, hän lomaili. Lomalta palattuaan hän kyseli perehdytysten perään, mutta me neuvoimme lukemaan ohjeita ja pärjäämään omillaan. Pomolle todettiin, että ei kahteen kertaan ruveta samaa asiaa varten työaikaa varaamaan.

Johdon ongelmahan toi on, ei teidän työntekijöiden. Jäikö hän siis suoraan lomalle kun työsuhde alkoi?

Pomo sitten määrää jonkun perehdyttämään jos on loman myöntänyt.

Tää on just naisvaltaisten alojen ongelma, hinkataan jotain kiertävää lomalistaa kuin pirulle raamattua ja jos joku älyää kysyä jotain mitä muut ei älyä niin ollaan naama norsunvitulla. Ei nouse palkat eikä parane palkat kun kaikki kyräilee toisiaan eikä kukaan uskalla vaatia yhtään mitään. 

Miesvaltaisilla aloilla ihan tavallista vaatia just esim. täydet lomat työpaikan vaihtamisen yhteydessä, Naiset ei uskalla edes kysyä.

Vierailija
10/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuosilomapäivät menevät aina palkattomien edelle, koska vuosilomat on pakko myöntää, palkattomia ei.

Vierailija
11/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yrittäjä ja yks kaks yllättäin päätin lopettaa sen jatkuvan yrittämisen ja löytyi sopiva työpaikka. Ilmoitin haastattelussa meillä olevan maksettu lomamatka neljän kuukauden päästä ja se oli ok. Ja toinen pyyntö oli, että saan heinäkuulle viikon loman. Isä alkoi olla elämänsä ehtoopuolella ja haluttiin koko perheen voimin olla hänen luonaan. Välimatkaa oli 700 km. Joten kovin usein emme tavanneet. Tämäkin passas. Nämä siis sovittiin ja lyötiin lukkoon ennen työsopimuksen kirjoitusta.

Eräs työkaveri sitten näistä riemastui. Oli tullut taloon viikko ennen minua. Kesällä vittuili jatkuvaan mikä pomon lemmikki olen, kun heti saan lomaa ja hän ei. Niin kauan kun olin töissä, niin nälvi aina kun mahdollista. Ei menny jakeluun, että olin nämä sopinut heti kättelyssä.  Onneksi tuo on mennyttä aikaa.... Ollut jo 15 vuotta. Mutta nämä ikävät kokemukset jää kyllä mieleen.

Vierailija
12/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaapa myös:

se palkaton toisaalta voi olla johonkin tiettyyn järkevään tarkoitukseen kuten häihin, remppaan, omien isovanhempien, vanhempien tai appivanhempien tai yh-sisaruksen auttamiseen, pääsykokeisiin, työhaastatetteluun, asuntonäytöillä ravaamiseen tai muuttoon, omaan tai lapsen tai puoliso suunniteltuihin sairaalatutkimukseen tai varattuun leikkaukseen tai lemmikin leikkauttamiseen,

eikä mihinkään lomailu-löhöilyyn.

Yksi tuttu voitti liput pitkäaikaisen suosikin ulkomaiseen konserttiin mutta työpaikan vanhemmat naiset yrittivät tehdä kiusaa eivätkä olisi suoneet hänelle sitä. Hän otti ja nosti kytkinyä välittömästi ja hankki samöin tein uuden paikan jonne lähti ja keikka tuli todellakin käytyä. Siinäpähän ex-työkaverit arpovat ketä nyt kiusata kun ketään nuorempaa ei ole. On kuulemma liikaa hommaa.

Vierailija
13/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja päättää, työehtosopimuksen puitteissa, milloin työntekijä pitää lomansa.

Vierailija
14/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla, jossa tehdään paljon määräaikaisia soppareita. Syyskaudesta alkaa uusi kausi, eikä tietoa saanko pidemmän sijaisuuden silloin. Täytän elokuussa pyöreitä vuosia ja todellakin haluan silloin 3 palkatonta päivää. Jos olisi sijaisuus tiedossa ja palkattomat ei työnantajalle käy niin tilalle voi ottaa jonkun muun. Moni määräaikainen neuvottelee itselleen palkattomia ja työnantajahan ne myöntää...

Vierailija
15/15 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos yritys antaa mahdollisuuden palkattomaa niin se ei saa haitata työntekoa, siis myös kollegoiden osalta. Mutta jos on työsopimusta tehdessä sovittu niin silloin ei mahda mitään, työnantaja on pitänyt henkilöä niin tärkeänä että tuo palkaton vapaa on katsottu aiheelliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan