Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan nuori saanut asuntolainaa yksin?

Vierailija
02.02.2018 |

Hirveästi haluaisin ostaa jo oman asunnon, mutta onko ihan turhaa haaveillakaan mistään lainasta?

Olen 22v, vakituinen työpaikka, netto n. 1600e. Ei lapsia, ei miestä. Säästöjä n. 4000e. Ei aiempia lainoja, luottotiedot kunnossa.

Lainaa tarvitsisin asuntoon varmaan n. 40 000e (käpykylä) ja remonttiin 20 000e.

Onko kukaan saanut vai lopetanko heti haaveilut. Takaajia ei ehkä ole, tai en haluaisi sotkea ketään lainoihini mukaan, jos ei ole pakko.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

60000 euroa ei ole suuri summa, siitä vaan pankkiin. Mutta mitä asunnolle tapahtuu jos haluatkin siitä vaikka 5 vuoden päästä eroon, saako paikkakunnallasi sen myytyä/vuokrattua?

Vierailija
2/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tarttet jonkun takauksen siihen. Vanhemmat? Valtiontakaus (onks sellaista enää?).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän selviää pankeista kysymällä. Luultavasti et saa ilman takaajaa.

Vierailija
4/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit saada. Veljeni sai.

Vierailija
5/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko asp-tilistä apua? Pari vuotta säästämistä ja sitten n asuntokaupoille. Lainan saa hyvin yksin, jos on riittävästi säästöjä.

Vierailija
6/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asuntolainaan ole ikärajat, jossain olin näkevinäni että 25 vuotta piti olla täytetty?

Vierailija
7/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se asunto riitä pankille takaukseksi, jos et maksa, tulevat ja ottavat asuntosi?

Vierailija
8/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on pienet tulot mutta asuinpaikkakunnallasi on näköjään edullinen hintataso. Mikäli tarvitset 10% omia säästöjä (ennen oli näin) sun pitäis vielä muutama tonni säästää.

Pankkia kiinnostaa tulevan asunnon kunto, putkiremppakohteeseen sulle tuskin lainaa myönnetään. Käy pankissa kysymässä!

Vierailija
9/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oma osake vai asunto = talo? Kerrostalo/rivitalo osakeeseen voit saada lainaa hyvin todennäköisyydellä. Mutta omakotitaloa varten (vaikka olisi kuinka halpa) ei voi saada lainaa noin "huonoilla tuloilla" ja pienellä käsirahalla. 

Vierailija
10/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 tonnin asuntoon ei missään nimessä kannata tehdä 20 tuhannen remonttia! Ensinnäkin asunto on selvästi ihan pommi jos vaatii noin suuren remontin (kyseessä tuskin on kovin iso kämppä yhdelle?), ja toisekseen et koskaan tule saamaan asunnosta myytäessä 50% enemmän kuin ostaessasi. Jos nuorena ihmisenä esim lähdetkin opiskelemaan tai muualle töihin, et saa asuntoa kaupaksi tai joudut myymään sen suurella tappiolla. Älä sido itseäsi noin nuorena johonkin muuttotappiokuntaan!

Vierailija
11/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana vuonna 2016 sain asuntolainan ilman ongelmia. Minulla on vakituinen työpaikka. Asunnon hinta oli 125 000 euroa, omat säästöt 10 % siitä.  Ennen asunnon ostamista säästin pari vuotta ASP-tilille, joten sain lainalle valtiontakauksen.

Suosittelen lämpimästi ASP-lainaa! Kannattaa käydä rohkeasti pankissa kysymässä.

Vierailija
12/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla ettei ihan mahdottomalta kuulosta :)

Katselen siis ensisijaisesti rivitaloasuntoa, en missään nimessä omakotitaloa ostaisikaan näin nuorena ja yksin. Ehkä sitten joskus myöhemmin.

Asp tili ei minua ole kiinnostanut, kun haluan säästää omaan tahtiini ja joskus olen kuullut että pitää olla tietty määrä talletuksia ja enemmän säästössä kuin muuten, entäs sitten jos se asunto löytyis vaikka nyt?

Uskon että asunnon saisi ainakin helposti vuokrattua tulevaisuudessa, varmaan myytyäkin - menee täällä noita alkuperäisessä kunnossa oleviakin näköjään ihan hyvin.

