Ehdottakaa yh-äidille työtä jota hakea?
Olen 38- vuotias, 4 vuotiaan lapsen yh äiti Helsingistä. Opiskelen kokopäiväisesti ja tarkoitus valmistua parin vuoden päästä, jos pystyn opiskelemaan loppuun (amk tutkinto). En saa työttömyyspäivärahaa sillä omaehtoista opiskelua ei tuettu. Tuloina siis lapsilisä, asumistuki ja toimeentulotuki lapsen sekä isältä elastusapu 200 e/kk. Toimeentulotuki on kuitenkin viimesijainen ja tilapäinen tuki joten joka kuukausi pelkään, etten saakaan rahaa. Kela kyselee jatkuvasti, miten aion turvata elatukseni. En saa opintotukea tai opintolainaa, ne olen käyttänyt edelliseen opiskeluuni aiemmin 20 vuotta sitten. Se on Kelalta selvitetty kahteen kertaan.
Lapsi käy päiväkodissa joka auki 6.45-16.30 hoitoaika nyt vain 9-15 kun opiskelen täysipäiväisesti. Olisko teillä ideoita, mitä työtä hakisin? Autoa ei käytössä kuljen siis julkisilla. Työ tulisi voida tehdä 8-15 välissä (matkoihin täytyy varata aikaa). Lapsen isä ei tapaa lasta kuin satunnaisesti joten olen totaali yh. Hoitoapuna silloin tällöin 65 vuotias eläkkeellä oleva äitini. Vuoropäiväkotiin ei pääse (sinne pääsyyn tarvitsee todistuksen että vakituinen vuorotyö väh. 3 iltaa/yötä/vko). Kouluhommat on myös hoidettava ja koulupäiviä muutama vko, lisäksi ryhmätyöt jne. Teen opiskelujuttuja nyt päivisin kun lapsi ollut hoidossa ja öisin.
Asia stressaa suuresti, enkä pysty keskittymään oikein mihinkään. Mitä työtä te muut yh opiskelijaäidit/äidit teette? Miten olette sopineet hoitoajan? Jos alan tekemään jotain keikkatyötä pelkään toimeentulon puolesta jos sitten vaikka toimeentulotuen jne maksu viivästyy... Joudun joka tapauksessa hakemaan tt- tukea kun vuokra on niin suuri vrt asumistuki. Ja ei, en voi muuttaa mihinkään maaseudulle kun en omista ajokorttia, silloin en pääsisi edes pk seudulla sijaitsevaan kouluun tai viemään lasta hoitoon.
Kaipaan käytännön vinkkejä, en moralisointia tai muita neuvoja. Olen jo töitä kysellyt rekryfirmoista, mutten ole saanut työaikojen takia (monissa paikoissa työaika alkaa kello 7).
Kommentit (33)
MInua aina näissä ihmetyttää että vaikka muuten kerrotaan laveasti yhtä sun toista, niin siitä mitä episkellaan ei mainita mitään (sama pätee työpaikkoihin). MIkä ihmeen salaamisvimma tähän liittyy?
Hakeudu työskentelemään osa-aikaisesti johonkin opiskelemaasi alaan liittyvään työhön. Saat siitä myös työkokemusta jolla on arvoa valmistumisesi jälkeen.
Jos tämä neuvo ei käy niin syytä itseäsi kun et halunnut kertoa mitä opuskelet.
On ihan normaalia, että lapsen joutuu viemään päiväkotiin jo klo 7:15 ja pääsee hakemaan vasta klo 16:30/17:00. Sellaista se on se työssäkäyvän arki, ja päiväkodit kyllä mahdollistavat tuollaiset ajat. Hae ap joku työpaikka pariksi arkipäiväksi, ja opintoja teet vähän hitaammin parina arkipäivänä, viikonloppuisin luet kokeisiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajoin taksia, olin ravintolassa ja kaupan kassalla. Asuin tuetun asumisen talossa tukihenkilönä, kuljin pyörällä toista kymmentä kilometriä ja opiskelin tekniikan tohtoriksi. Lapset oli vuoropäiväkodissa, naapurin hoivissa, perhe ja ystävät auttoivat. Perustin yh-äitien tukiryhmän seurakunnan tukemana, josta sai lastenhoitoa apua.
Yh since -98Entäs jos ei ole perhettä ja ystäviä? Saitko vuorohoitopaikan keikka/tuntityön takia? Nyt ei saa, soitin juuri eilen viimeksi pk johtajalle. Kun on tuntityösoppari jossa ei ole työaikoja, katsotaan ettei se ole vakituista vuorotyötä. En ole sosiaalinen ihminen joten minkään tukiryhmän perustajaksi minusta ei ole eikä sellaisen varaan voi laskea jokapäiväistä hoidontarvetta.
Kuljen kävellen ja pyörällä, bussilippu ollut viimeksi 2 vuotta sitten.
ap
Mielikuvitusta tämä kaikki vaatikin ja tulemista pois sieltä omalta mukavuusalueelta. Mihin sinusta sitten on? Onko sinulla neuvottelu taitoja solmia esim. sopimus, jossa ne tunnit on määritelty? Oletko ollut yhteydessä sosiaalitoimeen, ettet oikein nyt pärjää yksin? Osaatko valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Kun ilta-yö ja viikonloppuhoidontarve johtuu työstä, niin päivähoidon on hoito järjestettävä. Tuollaiset määrä rajaukset (väh 3pv/viikko tms) on laittomia. Eli kun saat työpaikan, niin ilmoitat siitä päivähoitotoimistoon (riippuu kunnasta millä nimellä löytyy) ja kunnan on hoitopaikka järjestettävä kahdessa viikossa. Vaikka tarve olisi päivä silloin ja toinen tällöin.
Tyypillisesti opiskelijoille tällaisia opiskelun ohella töitä löytyy lähinnä kaupan alalta ja siivouksesta. Monet siivouspaikat ovat aika joustavia. Tyyliin 3h keikan saa käydä tekemässä klo 15- 06 välillä eli voi ajatella, että menee töihin heti koulupäivän jälkeen tai vastaavasti, jos mummi tulee teille nukkumaan, niin nukut ensin ja menet töihin aamuyöllä.
Ohiksena, tee tämä tosiaan kirjallisesti, ei puhelimessa, jotta sinulla on kirjallinen dokumentti. Jos alkavat sanoa puhelimessa, ettet saa, pyydä siitä päätös kirjallisena. Valitusosoituksineen. Ainakin sinulla on mustaa valkoisella ja voit selvittää ylempää, onko lain mukaista. Kaverini teki näin eri asiassa, puhelimessa ollut ei muuttui paperilla kylläksi, koska eivät oikeasti voineet kieltää.
Sinuna juttelisin oman tutkintovastaavan kanssa mahdollisuudesta siirtyä monimuotoon. Sitten työ, esim.kaupanala, jossa mahdollisuus tehdä tunteja myös viikonloppuisin (korvaamaan ne päivät,kun joudut viikolla olemaan koulussa sen yhden päivän) ja sitten lapselle vuoropäiväkotipaikka. Ei tuossa juuri montaa muuta mahdollisuutta ole.
Toisaalta, jos pärjäätte nyt noilla tuloilla niin eihän sinun tarvitse kärvistellä enää kuin vähän päälle vuosi. Kolmannen harkan monet suorittaa jo duunissa palkallisena ja sit vikana vuonna teet opparin ja silloinkin moni jo töissä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois pääkaupunkiseudulta.
Ehkä paras neuvo. Lisäksi koulu jäihin kunnes lapsi pärjää omillaan.
Kelan kuuluu kysellä opiskelijalta joka opiskelee toimeentulotuella niitä vaihtoehtoisia keinoja rahoittaa opinnot ja hoitaa elatus. Tukea ei mitenkään voida evätä kokonaan. Vain joissakin tapauksissa tukea voidaan pysyvästi opintojen ajaksi leikata sen 20%. Perheen kokonaistilanne huomioiden en usko että siihen ihan kevyesti lähtetään, kun sinulla on monta huollettavaa. Joskun kunnan sosiaalityöntekijältä saadaan kannanotto siihen ettei leikkaaminen ole kohtuullista. Sinun tapauksessasi näyttää kyllä ilmiselvältä, ettei tukesi leikkaaminen olisi kohtuullista.
Tukea leikattiin juuri. Kelan mukaan tulee ilmoittautua te- toimistoon joka taas tarkoittaa sitä että joudun eroamaan koulusta. Töitä en kuitenkaan aiemmin saanut kun olin vuoden työttömänä.
ap
700 palkka vaatii jo oikean työn. Mikään mainostenjako tai korujen kokoaminen tai iltaisin lapsenvahtina toimiminen ei käy. Hommaa tukiperhe, niin voit tehdä kerran kuussa viikonlopun keikkaa. Mitä keikkaa nyt pystyt saamaankin. Tiskaus tai siivous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorohoitolaissa sanotaan, että vuorohoitoa pitää tarjota jos opiskelun tai työn takia tarvii. Käy lukemassa ja ota yhteyttä johonkin ylempään ihmiseen.
Mutta en voi aloittaa työtä ennenkuin lapsen hoito on varma! Helsingissä 4 vuoropäiväkotia ja vain yksi täälläpäin, muihin meiltä 1,5 tunnin matka suuntaansa kolmella vaihdolla.
Asiat pyörivät jatkuvasti päässäni kun kaikessa on aina joku MUTTA. Samaan aikaan tämä työttömine syyllistäminen ahdistaa ja tunnen itseni luuseriksi.
Miten kaikki yh- äidit olette järjestäneet jos työaikanne alkaa kello 7 aamulla?
Kyllä noita pirun huonoja tekosyitä näyttää löytyvän.
Ja jostain syystä yhden vanhemman perheessä vielä enemmän.
Mitä alaa opiskelet? Itse olen sosionomiopiskelija, myös YH ja teen keikkaa päiväkodeissa. Seure ja varaopen kautta. Saan itse vapaasti joko ottaa tai olla ottamatta työvuoroa. Esim.lapsen sairastaessa ei ole mikään pakko hakea saikkua yms.
Ja en löytänyt kommenteista miksi et saisi pitää lastasi 16.30 asti? Ainakin jos menet Seurellw heittämään keikkaa niin ehdottomasti lapsi päiväkodissa loppuun asti. Meidän pkssa voin ilmoittaa, et huomenna tulen aiemmin/myöhemmin eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa.
Tsemppiä!
Ja Ps. Oletko ajatellut monimuotoon siirtymistä jos päiväopiskelu ei ole kukkarolle järkevää?