Luteita apua!!!!
Kutisevia paukamia nyt n.1 kk ilmaantunut öisin, aamulla löysin luteita vuoteesta. :((((
Nyt tietty yhteys taloyhtiöön heti maanantaina mutta mikä avuksi nyt vkl??? Raid plus suihkutettu sänkyyn, kaikki vuodevaatteet pesussa 60c, imuroin kohta koko makkarin ja sängyn. Mitä muuta voisi tehdä??
Inhottaa , ällöttää, en tiedä kuinka saaan nukutuksi edes kun tuntuu niin inhottavalta.
Auttakaa te joilla kokemusta tai muutenkin.
Kommentit (24)
Onko teillä saunaa? Kuumuus tehoaa parhaiten, patjat sinne.
En yhtään , olin kyllä elokuussa lomalla e-euroopassa, mutta voiko niin pitkään olla ilman oireita kuin vasta joulukuussa?
Saunaa ei ole, luinkin, että saunotus tehoaa hyvin. Myrkytykset edessä kuitenkin koko rapun asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Taistelen asunnossa joka puolelle levinneitä riisihäröjä vastaan. Vaikka vaarattomia ovatkin, tiedän tuon ällötyksen ja ahdistuksen. Voimia taisteluun <3
Niin ja voimia sinullekin. Kiitos. Tämä on jotain niin inhottavaa...:((((((
Raideja on ihan turha suihkutella. Imuroinnin jälkeen pölypussi suoraan roskiin, ei minnekään kaappiin.
Nykyään se koko asunnon lämpöhoito on myrkytystä tehokkaampaa. Mistä sen tietää mistä ovat tulleet, voivathan ne kulkeutua vaikka naapurista. Ei sitä kannata nyt liikaa miettiä. Voimia aplle, kamala tilanne. Raidit ja muut eivät taida juuri auttaa.
Jos sieltä matkalta on muutama tullut, niin ne on tässä kuukausien aikana lisääntyneet niin paljon, että ne jo huomaa.
Voit alkaa katsoa millaisen sängyn hankit. Luteet elävät rakenteissa ja usein sängyssä. Älä ala kuskaamaan sänkyä nyt itse rappukäytävässä mihinkään, silloin levität luteita. Sitä ei myöskään saa viedä roskakatokseen vaan se pitää hävittää asianmukaisesti. Ohjeita mitä voit tehdä voit katsoa tuholaistorjuntaan erikoistuneilta sivuilta.
Itse varmaan laittaisin viikon vaatteet ja laukun yli 60 asteiseen kuivaan saunaan pariksi tunniksi ja sitten laukku mukaan ja hotelliin /kaverille /johonkin.
Osaatko sanoa oletko itse tuonut luteet taloon, oletko esim matkustellut? Onko vuokra-asunto? Jos isännöinnissä pyytävät "tarkkailemaan tilannetta", niin älä suostu! Asia on hoidettava heti.
Jos itse olisin varma että en ole tuonut luteita taloon niin alkaisin miettiä muuttoa. (et voi tietää miten pahasti ne ovat levinneet ja tekevätkö muut naapurit kaikkensa että ne saadaan pois. Jotkut eivät vain välitä.)
Jos menet kaverille yöksi, pidäthän huolta että et vie luteita laukussa mukanasi. Voit ostaa vaikka uuden vaatekerran viikoksi ja laukun jos saunaa ei ole mutta rahaa on.
Jos olet itse matkustellut viime aikoina niin matkalaukku on tuhottava, laita vaikka moneen jätesäkkiin nyt aluksi.
Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Voit alkaa katsoa millaisen sängyn hankit. Luteet elävät rakenteissa ja usein sängyssä. Älä ala kuskaamaan sänkyä nyt itse rappukäytävässä mihinkään, silloin levität luteita. Sitä ei myöskään saa viedä roskakatokseen vaan se pitää hävittää asianmukaisesti. Ohjeita mitä voit tehdä voit katsoa tuholaistorjuntaan erikoistuneilta sivuilta.
Itse varmaan laittaisin viikon vaatteet ja laukun yli 60 asteiseen kuivaan saunaan pariksi tunniksi ja sitten laukku mukaan ja hotelliin /kaverille /johonkin.
Osaatko sanoa oletko itse tuonut luteet taloon, oletko esim matkustellut? Onko vuokra-asunto? Jos isännöinnissä pyytävät "tarkkailemaan tilannetta", niin älä suostu! Asia on hoidettava heti.
Jos itse olisin varma että en ole tuonut luteita taloon niin alkaisin miettiä muuttoa. (et voi tietää miten pahasti ne ovat levinneet ja tekevätkö muut naapurit kaikkensa että ne saadaan pois. Jotkut eivät vain välitä.)Jos menet kaverille yöksi, pidäthän huolta että et vie luteita laukussa mukanasi. Voit ostaa vaikka uuden vaatekerran viikoksi ja laukun jos saunaa ei ole mutta rahaa on.
Jos olet itse matkustellut viime aikoina niin matkalaukku on tuhottava, laita vaikka moneen jätesäkkiin nyt aluksi.Voimia.
Sinänsä hyviä vinkkejä. Mutta tämä viesti on klassinen esimerkki siitä, että vastaaja ei lue aikaisempia kommentteja. Aloittajahan kirjoitti matkustaneensa elokuussa, ja että ei ole saunaa. Pitkässä ketjussa tällaisen ymmärtää, mutta tämä ketju on vielä lyhyt. Sen lukee melkeinpä yhdellä silmäyksellä.
Hohhoijaa. Olin juuri kirjoittamassa tuota melko pitkää viestiä niin enpä samalla tosiaan lukenut ketjua! Sinun laisesi nillittäjät pilaavat palstan. Tämä on lupaus: en kirjoita enää yhtään viestiä. Mies aina sanookin että taasko yrität pelata shakkia pulujen kanssa. No en yritä enää. Tavallaan, kiitos tästä.
Sauna ei edes auta. Tippuvat sieltä vaan alemmas.
Laita vaatteet yms. mitä ollut nyt käytössä jo pusseihin ja pakastimeen alle -20 vaikka vuorokaudeksi.
Myrkytykseen tai kuumennukseen asti sun kannattaa vaan nukkua omassa sängyssä, koska jos vaihdat nukkumapaikkaa, ne tulee perässä. Ja älä mene yöksi kavereille tässä välissä..
Itse järjestäisin puhtaan sängyn eli imutpit ym ja katsot ettei missään raoissa ole lueta ja sänky irrallaan lattialle ja jalkojen alle liimapuoli ylöspäin teippiä/kontaktimuovia jotta tarttuvat sänkyyn tulijat kiinni eikä pääse sänkyyn.
Listojen takana kuulema majailevst usein.
Meillä oli reilu vuosi sitten luteita. Tosin asutaan rivarissa jossa sauna. Me saunotettiin koko omaisuus jätesäkeissä (jotta luteet ei karkaa alemmille lauteille), myös sohvat ja sängyt kelmutettiin rakennusmuovilla ja saunaan. Sängyissä ei ollut juurikaan luteiden jälkiä, niin uskalsimme ne säilyttää saunotuksen jälkeen. Sängyt olivat ainakin 5h kuumassa saunassa, luteet kuolevat 60 asteessa 2 tunnissa. Huonekalujen tarvitsee lämmitä läpikotaisin tuohon 60 asteeseen, myös pehmusteiden keskeltä. Lasten legot ym pestiin tulikuumassa vedessä. Keittiöön ei koskettu. Myrkyttäjä kävi 4 kertaa noin viikon välein, Tämä kustansi meille noin 1000 euroa. Emme tiedä mistä tulivat, mutta tarkastaja rentokililtä arvioi luteiden olleen meillä 3kk. Lapset olivat mummolassa kuukauden, joka meillä meni hävittämiseen. Mutta hoidettiin kerralla kunnolla, niin ei ole enää näkynyt. Kammo jäi kuitenkin.
Jotkut joutuvat hävittämään lähes koko omaisuuden, erityisesti tekstiilit, joita ei voi pestä 60 asteessa tai laittaa kuivausrumpuun. Patjat pitää ehdottomasti hävittää, koska siellä luteet asuu enimmäkseen. Makkareissa lymyilee koska ovat yöeläimiä ja yöllä imevät ihmisestä verta. Harvoin menevät esim keittiöön. Uusia huonekaluja ei missään nimessä kannata tuoda myrkyttämättömään asuntoon ettei luteet mene niihinkin. puiset ja metalliset huonekalut voi myrkyttää, tekstiilisten myrkyttämisestä ei ole juuri hyötyä.