Asunnon ottaisin jos vaan lainaa saan, hyvästä taloyhtiöstä jossa asioista pidetään huolta ja remontit tehdään ajallaan. En siis mitä tahansa pommia aio todellakaan ostaa - mutta toki haluan kodin remontoida sisältä niin että siellä viihtyy, keittiö- ja kylppäriremppaan nyt vaan menee sitä rahaa. Sen takia täällä asunnot ylipäänsä on noin järjettömän halpoja kun niille ei ole tehty juuri mitään remonttia sisälle ja tietysti kun on pieni paikkakunta :)

Tulipahan selitys :D

Ap

Vierailija
13/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa asp-tili. Ota yhteyttä pankkiin, niin ne neuvovat, miten se tehdään.

Ensiasunnon ostajana sinulla pitää olla vähintään 5 prosenttia asunnon hinnasta säästöjä tai muita vakuuksia. Mikään pankki ei hyväksy henkilötakaajia mutta sinun vanhempasi voivat antaa esimerkiksi oman (velattoman?) asuntonsa tai mökin lainan vakuudeksi.

Pienet tulot eivät estä saamasta asuntolainaa mutta tietenkin ne vaikuttavat siihen, kuinka paljon lainaa voit saada. Netissä on lainalaskureita, joilla voit haarukoida suunnilleen, mitä sinun tuloillasi voisi saada. Lopulta kuitenkin pankki tekee asiakaskohtaisen päätöksen.

Pankkia kiinnostaa myös ostettava kohde, varsinkin jos olet ostamassa asuntoa muuttotappiopaikkakunnalta, jossa asuntojen arvo ei säily.

Olen samaa mieltä että 20 000 euron remontti kuulostaa kovalta. Mistä sait päähäsi, että asuntoa pitää ylipäänsä remontoida? Onko sinulla joku kohde jo katsottu? Kannattaisiko kuitenkin ensimmäiseksi kodiksi ostaa muuttovalmis asunto - ja miettiä remontteja myöhemmin, kun sinulla on esimerkiksi enemmän omaa rahaa?

Kun ostaa asuntoa, on syytä katsoa huolella taloyhtiön tilanne. Se on paljon, paljon tärkeämpää kuin se, missä kunnossa itse asunto on. Kannattaa ottaa asuntonäytöille mukaan joku, jolla on enemmän kokemusta asuntojen ostamisesta.

Vierailija
14/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan käydä pankissa tai tehdä verkon kautta niitä lainalaskelmia ja jättää yhteydenottopyyntö. En näe mitään syytä miksi et lainaa saisi, mutta tuo remonttilaina kuulostaa kyllä tosi isolta. Itse olen yksinäisenä hakijana saanut lainan. Erotilanteessa lunastin omakotitalon (siihen tarvitsin nimellisen takaajan). Nykyiseen asuntoon en enää takaavaa tarvinnut, koska asunto itsessään riitti takaukseksi. Valtion takaus käsittääkseni on vielä olemassa, mutta maksaa kai jotain. Siitä kyllä pääsee nopeasti eroon esim. kun on remontoinut asunnon, niin teettää arvioinnin ja sitten taas pankkiin selvittämään.

Vierailija
15/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla ettei ihan mahdottomalta kuulosta :)

Katselen siis ensisijaisesti rivitaloasuntoa, en missään nimessä omakotitaloa ostaisikaan näin nuorena ja yksin. Ehkä sitten joskus myöhemmin.

Asp tili ei minua ole kiinnostanut, kun haluan säästää omaan tahtiini ja joskus olen kuullut että pitää olla tietty määrä talletuksia ja enemmän säästössä kuin muuten, entäs sitten jos se asunto löytyis vaikka nyt?

Uskon että asunnon saisi ainakin helposti vuokrattua tulevaisuudessa, varmaan myytyäkin - menee täällä noita alkuperäisessä kunnossa oleviakin näköjään ihan hyvin.

Asunnon ottaisin jos vaan lainaa saan, hyvästä taloyhtiöstä jossa asioista pidetään huolta ja remontit tehdään ajallaan. En siis mitä tahansa pommia aio todellakaan ostaa - mutta toki haluan kodin remontoida sisältä niin että siellä viihtyy, keittiö- ja kylppäriremppaan nyt vaan menee sitä rahaa. Sen takia täällä asunnot ylipäänsä on noin järjettömän halpoja kun niille ei ole tehty juuri mitään remonttia sisälle ja tietysti kun on pieni paikkakunta :)

Tulipahan selitys :D

Ap

Asunnot tuskin ovat järjettömän halpoja sen vuoksi, ettei niitä ole remontoitu vaan siksi, etteivät ne mene kaupaksi. Kukaan ei siis halua ostaa niitä.

