Minkälaiset asiat vaikuttavat siihen kenelle ja minkälainen huoltajuus(yksin/yhteis) määrätään oikeudessa?
Kiitos kaikista kokemuksista!
Olen kuullut, että esimerkiksi vastuuton rahankäyttö, luottotiedottomuus ja pitkäaikaistyöttömyys eivät vaikuta päätökseen millään tavalla, koska raha-asioilla ei ole suoraan välttämättä vaikutusta vanhemmuuteen (vaikka luottotietojen selvitystä käytetään mm. joissakin työpaikoissa luotettavuuden ja vastuullisuuden yhtenä mittarina). Entä miten vaikuttavat uudet mies/naisystävät ja heidän lapsensa päätöksiin? Entä vanhemman asumisen vakiintuneisuus eli usein muuttaminen mm. luottotiedottomuuden ja vuokranmaksuongelmien vuoksi tai muutto työn tai lasten koulun vuoksi? Olen ymmärtänyt, että lähivanhemmaksi valittaisiin se, joka pystyy paremmin ylläpitämään suhdetta toiseen vanhempaan. Miten sitä arvioidaan?
Kommentit (6)
Kyllähän siinä arvioidaan eniten sitä kumman kanssa lapsella on tiiviimpi side ja kumman kanssa lapsi itse haluaisi asua. Myös luonnollisesti vaikuttaa se miten vanhempi pystyy turvaamaan lapsen perustarpeet, huolehtii riittävästä ja terveellisestä ravinnosta, unesta, terveydenhuollosta, koulunkäynnistä jne. Jos toista vanhempaa ei ole koskaan kiinnostanut esim. viedä lasta neuvolaan, lääkäriin tai tula päiväkodin vasu -keskusteluun, niin heikoltahan tuo tiivis suhde silloin näyttää. Luottotiedoton vanhempi voi olla lapselleen omistautunut, joka pelaa ja leikkii lapsensa kanssa tiiviisti. Raha ei tee vanhempaa sen paremmaksi ellei ole omaa oikeaa kiinnostusta lapseensa.
Eikö melkein aina se yhteishuoltajuus määrätä jos ei ihan kriminaali ole. Mutta paljon pystyy pahaa ja ristiriitaa toinen osapuoli usein järjestään eli itse tiedän vain miehiä, tosin se voi olla myös nainenkin.
Meillä lastenvalvoja (nuori nainen) aloitti toteamalla, ettei ikinä tule hyväksymään vuoroasumismalliamme, kun useampi päivä erossa äidistä ei onnistu alle 2v-lapselle. Kun totesin, että meillä kaikki vapaat laskettu yhteen ja jaettu puoliksi, niin muuttui muotoon ”erossa toisesta vanhemmasta”. Luojan kiitos ei saanut tahtoaan läpi.
Missään näistä ei ole perää. Sukupuoli määrää kaiken.
Yksinhuoltajuutta harvoin määrätään kummallekaan. Lähihuoltajuuden määräämisessä tärkeimmät tekijät varmaan toisen vanhemman päihdeongelmat, asunnottomuus tai vakavat mt-ongelmat. Jos kumpikin ns. kunnon ihmisiä niin vauvan ja taaperon lähihuoltajuus menee yleensä äidille. Siitä vanhempien lasten kohdalla suht 50-50 (optulan tutkimuksen mukaan). Kouluikäisten kohdalla jos jompi kumpi pystyy tarjoamaan kodin niin että koulu ja kaveripiiri eivät muutu, niin se vanhempi on vahvoilla. Taloudellisilla seikoilla ei ole hirveästi merkitystä, ei myöskään uusilla puolisoilla.
up