Lapsi ei opi millään lukemaan kun pelit kiinnostavat enemmän
Poika on jo ekaluokalla mutta silti yksinkertaisimmatkin sanat tavutettuna tuntuvat ylivoimaisilta. Pelit kiinnostavat vaan ja on jatkuvasti tabletillaan. On yritetty lukea mutta oikeat kirjat eivät kiinnosta.
Kommentit (22)
No ei se peleistä johdu. Minä opin tuon ikäisenä englantia peleistä.
Jotkut oppii lukemaan kunnolla vasta tokalla. Jos lapsi olisi mun, ottaisin tabletin pois.
Tai sitten anna peli palkinnoksi vasta, kun tietty, helppo tekstinpätkä on luettu.
Hanki pojallesi sellaisia pelejä, joita ei pysty pelaamaan ilman lukutaitoa. Jos peli on riittävän kiinnostava, niin eiköhän lukeminen nappaa. En osaa suositella mitään peliä, mutta tiedän, että monenlaisia oppimispelejä on saatavilla. Räiskintäpeleille sulku!
Minäkin olin kiinnostunut peleistä (ja olen yhä) ja opin lukemaan 3-vuotiaana. Syyt ovat muualla
Maailma on täynnä opettavaisia pelejä....
Toinen sitten tuo kiristyslinja, ei pelata ennenkuin lukuharjoitukset on tehty...en kyllä lähtisi sille linjalle, oppii että koulutehtävät on rangaistus.
Nyt vanhempana vähän selkärankaa ja se tabletti pois! Oletko vain kaveri sille lapsellesi vai etkö osaa olla vanhempi? Vanhemmassa ja kaverissa on vissi ero.
Kuka pölvästi ne pelit on kotiin hankkinut? Pelit pois ja kirjat tilalle. Lue lapselle paljon ja/ tai lukekaa yhdessä. Tämä on pitkäjännitteistä hommaa. Aikuiselle malttia ja positiivinen asenne, niin lapselle jää on hyvä ja avoin mieli.
Ekapeli auttoi meidän lasta lukemaan oppimisessa. Suosittelen.
Jossain on vikaa, jos lapsi ei osaa kouluun mennessä lukea. Ja peleistä oppii myös. Millainen lapsi ei osaa lukea kouluun mennessä?
Kertoo aika paljon, että vanhempi kirjoittaa ekaluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Poika on jo ekaluokalla mutta silti yksinkertaisimmatkin sanat tavutettuna tuntuvat ylivoimaisilta. Pelit kiinnostavat vaan ja on jatkuvasti tabletillaan. On yritetty lukea mutta oikeat kirjat eivät kiinnosta.
No ketähän saa syyttää siitä että sille pojalle on annettu tabletti käyttöön sen sijaan että ois nähty vaivaa ja luettu sille kirjoja? Niin? Kuka halusi päästä helpommalla?
Lapseni oppi lukemaan nelivuotiaana. Luki sanomalehden tekstit ylösalaisin ja tv-ohjelmatekstitykset ääneen.
Jos lasta ei lukeminen kiinnosta, tuskin vanhempiakaan. Esimerkistä ne eniten oppivat. Eli vanhemmille kirjat käteen.
Ei ole näämmä paljon satuja luettu...
Älä hätäile ihan varmasti oppii lukemaan. Koita löytää vaikka sarjiksia mistä tykkää. Muistan kuinka eka luokalla opin lukemaan tyyliin kahdessa viikossa aku ankka sarjiksilla. Siitä siirryin aika äkkiä kovempaan kamaan eli kirjoihin. Ala-asteen kolmannella olin jo suurkuluttaja ja kirjaston tädit oli tuttuja.
Olin 11 tai 12 kun olin lainaamassa tarua sormusten herrasta. Tuttu täti neuvoi älä aloita tuosta ja haki mulle hyllystä hobitin. Hyvä neuvo kun tuli luettua hyvä tarina oikeassa järjestyksessä.
Kuitenkin se vinkki miten saa lukemaan on löytää mieleistä luettavaa. Sillä se kiinostus on varma.
m46 kirjoitti:
Älä hätäile ihan varmasti oppii lukemaan. Koita löytää vaikka sarjiksia mistä tykkää. Muistan kuinka eka luokalla opin lukemaan tyyliin kahdessa viikossa aku ankka sarjiksilla. Siitä siirryin aika äkkiä kovempaan kamaan eli kirjoihin. Ala-asteen kolmannella olin jo suurkuluttaja ja kirjaston tädit oli tuttuja.
Olin 11 tai 12 kun olin lainaamassa tarua sormusten herrasta. Tuttu täti neuvoi älä aloita tuosta ja haki mulle hyllystä hobitin. Hyvä neuvo kun tuli luettua hyvä tarina oikeassa järjestyksessä.
Kuitenkin se vinkki miten saa lukemaan on löytää mieleistä luettavaa. Sillä se kiinostus on varma.
Et osaa kirjoittaa edes sen vertaa, mitä normaali kahdeksanvuotias.
Pojalle voisi olla tietty tuntimäärä viikossa tablettiaikaa? Myös tabletille saa esim. satukirjastosovelluksia, jos se auttaisi kiinnostumaan.
Suosittelisin kanssa jotain opettavaisia sovelluksia, (ekapeli).
Kannattaa varhaisessa vaiheessa asettaa rajat pelaamiselle, ettei tulevaisuudessa tule enemmän vaikeuksia, (kun poika on tottunut aina saamaan tabletin halutessaan)
Kyllä meilläkin poika pelaisi vaikka koko päivän, mutta kun ei anneta. Lukemaan on oppinut, usein kiukutellen, mutta vanhempien kuuluu laittaa rajat. Tablettia ei avata ennen kuin läksyt on tehty ja lukemista on harjoiteltu muutenkin.
Ovatko vinkit auttaneet? Kiinnostaa, sillä olen itse kasvatusalalla.
Hiekkalaatikko kirjoitti:
Ovatko vinkit auttaneet? Kiinnostaa, sillä olen itse kasvatusalalla.
Kyllä, kiitos kaikille niistä. Homma alkaa olla hallussa meillä.
Ap
Lataa sille ilmainen Ekapeli. Oppii kirjaimet ja tavut pelatessaan.