Luteita alkaa olla jo niin paljon kaikkialla, että taitaa olla syytä jättää jatkossa kirpputorit kiertämättä. Eiköhän niistä tule, ellei ole jo tullut, ludetoreja. Aivan varmasti häikäilemättömimmät vievät ludeasunnon tavaransa lähimpään itsepalvelukirppikseen.
Asun omakotitalossa, eli meillä on vain itsestämme kiinni tuleeko luteita vai ei.
Kummallisia ohjeita täällä. Jos luteita löytyy, ei missään nimessä kannata muuttaa. Muuttaessa luteet tipahtelevat käytävään ja hakeutuvat käytävästä lähimpään asuntoon. Lisäksi ne samalla tulee vietyä uuteen asuntoon ja koko taloyhtiöön.
Itse asumme opiskelija-asunnossa, jossa paljon vaihto-opiskelijoita. Puolet koko talon asukkaista vaihtuu siis puolivuosittain. Löysimme vuoden asumisen jälkeen luteen sängystä ja hyönteisfirman työntekijä tuli laittamaan sänkymme pussiin, sekä ansat jalkoihin. Lisäksi hän levitti kivijauhetta makuuhuoneen listoihin, johon jouduttuaan luteet kuivuvat kuoliaiksi.
Pussia ja ansoja pidetään sängyssä puoli vuotta, jonka aikana sängyssä olevat luteet kuolevat nälkään ja uudet jäävät kiinni ansoihin. Muihin tavaroihin ei tarvinnut koskea, kunhan pitää huolen siitä, ettei sänkyyn heittele tavaraa. Kyllä ne luteet sieltä laukuista ja muualta hakeutuvat nukkuvaa ihmistä kohti tuon puolen vuoden aikana tai kuolevat nälkään.
Ei ole vuoteen enää uusia näkynyt.
Luteet kuolee aika äkkiä pakkasessa. Mitään ei muuten tarvitse hävittää, sängynkin voi jäädyttää/saunottaa/myrkyttää ja patjansuojuspussit pitävät luteet sisällä, uudet ei pääse enää pussiin. Ansat sängynjalkoihin, niin sinne ei enää pääse lude. Petivaatteet pestään vähint. 60 asteessa, se riittää. mikään ei saa roikkua sängystä lattialle tai esim. verho ei saa koskea lattiaan ja sänkyyn, niin sinne ei pääse itikka.
Sängyn alla ei säilytetä yhtään mitään ja yöpuvut ym. säilytetään itse sängyssä sitten.
Luteen munat ja pienimmät poikaset ovat todella pieniä, melkein läpikuultavia ja vaikeita löytää esim. sängynraoista, ei niitä niin vaan saa pois. Ja lude voi elää syömättä 6 - 12 kk...
Meillä oli luteita, tulivat naapurista. Niistä selvittiin! Olihan se inhottavaa, mutta jälkeenpäin tuntuu, että ei niin iso asia, että enää paljoa murehtisin luteista. Ennen kuin tajuttiin, mistä oli kyse, meillä oli yövieraita ja käytiin itsekin paikoissa (luteet tuli edelleen naapurista), mutta ei ne luteet niin vaan kulkeudu mukana ja hypi vieraitten kimppuun!
Luteet pesivät todella sänkyyn ja sinne, missä ihmiset nukkuvat, ei niitä muut paikat kiinnosta eikä ne pyri sieltä pois. Mutta kun ne tulivat naapurista, löysinpä yhden jopa keittiön astiakaapista kuolleena...
Mun piti tilata itse myrkytysfirmasta mies tarkastamaan ulosteet, kun toinen firma väitti ei oota. No sieltä tuli mies ja sanoi että on luteen ulostetta. Isännöitsijä ei usko raporttia ja hallituksen pj sanoo, että myrkytetään kun löydän elävän luteen. Jos pj olis saanut itse päättää, uskon että myrkytykset olisi jatkuneet sen yhden jälkeen. No mulla ansat sängyn ja sohvan jaloissa ja piidioksidia seinien vierellä ja sängyn patjassa yms. Tuo piidioksidi kuivattaa luteen kuoliaaksi 24-48h sisällä, piimaalla (DE) kestää 10 päivää tmv ja sen kanssa on mahdollista että lude pääsee munimaan.
Taistelen asunnossa joka puolelle levinneitä riisihäröjä vastaan. Vaikka vaarattomia ovatkin, tiedän tuon ällötyksen ja ahdistuksen. Voimia taisteluun <3