Mikä on kohtuullinen hinta hameen helman lyhennyksestä?
Ostin kirpparilta hameen missä on kiva kuvio, mutta se on vähän pitkä ja haluaisin lyhentää helmaa. Mulla ei ole omaa konetta enkä ehkä uskaltaisi itse lyhentää koska ompelukokemusta ei ole. Nyt katselin parin ompelimon hintoja ja toisessa oli 30 e ja toisessa 45 euroa.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon hinnan mukaan ompelijalla pitäisi mennä tunti tai ylikin helman lyhennykseen. Vaikea uskoa että asiakkaita riittää noilla taksoilla?
Olisiko listahinta "varmuuden vuoksi" hinnoittelu kattamaan hääpuvut yms. suuritöiset helmat?
Tavallisen hameen lyhennykseen ei voi mennä puolta tuntia kauempaa sovituksineen, eli max 20 euroa.Apua, en tiedä itkeäkö vai nauraa...
"suuritöiset helmat"... Tässä puhutaan hääpuvuista, niiden helmojen kanssa menevää aikaa voidaan mitata jopa päivissä!
Entäs kampaajan hinnat? Mulla on pitkät hiukset ja ne on todella helppo leikata, mulla menis ehkä 5minsaa siinä. Miksi kampaaja veloittaa samasta hommasta monta kymppiä??
Olisiko asiassa kyse käytetyn ajan lisäksi myös AMMATTITAIDOSTA? (+ne verot ym maksut)
Toisaalta, jos osaat homman hoitaa helposti itse, tee toki itse ja säästä rahat!Terveisin ompelija, joka osaa arvostaa omaa sekä muiden aikaa ja ammattitaitoa
Voisitko sinäkin sitten ammattilaisena kertoa, kuinka kauan sinulla menee aikaa hameen lyhentämiseen ja mitä se sinun ompelimossasi maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon hinnan mukaan ompelijalla pitäisi mennä tunti tai ylikin helman lyhennykseen. Vaikea uskoa että asiakkaita riittää noilla taksoilla?
Olisiko listahinta "varmuuden vuoksi" hinnoittelu kattamaan hääpuvut yms. suuritöiset helmat?
Tavallisen hameen lyhennykseen ei voi mennä puolta tuntia kauempaa sovituksineen, eli max 20 euroa.Apua, en tiedä itkeäkö vai nauraa...
"suuritöiset helmat"... Tässä puhutaan hääpuvuista, niiden helmojen kanssa menevää aikaa voidaan mitata jopa päivissä!
Entäs kampaajan hinnat? Mulla on pitkät hiukset ja ne on todella helppo leikata, mulla menis ehkä 5minsaa siinä. Miksi kampaaja veloittaa samasta hommasta monta kymppiä??
Olisiko asiassa kyse käytetyn ajan lisäksi myös AMMATTITAIDOSTA? (+ne verot ym maksut)
Toisaalta, jos osaat homman hoitaa helposti itse, tee toki itse ja säästä rahat!Terveisin ompelija, joka osaa arvostaa omaa sekä muiden aikaa ja ammattitaitoa
Voisitko sinäkin sitten ammattilaisena kertoa, kuinka kauan sinulla menee aikaa hameen lyhentämiseen ja mitä se sinun ompelimossasi maksaa?
Voin kertoa, kun näen lyhennettävän helman. Silloin tiedän työn määrän, onko mahdollisesti käsin pikeerattava vai meneekö koneella, onko vuoria, halkioita, siirrettäviä koristeita tms., onko ehkä pussiin ommeltu helma(=huomattavasti enemmän työtä, taitoa ja aikaa vaativa).
Hameen helman lyhennys hinta alkaen 20€.
Terveisin ompelija, joka osaa arvostaa omaa sekä muiden aikaa ja ammattitaitoa
Hei! Hame on ohutta kangasta, ei kuitenkaan sifonkia tai mitään liukasta satiinimaista, ja kellohelmainen, ei vuorillinen. Noin 10 cm pitäisi lyhentää.
Näin maallikkona se vaikuttaa minusta sellaiselta, minkä ammattilainen pystyy sukkelaan lyhentämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen hameen lyhennykseen ei voi mennä puolta tuntia kauempaa sovituksineen, eli max 20 euroa.
Ammattitaito ja välineet maksavat. Kauankos hampaan paikkaus kestää ja veloitus on 200 €.
Kuule, lyhennä itse. Näet kauanko kestää ja mikä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Hame on ohutta kangasta, ei kuitenkaan sifonkia tai mitään liukasta satiinimaista, ja kellohelmainen, ei vuorillinen. Noin 10 cm pitäisi lyhentää.
Näin maallikkona se vaikuttaa minusta sellaiselta, minkä ammattilainen pystyy sukkelaan lyhentämään.
Ap
Kuulostaa suht suuritöiseltä... Varsinkin jos on reilusti kellotettu ja vinoon leikattu kangas. Siinä on hommaa saada reuna kääntymään kauniisti, ellei ole erikoiskoneella huoliteltu reuna. Voi olla että täytyy käsin pikeerata.
Näkemättä tuotetta ei tietenkään varmaksi voi sanoa, mutta joku saattaisi veloittaa tosta lähemmäs satakin euroa... Sovitus nimittäin vie aikaa myös. Ja ammattilainen tekee sovituksen itse, tarkistaa mitan asiakkaan päällä.
Sanoisin että jos 30€:lla joku sen sinulle tekee, niin kannattaa maksaa. Toki työn jälki tulee olla siisti.
Terveisin ompelija, joka osaa arvostaa omaa sekä muiden aikaa ja ammattitaitoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa suht suuritöiseltä... Varsinkin jos on reilusti kellotettu ja vinoon leikattu kangas. Siinä on hommaa saada reuna kääntymään kauniisti, ellei ole erikoiskoneella huoliteltu reuna. Voi olla että täytyy käsin pikeerata.
Näkemättä tuotetta ei tietenkään varmaksi voi sanoa, mutta joku saattaisi veloittaa tosta lähemmäs satakin euroa... Sovitus nimittäin vie aikaa myös. Ja ammattilainen tekee sovituksen itse, tarkistaa mitan asiakkaan päällä.
Sanoisin että jos 30€:lla joku sen sinulle tekee, niin kannattaa maksaa. Toki työn jälki tulee olla siisti.Terveisin ompelija, joka osaa arvostaa omaa sekä muiden aikaa ja ammattitaitoa
Jos helman lyhennys maksaa jossain "lähemmäs satakin euroa", niin mitähän siellä kokonaisen hameen tekeminen maksaa?
Olen ompelija aiemmalta ammatiltani. Minua häiritsee asenne siitä, että eri ammattilalojen yrittäjien aika määritellään eriarvoiseksi. Toki ymmärrän, että joillakin aloilla on enemmän vastuuta ja aika ns. kalliimpaa, mutta jos puhutaan ns. duunarialoista, niin mikä sen automekaanikon työssä on arvokkaampaa, kuin ompelijan? Miksi ompelijan työtunti pitäisi hinnoitella kiinan malliin, kun automekaanikon tuntiliksa vastaa euroopanmallia?
Minä hinnoittelen nämä "pikkutyöt", joihin "ei mene niin kauaa" tahallaan korkeaksi. Ne oikeasti ei tuota mitään ja ovat ärsyttäviä tehdä. Keskityn mieluummin yhteen isoon työhön, kuin vaihtelen lankoja parin sentin ompeleen takia. Ne oikeasti ovat niin yksinkertaisia, että pitää olla epätavallisen tyhmä, jos helmaa ei osaa lyhentää tai merkkiä ommella paitaan.
Helman lyhennyksen prosessi: Asiakas vaihtaa hameen päälle pukukopissa ja tulee peilin eteen mitattavaksi (10-20min). Helmaa mallatan ja pohditaan mikä on hyvä mitta. Ompelija merkkaa helman ja pistää nuppineulat paikalleen (10 min.) Asiakkaan sisko soittaa ja sille pitää kertoa, että on ompelijalla ja soittaa kohta takaisin (5min.) Asiakas vaihtaa vaatteensa (15min). Sovimme asiakkaan kanssa milloin työ on valmis. Kerron, että voi hakea ylihuomenna. Asiakas näreissään, että miten siihen voi mennä niin kauan aikaa. No ei siihen menekkään, mutta minulla on jonossa pari muutakin hommaa ennen häntä. Hänen hameenhelmansa pääsee käsittelyyn hakupäivän aamuna (tähän selkkaukseen kuluu 5min). Minun työaikaa on jo kulunut yhteensä 45min. Asiakas laskee, että mennyt 10 min helman neulaamiseen.
Aloitan tekemään hameenhelmaa. Purkaan vanhan sauman, joka on ommeltu käsin (15min). Purkaan myös sen työtä hidastavan halkion, joka on ommeltu koneella (20min.) Silitän saumat suoriksi, mittaan helman oikean mittaiseksi ja vaihdan koneeseen ja saumuriin langat. (10min) Ompelen halkion ja huolittelen helman saumurilla (15min.) Silitän saumat ja helman uuden taitteen. (2min.) Ompelen helman käsin, kuten se oli alunperinkin tehty (30min). Silitän valmiin helman (2min.) Minun aika (1h 32min) asiakkaan mielestä 20 min, koska ei laskenut purkamista, silittämistä, eikä sitä, että käsin ommeltaessa meni 30min, kun koneella olisi mennyt se 5 min. Aiakkas laskee vain sen koneompeluun menevän ajan 15min ja silti olettaa, että se työ saadaan silitettynä käteen. Asiakas hakee työn. Sovittaa sen pukukopissa, maksaa laskun ja valittaa kalleutta. 20min.
Summa summarum. Minun aika 2h 39min. Asiakkaan mielestä 25 min. Jos hinta on 45e, niin kysyn sinulta hyvätuloiselta, fiksulta ja lukeneelta, että paljonko tuosta jää tunnille hintaa? Miten uskot sillä rahalla yrittäjän kuittaavan firman kiinteät ja muuttuvat kustannukset? Paljonko tuosta jää ompelijalle käteen? Jos teistä tuntuu, että purkamiseen ei voi mennä noin kauan aikaa, niin voitte huvikseen kokeilla purkaa vaikka vanhoista farkuistanne vetoketjua ja laskea miten kauan pelkkään purkamiseen meni aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten se helma on huoliteltu? Rullapäärme, saumurihuolittelu+koneella ommeltu yksinkertainen käänne, vinokaitale, jotain muuta? Työhön menevä aika riippuu myös siitä, otetaanko koko helmasta suoraan se lyhennettävä mitta, vai sovitetaanko päälle ja katsotaan pätkä kerrallaan että tulee tasainen. Tehdastekoinen kellohelma on materiaalista riippuen venynyt vinon langansuunnan kohdalta enemmän tai vähemmän ja sen huomioiminen vie aikaa, jos asiakas haluaa tasaisen helman. Suosittelen, että viet hameen ompelimoon näytille, siellä osataan kertoa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tumpulana amatöörinäkin lyhentäisin vuorillisenkin helman puolessa tunnissa, 45€ on kohtuuton, 30€ kallis, mutta jos kyseessä on puuvillakankainen vuoriton helma 15€ olisi kohtuu hinta, 60€/h kyllä kattaa koneet, toimitilat, verot, eläkemaksut, vakuutukset.
Haluaisin nähdä, kuinka lyhennät vuoritetun hameen puolessa tunnissa, jos vaikka tarvitsee jatkaa halkiota ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Lähes orjatyönä tuotetut halpavaatteet ovat vääristäneet ihmisten käsityksen vaatteen teon ajallisesta vaativuudesta.
Vain osin totta.
Moni suomalainen joutuu pärjäämään max. 10 euron tuntipalkalla. Ei välttämättä tunnu oikealta, että jollekin toiselle pitäisi maksaa hameen lyhentämisestä 30 tunnin tuntipalkkaa, olkoonkin, että sillä maksetaan yrittäjän muitakin kuluja.
Kysymys ei ole siitä, pitäisikö käsityöläisten saada ns. oikea hinta tuotteistaan. Jos heitä harmittaa, ettei tuotteita osteta, vaatikoot parempia palkkoja muille.
Oikea vastaus ap:n kysymykseen on se, mihin hänellä on varaa.
Ihminen haluaa aina, että hänen omista tuotteistaan ja palveluistaan maksetaan paljon, mutta hänen itsensä pitäisi saada kaikki halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysymyshän on erittäin yksinkertainen, eli kuinka paljon olet valmis maksamaan ettei sinun tarvitse tehdä työtä itse? Jos et ole valmis maksamaan 30 euroa ompelet itse.
En itse aloittaisi mitään työtä yhtään tuota halvemmalla, olkoonkin kyse vaikka sitten 5 s kestävästä hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes orjatyönä tuotetut halpavaatteet ovat vääristäneet ihmisten käsityksen vaatteen teon ajallisesta vaativuudesta.
Vain osin totta.
Moni suomalainen joutuu pärjäämään max. 10 euron tuntipalkalla. Ei välttämättä tunnu oikealta, että jollekin toiselle pitäisi maksaa hameen lyhentämisestä 30 tunnin tuntipalkkaa, olkoonkin, että sillä maksetaan yrittäjän muitakin kuluja.
Kysymys ei ole siitä, pitäisikö käsityöläisten saada ns. oikea hinta tuotteistaan. Jos heitä harmittaa, ettei tuotteita osteta, vaatikoot parempia palkkoja muille.
Ihminen haluaa aina, että hänen omista tuotteistaan ja palveluistaan maksetaan paljon, mutta hänen itsensä pitäisi saada kaikki halvalla.
30e/tunti -veloituksesta yrittäjälle jää tuntipalkaksi noin 10 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain osin totta.
Mitä sitten? Se, jonka tuntipalkka on 10 eur, saa vielä vähemmän. Ei kenenkään pienipalkkaisen tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä, jos ei voi maksaa yrittäjälle kolminkertaista palkkaa itseensä nähden. Eikä kenenkään yrittäjän pidä syyllistää sitä pienipalkkaista siitä, että hänestä 30 eur/h on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Työstä maksettavan hinnan täytyy kattaa myös kaikki muutkin yritystoiminnasta aiheutuvat kulut, ei pelkkä ompelijan palkka.
Olin tulossa sanomaan ihan samaa.
Kaverille maksaisin 15-20 e
Helma ommellaan käsin ainakin kotioloissa. Vinonauhalla saa nätin lopputuloksen, ensin prässäät muotoon.
Kysymys on ihan fiksu, joskus ahistaa nämä kun aletaan luetella kaikki kulut, en ikinä vaatisi tuota, maksaisin kiltisti mitä pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain osin totta.
Mitä sitten? Se, jonka tuntipalkka on 10 eur, saa vielä vähemmän. Ei kenenkään pienipalkkaisen tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä, jos ei voi maksaa yrittäjälle kolminkertaista palkkaa itseensä nähden. Eikä kenenkään yrittäjän pidä syyllistää sitä pienipalkkaista siitä, että hänestä 30 eur/h on liikaa.
Sitä sitten, että yritystoiminta ei ole mitään hyväntekeväisyyttä vaan yrityksen on tarkoitus elättää yrittäjä. Jos joku ei pysty tai halua maksaa yrittäjän määrittelemää hintaa, hän ei sitten maksa. Huonoa omatuntoa tarvitsee kokea korkeintaan siitä, ettei arvosta ammataitoa ja vaatii palveluita polkuhinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minkä aikaa ajattelit, että sen kellohelman merkkaamiseen menee koko pituudelta, että saa taaisesti 10 cm pois? Vai kelpaako silmämääräinen arvio samalla kun sakset heiluu?
Olen samaa mieltä, keskimäärin aikaa menee se puolisen tuntia ja kun lasketaan keskimääräisellä ompelutuntihinnalla, lyhennyksen hinnaksi tulee n. 18 euroa, sis. alv 24%.
Ja tuo 30 euron alviton tuntihinta on oman kokemukseni mukaan, n. 15 eri ompelimosta Etelä- ja Keski-Suomessa, viimeisen 20 vuoden aikana.
T. 2 & 6