Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdottakaa yh-äidille työtä jota hakea?

Vierailija
02.02.2018 |

Olen 38- vuotias, 4 vuotiaan lapsen yh äiti Helsingistä. Opiskelen kokopäiväisesti ja tarkoitus valmistua parin vuoden päästä, jos pystyn opiskelemaan loppuun (amk tutkinto). En saa työttömyyspäivärahaa sillä omaehtoista opiskelua ei tuettu. Tuloina siis lapsilisä, asumistuki ja toimeentulotuki lapsen sekä isältä elastusapu 200 e/kk. Toimeentulotuki on kuitenkin viimesijainen ja tilapäinen tuki joten joka kuukausi pelkään, etten saakaan rahaa. Kela kyselee jatkuvasti, miten aion turvata elatukseni. En saa opintotukea tai opintolainaa, ne olen käyttänyt edelliseen opiskeluuni aiemmin 20 vuotta sitten. Se on Kelalta selvitetty kahteen kertaan.

Lapsi käy päiväkodissa joka auki 6.45-16.30 hoitoaika nyt vain 9-15 kun opiskelen täysipäiväisesti. Olisko teillä ideoita, mitä työtä hakisin? Autoa ei käytössä kuljen siis julkisilla. Työ tulisi voida tehdä 8-15 välissä (matkoihin täytyy varata aikaa). Lapsen isä ei tapaa lasta kuin satunnaisesti joten olen totaali yh. Hoitoapuna silloin tällöin 65 vuotias eläkkeellä oleva äitini. Vuoropäiväkotiin ei pääse (sinne pääsyyn tarvitsee todistuksen että vakituinen vuorotyö väh. 3 iltaa/yötä/vko). Kouluhommat on myös hoidettava ja koulupäiviä muutama vko, lisäksi ryhmätyöt jne. Teen opiskelujuttuja nyt päivisin kun lapsi ollut hoidossa ja öisin.

Asia stressaa suuresti, enkä pysty keskittymään oikein mihinkään. Mitä työtä te muut yh opiskelijaäidit/äidit teette? Miten olette sopineet hoitoajan? Jos alan tekemään jotain keikkatyötä pelkään toimeentulon puolesta jos sitten vaikka toimeentulotuen jne maksu viivästyy... Joudun joka tapauksessa hakemaan tt- tukea kun vuokra on niin suuri vrt asumistuki. Ja ei, en voi muuttaa mihinkään maaseudulle kun en omista ajokorttia, silloin en pääsisi edes pk seudulla sijaitsevaan kouluun tai viemään lasta hoitoon.

Kaipaan käytännön vinkkejä, en moralisointia tai muita neuvoja. Olen jo töitä kysellyt rekryfirmoista, mutten ole saanut työaikojen takia (monissa paikoissa työaika alkaa kello 7).

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen vuorohoidossa oli niin, että jos tarvitsi vähän vuorohoitoa niin lapset oli normi päiväkodissa ja silloin kun oli esim. iltavuoro niin silloin vuoropäiväkodissa. Elikkä kahden päiväkodin välillä meni. Näin helsingissä.

Vierailija
2/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä voi tehdä just niin vaikeaa kun haluaa. Mä opiskelin 4 vuotta Helsingissä, asun 75 km päässä pikkupaikkakunnalla, ja kuljin bussilla.

Joku siivoustyö kenties?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen vuorohoidossa oli niin, että jos tarvitsi vähän vuorohoitoa niin lapset oli normi päiväkodissa ja silloin kun oli esim. iltavuoro niin silloin vuoropäiväkodissa. Elikkä kahden päiväkodin välillä meni. Näin helsingissä.

Siihen tarvitaan vakituinen tai määräaikainen työsuhde ei tuntityö tms kuten esim kaupan kassalla olisi (kysyin asiaa jo).

-Ap-

Vierailija
4/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen tarvitaan vakituinen tai määräaikainen työsuhde ei tuntityö tms kuten esim kaupan kassalla olisi (kysyin asiaa jo).

-Ap-

Itse olen ihan osa-aikainen tuntityöntekijä kaupanalalta. Voi olla että on muuttunut ketkä saa paikan. Mulla lapsi ollut jo monta vuotta vuorohoidossa.

Vierailija
5/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämästä voi tehdä just niin vaikeaa kun haluaa. Mä opiskelin 4 vuotta Helsingissä, asun 75 km päässä pikkupaikkakunnalla, ja kuljin bussilla.

Joku siivoustyö kenties?

