Mitä tarkoittaa katevaraus?
Voisiko joku selittää kansantajuisesti, mitä tarkoittaa pankkien käyttämä katevaraus? Mihin ja miksi sitä käytetään? Mikä sen tarkoitus on? Mitä siitä aiheutuu kuluttajalle? Jne.
Kommentit (10)
Voisiko joku selittää, miksi kysyä av:lta asiaa, jonka saa googlettamalla selville muutamassa sekunnissa?
Tililtä varataan joku summa, mutta sitä ei vielä veloiteta.
Jos vaikka olet tankkaamassa autoa, niin automaatti kysyy summaa mikä varataan tililtä. Jos valitset 90€, niin automaatti tekee tilille 90€ katevarauksen ja tarkastaa että se menee läpi, eli että tilillä on niin paljon rahaa käytettävissä. Jos tankkaus tulee maksamaan vaikka 60€, niin se veloitetaan tililtä ja katevaraus vapautetaan.
Katevaraus tarkoittaa sellaista rahamäärää tililläsi, jota sinulta ei vielä ole veloitettu, mutta joka on kuitenkin varattu maksua varten, niin että sinä et voi käyttää tiliäsi sen rahan osalta.
Et esimerkiksi voi tyhjentää tiliäsi kokonaan, vaan katevarauksen suuruinen summa jää tilillesi, kunnes se joko siirretään maksun saajalle, tai jos transaktio ei toteudu, saat sen takaisin käytettäväksesi.
Kiitos hyvistä ja selkeistä vastauksista ☺
Itsekin olen tuota miettinyt ja googlettanutkin, mutta ilmeisesti olen niin tyhmä, etten ymmärrä lukemaani. Mutta nyt tajusin 😂
Sitä, että sun tililtä on varattu esim johonki laskuun tietty summa ja se veloitetaan automaattisesti heti ku sulla on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä ja selkeistä vastauksista ☺
Itsekin olen tuota miettinyt ja googlettanutkin, mutta ilmeisesti olen niin tyhmä, etten ymmärrä lukemaani. Mutta nyt tajusin 😂
Hyvä, että selvisi. :)
Et sinä ole tyhmä, vaan kritisoijat olivat ikäviä ihmisiä.
Mutta sitä olen ihmetellyt, että kun katevaraus tehdään, rahaa on ja kauppa tehdään. Miksei sitä veloiteta heti vaan se voi roikkua päiväkaupalla katevarauksena?
Lauantain kauppaostos saattaa lähteä tililtä vasta maantaina tai tiistaina.
Olen myös ylittänyt tavallisen tilini muutaman kerran, kun automaatti antaa rahaa ja sitten sieltä lähteekin vasta jälkikäteen se kauppaostos. Aikoinani luulin ettei sen pitäisi edes olla mahdollista mutta näyttää se olevan. On ärsyttävää, kun ostos ei lähde tililtä heti silloin kun siellä kerran rahaa tarpeeksi on.
Kun tilillä jo on katevaraus ostosta, jonka tein verkossa, voinko sulkea korttini nettikäytön ilman, että maksu jää maksamatta? En tahtoisi pitää nettimaksumahdollisuutta oletusarvona.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Katevaraus
Käytännössä se on tarkistus, että onko tilillä rahaa.