Nyt sinun kannattaa vetää tästä johtopäätöksiä. Jos ne asunnot eivät mene kaupaksi siihen hintaan, jota niistä nyt pyydetään ja sitten sinä meinaat tehdä sinne tosi kalliin remontin, et saa ikinä rahojasi pois. Voi olla, että et saa asuntoa edes myytyä myöhemmin.

Olet niin nuori vielä, älä osta asuntoa, johon jäät jumiin.

Mutta pankista ne osaavat kyllä neuvoa myös tässä asiassa. Näissä on niin paljon paikkakuntakohtaista eroa.

Vierailija
16/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista vastauksistanne!

Sen kyllä tiedostan että missään sijoitusmielessä ei kannattaisi täältä varmaan mitään ostaa, mutta täällä on mun koti, täällä on ystävät, perhe ja työpaikka. Tuntuu vaan niin turhalta maksaa vuokraa jostain vuokra-asunnosta kun saisi remontoida itselleen oman ihanan kodin.

Remontista haaveilen siis ihan sen takia että minulla on ystävä kenen kanssa saadaan remontti ihan itseksemme tehtyä, ammattilaisille nyt jäisi putki, sähkö, vesieristetyöt. On tuo 20 000 varmaan yläkanttiin arvioitu mutta mieluummin niinpäin.

No mietitään!

Vierailija
17/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ennemmin vähän kalliimpi mutta parempikuntoinen asunto. Seinää on helppo maalata mutta märkätilojen rempat on niin suuria suhteessa asunnon hintaan ettei taida kannattaa. Sulla on säästöjä niin vähän ja usein isoissa rempoissa tulee yllätyksiä niin saattaa kaataa sun talouden ja riski on, että jäät velkaa pankille myydessäsi asunnon.

Paljonko sulla jää palkasta säästöön?

Itse ostin ensiasunnon niin että omaa rahaa 10-15%, lisäksi otin valtiontakauksen. (Kaksio Helsingissä)

Vierailija
18/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ap siis itse osta valmiiksi remontoitua vastaavaa asuntoa 60 tonnilla? Niin, siksi, että haluat remontoida sen itsellesi mieluisaksi - ihan niin kuin kaikki muutkin! Et saa 40 tonnin remontoitua asuntoa koskaan myytyä 60 tonnilla, vaan max noin 45 tonnilla. Vaikka asuisit asunnossa viisi vuotta (pitkä aika tuossa iässä!) jäisit tappiolle lähes 300e kuussa. Noin halvassa paikassa vuokrat tuskin päätä huimaa, joten vastikkeen kanssa sinulle jäisi asunnosta käteen vain omistajan vastuu ja riski. Vuokraakaan et voi asunnosta kovin montaa kymppiä enempää remontoituna pyytää.

Usko pois meitä kokeneempia, tuo ei kannata. Ei edes puolet halvemmalla remontilla. Onneksi pankki ei moista ala edes rahoittamaan, vaan vaatisi käytännössä sinulta ensin 5% omarahoituksen ostohinnasta ja päälle maksullisen takauksen, sekä remontin maksaisit kokonaan omasta pussista.

Vierailija
19/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se asunto riitä pankille takaukseksi, jos et maksa, tulevat ja ottavat asuntosi?

Ei riitä läheskään 100 %: iin asunnon hinnasta. Vaihtelee varmaan pankin ja kohteen mukaan, mutta arvaisin, että ehkä jotain 70-80 % ostohinnasta voit saada lainaa. Loput pitää maksaa säästöillä tai sitten sille pitää olla reaalivakuus. Kuten joku jo kirjoitti, pankki ei hyväksy henkilötakausta. Tyttäremme ensimmäiseen asuntoon riitti lisävakuudeksi 854pelkkä nimikirjoitus, uuteen asuntoon vaadittiin oma asuntomme pantiksi. Näin sitten tehtiin.

Vierailija
20/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 19: turhia numeroita ilmestyi tekstiin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan