Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omien tietojen tarkistus poliisilta, kun itse rikoksen kohteena?

Vierailija
03.02.2018 |

Poliisin rekisteristä saa tarkistaa omat tietonsa. Onko kellään kokemusta/tietoa, saanko sitä kautta tietää jos olen itse (tai perheeni) ollut rikoksen tai epäillyn rikoksen kohteena (kauan sitten) niin, että siitä olisi poliisitutkinta ollut? Liittyyköhän tällaisten tietojen saamiseen jotakin rajoitteita?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat rikosrekisteriä. Mutta sieltä ei näe muuta kuin tiettyjen rikokosten tuomiot.

Todistajien, uhrien jne tiedot kerätään poliisiasiain tietojärjetelmään. Mutta sinne sulla ei ole pääsyä, etkä voi saada tietoja nähtäväksesi. Tämä johtuu ilmiselvästi siitä, että tietojen saattaminen sellaiseen muotoon, että ne eivät paljastaisi sulle yksityisiä (ja siis laittomia) tietoja muista ihmisistä, on mahdotonta. Voit kuitenkin tarkastaa tietojesi kirjaamisen lainmukaisuuden tietosuojavaltuutetun kautta. Ts. pyydät tietosuojavaltuutettua tarkastamaan tiedot. Tällä et kuitenkaan saa selville MITÄ siellä lukee, vaan ainoastaan sen, että siellä ei lue mitään sellaista tietoa, minkä kerääminen olisi laitonta.

Vierailija
2/3 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rekisteritietonsa voi pyytää viranomaiselta määräajoin. Siitä voidaan laskuttaa.

Jos olet tutkinnan kohteena nyt tai liityt käynnissä olevaan tutkintaan, et tietenkään saa tietoja siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, oma rikosrekisteri siis sinänsä ei kiinnosta kun eipä siellä pitäisi mitään olla. Lähinnä siis tällaista oman elämäni salapoliisi -työtä tässä teen :O -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi