Saako opettaja kysellä sisaruksilta tällaista?
9. luokkalaiseni englanninopettaja oli kysynyt tytöltäni, että auttako hän pikkuveljeään paljon kotitehtävissä. Tyttö sanoi ettei juurikaan, joskus jotain. Sitten kysyi että auttaako äitisi pikkuveljeä paljon? Teini oli sanonut että ei tiedä, jonkin verran varmaan.
Joo, autan jonkin verran, koska ko. opettaja saattaa lähettää yhdestä tehtävästä kolme erillistä wilma-viestiä (yleisesti, ei vain minulle) että "please, check that your child has done this and this and help them to find this and this".
Epäili kai että minä olen kirjoittanut lapseni tehtäviä. En ole, mutta kun käsketään niin olen valvonut ja auttanut ja tarkistanut.
Mutta saako siskolta todella udella pikkuveljen asioita??? Opettaja on siis 9. luokkalaisen enkunopettaja ja 5. luokkalaisen luokanopettaja ja englanninopettaja (englanninkielinen luokka).
Mun mielestä toi ei ollut oikeen korrektia. Voi kysyä suoraan vanhemmilta.
Kommentit (13)
Ehkä isosiskolla ja pikkuveljellä on samoja virheitä joista oli keksinyt että sisko auttaa veljeään. Mitä pahaa siinä sitten olisi, kysynpähän vaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika omituista utelua opettajalta.
Miksi kyseli moisia?
No yleisesti todella tarkka kaikesta. Ja tää ei ole mitenkään minun mielipiteeni, olen kuullut juttuja jo vuosia ennen kuin tuli lapselleni luokanopeksi. Hyvä opettaja, ei mitään valittamista ammattitaidosta, mutta ihmetyttää että ensin vaaditaan paljon (lapsella on useita opettajia eikä kukaan muu jatkuvasti viestittele että tehkää sitä ja tarkistakaa tätä) ja sitten kun autetaan ja tarkistetaan niin sekin on paha.
ja miksi sitä kysytään sisaruksilta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän tuolla tiedolla muka tekee.
Ehkä lapsen koe/tuntiosaaminen ei vastaa hänen läksyjen osaamistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän tuolla tiedolla muka tekee.
Ehkä lapsen koe/tuntiosaaminen ei vastaa hänen läksyjen osaamistaan?
Joo. On ollut oppilaita, joiden koetulokset ovat kutosia ja tuntiosaaminen heikkoa, mutta kotoa tulee kiitettävää matskua, jos tehtävää on saanut siellä tehdä.
Itse kysyn yleensä oppilaalta, miten tuotokset ovat syntyneet. Oppilas kertoo useimmiten totuuden. Vika ei ole oppilaan vaan vanhemman, joka ei pysty hillitsemään kunnianhimoaan. Sitten kerron ihan suoraan oppilaalle, että on hienoa, että kotona nähdään vaivaa mutta että tämmöinen vaikeuttaa arviointia, enkä voi antaa hyvää arvosanaa todistukseen, jos en voi olla varma, kuka työn on todella tehnyt.
Lisäksi korostan oppilaalle, että oma osaaminen riittää. Jos hän on tehnyt työn tosissaan parhaansa mukaan, se riittää, eikä tarvitse ylisuorittaa.
Opettajalla on kyllä ihan velvollisuus selvittää näitä asioita, koska hänen täytyy pyrkiä oikeudenmukaiseen arviointiin. Itse en asettaisi sisarusta kuitenkaan noloon tilanteeseen.
jos erikoisluokka(englannin kielinen) opettaja haluaa että lapsi pärjää ja pystyy jatkamaa siinä
Mun enkun maikka soitti mun äidille juuri silloin kuin oltiin tekemässä yhdessä enkun läksyjä ja raivosi että kun sinä et kotona lasta yhtään opeta.
Enkun maikoilla näyttää olean yleisesti päävika
Opettaja haluaa arvioida lapsen itsensä tekemiä suorituksia. Ei muiden.
Saattaisin itse ihan lämpimikseni kysellä vastaavia, koska olen kiinnostunut lasten kuulumisista ja siitä miten vanhemmat auttavat lapsia kotitehtävissä. En siis tarkoita, että automaattisesti epäilisin mitään tai olisi taka-ajatuksia. Yleisesti pidän hyvänä asiana, jos vanhemmat auttavat. Toistaiseksi en ole tärmännyt kuin muutaman kerran siihen, että vanhemmat tekevät tehtävät lapsen puolesta tehtävä. Ne tilanteet kyllä huomaa, eikä niistä tarvi erikseen kysyä. Enimmäkseen vanhemmat ovat kuitenkin auttaneet kotitehtävissä eli vahtineet niiden valmistumista ja auttaneet selviytymään kaikista kimuranteimmista kohdista, eli monella tapaa tehneet samaa mitä itsekin teen lasten kanssa oppitunneilla.
Aika omituista utelua opettajalta.
Miksi kyseli moisia?