Oliko lapsesi hoidossa Helsingissä vai siellä pikkupaikkakunnalla? Jos tulee joku ongelma kulkuvälineessä enkä ehtisikään hakea lasta pelottaa (jos olisi hoidossa kodin lähellä siellä pikkupaikkakunnalla). Asuisin mielelläni muualla. Siivoustyöhön olen yrittänyt päästä, mutta pitäisi olla ajokortti jotta pääsee kulkemaan kohteitten väliä ja kuljettamaan tavaraa. Iltasiivous ei käy hoitoajan vuoksi.

Vierailija
6/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap-

Itse olen ihan osa-aikainen tuntityöntekijä kaupanalalta. Voi olla että on muuttunut ketkä saa paikan. Mulla lapsi ollut jo monta vuotta vuorohoidossa.

Millainen soppari sulla on? Itse olisin saanut tuntityöperusteisen työn kaupasta ja sanottiin ettei se käy kun voi valita työvuoroja. 

Vierailija
7/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ap jatkaa vielä että mietin ja valvon kaikki yöt asiaa, en saa nukuttua enää kun stressaa. Haluaisin töihin ja saada enemmän kun 700 e kuukaudesta toiseen. Olen miettinyt koko opiskelun lopettamista kun sen lan työt voivat olla vuorotyötä tai alkaa kello 7.

Vierailija
8/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorohoitolaissa sanotaan, että vuorohoitoa pitää tarjota jos opiskelun tai työn takia tarvii. Käy lukemassa ja ota yhteyttä johonkin ylempään ihmiseen.

Vierailija
9/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorohoitolaissa sanotaan, että vuorohoitoa pitää tarjota jos opiskelun tai työn takia tarvii. Käy lukemassa ja ota yhteyttä johonkin ylempään ihmiseen.

Mutta en voi aloittaa työtä ennenkuin lapsen hoito on varma! Helsingissä 4 vuoropäiväkotia ja vain yksi täälläpäin, muihin meiltä 1,5 tunnin matka suuntaansa kolmella vaihdolla.

Asiat pyörivät jatkuvasti päässäni kun kaikessa on aina joku MUTTA. Samaan aikaan tämä työttömine syyllistäminen ahdistaa ja tunnen itseni luuseriksi.

Miten kaikki yh- äidit olette järjestäneet jos työaikanne alkaa kello 7 aamulla?

Vierailija
10/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en voi aloittaa työtä ennenkuin lapsen hoito on varma! Helsingissä 4 vuoropäiväkotia ja vain yksi täälläpäin, muihin meiltä 1,5 tunnin matka suuntaansa kolmella vaihdolla.

Asiat pyörivät jatkuvasti päässäni kun kaikessa on aina joku MUTTA. Samaan aikaan tämä työttömine syyllistäminen ahdistaa ja tunnen itseni luuseriksi.

Miten kaikki yh- äidit olette järjestäneet jos työaikanne alkaa kello 7 aamulla?

Kyllä noita pirun huonoja tekosyitä näyttää löytyvän.

Vierailija
11/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita pirun huonoja tekosyitä näyttää löytyvän.

Otan vinkit vastaan miten asiat järjestäisin, siksi asia stressaa kun ei ole ketään kenen kanssa puhua asiasta. Siksi kyselen miten muut ovat asian järjestäneet? Esim jos pk aukeaa 6.45 ja oma työaika alkaa kello 7? Silloin ei saa vuorohoitopaikkaakaan.

Vierailija
12/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin taksia, olin ravintolassa ja kaupan kassalla. Asuin tuetun asumisen talossa tukihenkilönä, kuljin pyörällä toista kymmentä kilometriä ja opiskelin tekniikan tohtoriksi. Lapset oli vuoropäiväkodissa, naapurin hoivissa, perhe ja ystävät auttoivat. Perustin yh-äitien tukiryhmän seurakunnan tukemana, josta sai lastenhoitoa apua.

Yh since -98

Vierailija
13/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit ottaa hoitoon lapsia, koiria tai muita eläimiä luoksesi.

Rakenne kynnet ja ripsien pidennykset on kysyttyjä, eikä näiden opiskelu varmaan ole kovin vaativaa ja tätä työtä voi tehdä vaikka ihan omassa kodissaan.

Sitten on noita tuotteita mitä voisi myydä tyyliin Avon...

Vierailija
14/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20 vuotta sitten ammattikorkeakoulussa insinööriopiskelijat saivat tehdä alansa hommia just silloin, kun ehti niitä tekemään. Sen kun meni töihin ja merkkasi itsensä sisään ja liksa lähti juoksemaan. Viikonloppunakin onnistui ja vaikka keskellä yötä. Ja liksat olivat jotain 10 000 mk/kk ja se nousi valmistumisen jälkeen. Toki silloin insinööriopintojen ohessa ei ihan hirveästi jäänyt aikaa työnteolle.

Ei silloin mistään vuokrafirmoista edes puhuttu - töihin mentiin suoraan isoihin firmoihin, jotka suorastaan houkuttelivat insinööriopiskelijoita töihin hyvillä palkoilla, eduilla ja bonareilla. Silloin kukaan ei tuskaillut taloudellisen tilanteensa kanssa. Osakkeita ostettiin, koska markka-ajan tulo- ja hintatason ansiosta rahaa jäi säästöön ja it-alalla vauhti oli huimaa.

Ikävää, että näin euroaikana ihmisten taloudesta on tullut ihan turhaan noinkin iso asia ja este eteenpäin menemiselle. Kyllä jokainen vaativaa amk-tutkintoa kunnialla suorittava ansaitsisi leivän pöytään.

Itse olen jo omaisuuteni luonut eikä asia haittaa, mutta harmittaa nykynuorien puolesta.

Vierailija
15/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
16/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajoin taksia, olin ravintolassa ja kaupan kassalla. Asuin tuetun asumisen talossa tukihenkilönä, kuljin pyörällä toista kymmentä kilometriä ja opiskelin tekniikan tohtoriksi. Lapset oli vuoropäiväkodissa, naapurin hoivissa, perhe ja ystävät auttoivat. Perustin yh-äitien tukiryhmän seurakunnan tukemana, josta sai lastenhoitoa apua.

Yh since -98

Entäs jos ei ole perhettä ja ystäviä? Saitko vuorohoitopaikan keikka/tuntityön takia? Nyt ei saa, soitin juuri eilen viimeksi pk johtajalle. Kun on tuntityösoppari jossa ei ole työaikoja, katsotaan ettei se ole vakituista vuorotyötä. En ole sosiaalinen ihminen joten minkään tukiryhmän perustajaksi minusta ei ole eikä sellaisen varaan voi laskea jokapäiväistä hoidontarvetta.

Kuljen kävellen ja pyörällä, bussilippu ollut viimeksi 2 vuotta sitten.

ap

Vierailija
17/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhanturvaaja.

Hyvä palkka ja pääset eroon lapsesta.

Vierailija
18/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voisit ottaa hoitoon lapsia, koiria tai muita eläimiä luoksesi.

Rakenne kynnet ja ripsien pidennykset on kysyttyjä, eikä näiden opiskelu varmaan ole kovin vaativaa ja tätä työtä voi tehdä vaikka ihan omassa kodissaan.

Sitten on noita tuotteita mitä voisi myydä tyyliin Avon...

Lasten hoitamista olen miettinyt mutta asumme melko ahtaasti (50 neliöinen kaksio) joten tilaa ei ole paljon. Voisin mennä jonkun kotiin hoitamaan mutta missä oma lapsi olisi silloin?

Vierailija
19/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ilta-yö ja viikonloppuhoidontarve johtuu työstä, niin päivähoidon on hoito järjestettävä. Tuollaiset määrä rajaukset (väh 3pv/viikko tms) on laittomia. Eli kun saat työpaikan, niin ilmoitat siitä päivähoitotoimistoon (riippuu kunnasta millä nimellä löytyy) ja kunnan on hoitopaikka järjestettävä kahdessa viikossa. Vaikka tarve olisi päivä silloin ja toinen tällöin.

Tyypillisesti opiskelijoille tällaisia opiskelun ohella töitä löytyy lähinnä kaupan alalta ja siivouksesta. Monet siivouspaikat ovat aika joustavia. Tyyliin 3h keikan saa käydä tekemässä klo 15- 06 välillä eli voi ajatella, että menee töihin heti koulupäivän jälkeen tai vastaavasti, jos mummi tulee teille nukkumaan, niin nukut ensin ja menet töihin aamuyöllä.

Vierailija
20/33 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhanturvaaja.

Hyvä palkka ja pääset eroon lapsesta.

Luulet varmaan olevasi vitsikäs. Kyllä tässä on mietitty jopa lapsesta luopumista ja sijaisperheeseen antamista, ei ole ihan paras äiti olo kun tt tukea saanut jo pari vuotta. Lapselle haluaisin jotain parempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä