Millaisista asioista olet päätellyt jonkun olevan tavallista älykkäämpi?
Ei käsitellä tässä älykkyyden eri lajeja vaan tunnusmerkkejä.
Kommentit (56)
Osaa sanoa juttuja joita en ole vielä kuullut tai itse ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
XD
Hymiöiden lähettely palstalle osoittaa poikkeuksellisen suurta älyllistä osaamista! MOT
Ei äänestä kokoomusta, kepua tai persuja.
Vierailija kirjoitti:
Sen vain huomaa päältä.
Miten esimerkiksi?
Koulutus ei välttämättä kuvaa älykkyyttä.
Itse asiassa sitä ei "huomaa päältä", tai huomaa ollenkaan, jos ei itse ole poikkeuksellisen älykäs.
Riippuu siitä mitä henkilökohtaisesti arvostaa.
Jos kirjottanut pitkästä matikasta L:n. Siihen ei vähemmän älykäs pysty, vaikka olisi kuinka ahkera.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa sitä ei "huomaa päältä", tai huomaa ollenkaan, jos ei itse ole poikkeuksellisen älykäs.
Niinpä. Jotkut eivät näe ihmisistä edes sitä älykkyyttä. Eivätkä mitään muutakaan. Täysin sokeita.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itse melko älykäs, mutten kuitenkaan mitenkään huippuälykäs. Kun aloitin opiskelut, tutustuin pariin todella älykkääseen ihmiseen. Heillä oli vain selkeästi ylivertainen kyky omaksua asioita ja huomattavasti paremmat valmiudet käsitteelliseen ajatteluun. Lisäksi heillä oli hyvin laaja sivistys.
Olen myöhemmin ajatellut, että jos en olisi hakeutunut yliopisto-opintoihin, en välttämättä olisi tullut tavanneeksi huippuälykkäitä ihmisiä, ja ehkä elänyt pitkäänkin harhaluulossa, että olen itse älykkäämpi kuin olenkaan.
Tuo omaksumiskyky ja käsitteellinen ajattelu ovat vahvasti sidoksissa juuri laajaan sivistykseen. Jos tietää vähän kaikesta jotain, on paljon helpompi ymmärtää asiayhteyksiä. Eli kannattaa vain lukea todella paljon ja vaikeita tekstejä, niin voit helposti alkaa vaikuttaa älykkäämmältä kuin Mensan jäsen, joka lukee vain vähän tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjottanut pitkästä matikasta L:n. Siihen ei vähemmän älykäs pysty, vaikka olisi kuinka ahkera.
Kuka vaan pystyy, ellei ole sitten diagnosoituja oppimisvaikeuksia. Tosin jos on lukiossa, niin voiko niitä silloin olla?
Tavallista älykkäämpi herättää usein kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan pystyy, ellei ole sitten diagnosoituja oppimisvaikeuksia. Tosin jos on lukiossa, niin voiko niitä silloin olla?
Onko sulla jotain, mitään, esittää tuon väitteen tueksi? Sen verran räikeässä ristiriidassa on kaiken elämäni aikana näkemäni kanssa. Vaikka olisikin hienoa jos paljastuisi että normaalin ihmisen luontainen kyvykkyys riittää tuohonkin.
Oon niin tyhmä, että en osaa päätellä. Älykkäältä vaikuttava ei satavarmasti ole älykäs.
Ei kai pystykään tuntematta henkilöä.
Älykkyydessä on monta eri osa-aluetta. Painotukset vaihtelevat.
Pelkkä koulutus ei riitä. Täytyy olla lahjakkuutta muutenkin. Epäluova tohtori ei ole kiinnostava.