Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmiset ovat ystävällisiä/avuliaita vaikka stereotypian mukaan eivät olisi
Miksi kengät otetaan sisällä pois
Kuivauskaappi
Kaupan kassa ei kysy jokaiselta "mitä kuuluu"
Miksi leipähyllyssä on puolet tummaa leipää
Jos jokin aika sovitaan niin se sitten myös pitää (esim. putkimies, sähköasentaja)
Missähän maassa mennään sisään (kotiin) kengät jalassa???
Tuo kaupan kassan "mitä kuuluu" on sinällään mielenkiintoinen, sillä jotkut suomalaiset ihan aikuisten oikeasti luulevat, että sitä kysytään "kohteliaisuudesta", no ei todellakaan, sitä kaupan kassaa ei pätkääkään kiinnosta mitä hänen kysymykseen vastaat.
Missä maissa mennään kotiin kengät jalassa? Et ole tainnut hirveästi liikkua Suomen ulkopuolella? Käytännössä kaikissa maailman maissa paitsi Suomessa ja Japanissa...
Vierailija kirjoitti:
Vessamonni kirjoitti:
Saksalainen ystävättäreni ihmetteli bideesuihkua museon vessassa. Kun kerroin, mitä varten se on, hän halusi heti kokeilla, ja pian vannoi hankkivansa samanlaisen itselleen kotiin.
Itse asun Saksassa ja tosiaan tuota bideesuihkua ei löydy juuri keneltäkään, edes kotoa. Kun yritin selittää sitä työkaverille, niin sitten hänellä välähti ja hakusanalla "Muslim Dusche" tärppäsi. Lähirautakaupasta löytyi sellainen halpa hanaan kiinnitettävä häkkyrä. Ei nyt paras mahdollinen, mutta asentaminen onnistuu ainakin ihan kotikonstein.
Mutta Ranskan puolella bidee on taas joka tuvan kylppärissä, se aito ja oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autojen nastarenkaat, polkupyörien nastarenkaat, nastalliset lenkkitossut, rivi-ja kerrostalojen lämmitystolpat, auton sisätilalämmittimet, auton lohkolämmittimet, traktoreiden lohkolämmittimet ja sitten tietysti sauna. Lisäksi heijastimet heilumassa ja heijastinliivit tai heijastin vyöt/henkselit.
Niiden pitäisi yrittää kesärenkailla jäisellä tiellä...
Niin, miten mahtaa pärjätä pohjoisamerikassa ilman nastoja 😑 kitkoilla tietenkin, nastoilla ei aja kuin suomijuntit
Amerikkalainen ystäväni on käynyt monesti Suomessa ja viettänyt täällä paljon aikaa. Hän on aivan haltioissaan siitä, miten rauhallisia ja aitoja suomalaiset ovat. Sitä, että täällä tarkoitetaan mitä sanotaan, eikä höpötetä teennäisiä, turhia "kohteliaisuuksia". Sitä, että täällä saa olla rauhassa esimerkiksi bussissa. Sitä, että suomalaiset kestävät hiljaisuutta niin yksin kuin seurassa.
Hymy kirjoitti:
Intialainen ystäväni ei uskonut minua kun sanoi, että sukulaiseni yksivuotiaan lapsen hiukset eivät ole värjätyt, vaan luonnostaan punaiset. Kuka nyt niin pienen lapsen hiuksia värjäisi. Toinen ulkomaalainen tuttava ihmetteli, miksi niin monessa kyltissä lukee KESKUSTA ja mikä paikka se oikein on?
Ranskassa hyvin monissa paikoissa on opastekyltti "Toutes Directions". Eikä niitä seuraamalla koskaan päädy tuonnimiseen paikkaan...
Somalialaiset tuttavani pitävät meitä hulluina koska keräämme koirankakkoja maasta. He eivät ymmärrä sitä ollenkaan.
hänetär kirjoitti:
pari asiaa: ulkomaalaisia kummastuttaa se, kun asia selviää, että hän-pronomini on sama kummallekin sukupuolelle.
Ei ollenkaan harvinainen asia maailman kielissä, isossa osassa kieliä ei erotella yksikön kolmannen persoonan sukupuolta.
Itse ainakin kun saavuin takaisin Suomeen vuosien ulkomailla olon jälkeen pisti silmään roskaisuus ja alkoholistien määrä katukuvassa.
Ap:n pyörätuolijuttua en ikimaailmassa usko.
Sitä, että suomalainen nainen juo itsensä humalaan ja kähmii näitä ulkomaalaisia ystäviäni (miehiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystäväni luuli ensin että ihmiset vihaavat häntä kamalasti kun hän on erinäköinen. Kun kysyin miten se ilmenee, hän kertoi että monet sylkevät hänen eteensä ja hän tulkitsi sen halveksunnan eleeksi. Sen jälkeen olen itsekin huomannut että suomalaiset sylkevät järjettömän paljon. En ollut ikinä huomannut sitä ennen. Vakuutin ystävälleni ettei sulkeminen kohdistu häneen koska minäkin näen sitä nykyään kaikkialla.
Ystäväni arveli, että ehkä liiallinen maidon käyttäminen lisää suomalaisten limaneritystä. Se maitojuttu on toinen asia joka ystäväni on ihmetyttänyt. Työkaveri otti lasagnen kanssa maitoa ja ystävä kertoi jälkeen päin olleensa ihan järkyttynyt siitä sekamelskasta mikä vatsaan tulee lihan, mausteiden, tomaatin ja raa’an maidon yhdistelmästä.
Samoin, sylkemistä on ihmetellyt yksi ja toinen ulkomaalainen, luonani vieraillut.
Yhdellä suomalaisella ystävälläni on klimppifobia, ja hän on eläissään ollut vain yhdellä ulkomaanmatkalla Tallinnaa lukuunottamatta. Tämä matka oli maaseutukohteeseen.
Hän on hyvin vieraanvarainen, ja meitä ystäviä käy yökylässäkin...mutta hän kieltää kotonaan kengillä kävelyn klimppijutun vuoksi. Olen koettanut selittää, että jos hän lähtisi kanssani vaikka viikonlopuksi Keski-Euroopan suurkaupunkiin, koko ongelmaa, sylkeä kenkien pohjissa ei olisi.
Mitä tulee maitotuotteisiin, olen kuullut että voisi vaikuttaa limaneritykseen. Oma havainto on että ainakin bussipysäkeillä sylkevät ovat tupakoitsijoita.
Räkiminen tosiaan on tapa johon ulkomaalaiset usein kiinnittävät huomiota. Ja hirveäähän se onkin, ainakin isoissa suomalaisissa kaupungeissa saa kadulla kulkiessaan koko ajan väistellä räkäklimppejä. Varsinkin asemat, bussi- ja ratikkapysäkit sekä ostoskeskusten edustat on niin miinoitettu klimpeillä, että usein ei tiedä mihin sitä astuisi, balettitanssijan liikkeitä saa tehdä väistääkseen edes pahimmat. Inhottaa todella, kun tämän saastan sitten tuo kengänpohjissaan kotiinsa. Oksennuskasoista ja virtsalammikoista puhumattakaan.
Monissa muissa sivistysmaiksi katsotuissa voi tosiaan ihan hyvin pitää niitä ulkokenkiä kotonaan, jos joku minulta kysyy, miksi suomalaiset eivät halua, että sisällä pidetään ulkokenkiä, niin vastaan, että siksi kun täällä on kaduilla niin paljon ihmisten eritteitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kun saavuin takaisin Suomeen vuosien ulkomailla olon jälkeen pisti silmään roskaisuus ja alkoholistien määrä katukuvassa.
Samoin.
Eikä se tupakointi muuten selitä räkimistä. Suomessa tupakoidaan aika vähän. Esimerkiksi Unkarissa näytti siltä, että lähes kaikki polttavat, mutta eipä heillä ollut samanlaista tarvetta syljeskellä ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän maasta mahdoit saapua, et ainakaan Intiasta?
Joulun viettämistä jo aattona, kinkun nauttimista jouluna. Kenkien poisottamista sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä että miten puhdasta hanavesi tosiaan on! Monissa USAn kaupungeissa pystyy juoda hanavettä mutta joudut popsimaan kaikenmaailman luontaistuotteita jotta saisit ne metallit kuten alumiinit ja muut jämät pois elimistöstäsi.
Metallit eivät poistu millään luontaistuotteilla yhtään tavallista enempää....
Vierailija kirjoitti:
Eikä se tupakointi muuten selitä räkimistä. Suomessa tupakoidaan aika vähän. Esimerkiksi Unkarissa näytti siltä, että lähes kaikki polttavat, mutta eipä heillä ollut samanlaista tarvetta syljeskellä ympäriinsä.
Nuuskaaminen voisi selittää. Mälli huulessa-porukka räkii keskimäärin tauotta.
Taitaa olla viimeaikoina nuorisolla jopa yleistynyt pahe.
-Mua on ihmetyttänyt suomalaisten tasmallisuus, rehellisyys ja hapannaamaisuus.
- Poskipussuttomuus todellakin ihmetyttänyt.
- Alkoholin liiallinen juominen ( naisten ja miesten)
- Pimeys, kova pakkassää, pitkä talvi
- Kotihoidontuki (maksetaan oman lapset hoitamisesta WHAT?!)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ylipäätään.
- Opettajien ja vanhempien ihmisten teitittely 😱
- Lasten yökyläily kavereiden luona
- Naapureiden puhumattomuus
- Julkisen liikenteen toimivuus
- Hanaveden juonti (ilman keittäminen)
- Kotona käveleminen ilman kenkiä
- Ruisleipä, hernekeitto, makaroni -ja maksalaatikko ja kaikki muut ruokalaatikot
Nyt olen jo sinut näiden asioiden kanssa...
Juustohöylä oli thaimaalaiselle ihan uusi tuttavuus. Siellä juusto on aina valmiiksi siivuina.
Myös se, että kesällä sataa tihkua ja lyhyitä kuuroja oli kummastuksen aihe. Thaimaassa ilmeisesti kun vettä tulee niin sitä tulee kaatamalla.
Et ole tosissasi? Onko sulle aina annosteltu ruoka? Apua. Minulle ei koskaan. Kotoisin Pohjanmaalta ja asunut varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja savossa.