Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Amerikkalaiset työkaverit ihmettelivät, miten joku voi pitää kolmen tai peräti neljän viikon kesäloman putkeen. Siellä usein yksi viikko kerrallaan, kaksi on jo hämmästyttävää tavallisissa toimistoissa.
- Sitä, että äänestäminen vaaleissa on vapaaehtoista, Australiassa on pakollista.
- Jätehuolto on yksityisten firmojen tekemää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltalainen ystäväni ei jaksa ymmärtää suomalaisten olematonta työmoraalia. Valtavst lomat, lyhyet työpäivät ja silti töitä vältellään.
Tämä on hyvä provo... ei varmaan kukaan ainakaan tuosta maasta voi puhua täällä työmoraalista.
Eikös ne jenkkien työpäivät ole kellon mukaan pitkiä mutta tahdiltaan velttoja?
Vierailija kirjoitti:
Maitoa ruokajuomana ja vettä janojuomana. Meillä oli saksalaisia lapsia vaihdossa ja heille ei maito maistunut millään vaan vedellä/mehulla mentiin ateriasta toiseen. Vastaavasti Saksassa pelireissulla ollessamme kysyimme isäntäseuralta olisiko mahdollisesti saatavilla juomapulloja (muutama pelaaja unohtanut kotiin) ja tähän vastattiin tuomalla korillinen vissyä. Ei ehkä paras vaihtoehto futarille pelin aikana...
Vettä on juotu ympäri maailmaa, kaikissa kulttuureissa, janoon ikimuistoisista ajoista saakka. Myös muut eläimet juovat vettä janoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmiset ovat ystävällisiä/avuliaita vaikka stereotypian mukaan eivät olisi
Miksi kengät otetaan sisällä pois
Kuivauskaappi
Kaupan kassa ei kysy jokaiselta "mitä kuuluu"
Miksi leipähyllyssä on puolet tummaa leipää
Jos jokin aika sovitaan niin se sitten myös pitää (esim. putkimies, sähköasentaja)
Missähän maassa mennään sisään (kotiin) kengät jalassa???
Tuo kaupan kassan "mitä kuuluu" on sinällään mielenkiintoinen, sillä jotkut suomalaiset ihan aikuisten oikeasti luulevat, että sitä kysytään "kohteliaisuudesta", no ei todellakaan, sitä kaupan kassaa ei pätkääkään kiinnosta mitä hänen kysymykseen vastaat.
Italiassa kävellään kengät jalassa sisällä.
Sitä että ilma on puhdasta ja sitä voi hengittää. Ymmärrettävä ero jos tulee jostain suurkaupungista missä leijuu jumalaton saastepilvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmiset ovat ystävällisiä/avuliaita vaikka stereotypian mukaan eivät olisi
Miksi kengät otetaan sisällä pois
Kuivauskaappi
Kaupan kassa ei kysy jokaiselta "mitä kuuluu"
Miksi leipähyllyssä on puolet tummaa leipää
Jos jokin aika sovitaan niin se sitten myös pitää (esim. putkimies, sähköasentaja)
Missähän maassa mennään sisään (kotiin) kengät jalassa???
Tuo kaupan kassan "mitä kuuluu" on sinällään mielenkiintoinen, sillä jotkut suomalaiset ihan aikuisten oikeasti luulevat, että sitä kysytään "kohteliaisuudesta", no ei todellakaan, sitä kaupan kassaa ei pätkääkään kiinnosta mitä hänen kysymykseen vastaat.
Jenkeissä pidetään kengät sisällä.
No eikös se kuulu ihan peruskäytöstapoihin, että kaupan kassa kysyy mitä kuuluu? :)
Mitäs siihen pitäisi vastata? Pitäisikö kaupan kassalle alkaa kertomaan kaikki mikä mieltä painaa, vai pitäisikö vain valehdella kaiken olevan loistavasti, niin että parempaa päivää ei voi olla? Onko kassa varautunut kuulemaan totuudenmukaisen vastauksen kysymykseensä?
Tästä on tehty kai tv-sketsejäkin.Kertoisi elämäkertansa kaupan kassalle.
Että lähes kaikki juo kahvia jatkuvasti, ja suunnittelee sen juomista. Lisäksi ihmetteli myös maidon juomista, ja sanoi että ihmiset myös tuoksuu maidolle.
Miksi päättelet noin? Itse olen kuullut, että nimenomaan Yhdysvalloissa suuri osa ihmisistä on työnarkomaaneja ja työpäivät älyttömän pitkiä. Tämän siis kertoi vuosia sitten eräs yliopiston opettaja (joka itse on britti), jolla on paljon tietoa amerikkalaisesta yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi päättelet noin? Itse olen kuullut, että nimenomaan Yhdysvalloissa suuri osa ihmisistä on työnarkomaaneja ja työpäivät älyttömän pitkiä. Tämän siis kertoi vuosia sitten eräs yliopiston opettaja (joka itse on britti), jolla on paljon tietoa amerikkalaisesta yhteiskunnasta.
Siis en tarkoittanut tätä vastaukseksi tuohon feministi-kommenttiin, vaan sille joka arvosteli yhdysvaltalaisten työmoraalia. Pahoittelut! 😊
Italialainen kaveri ihmetteli kahvinjuontia. Tai oikeastaan sitä että se kahville tuleminen on niin iso juttu. Että ensin sovitaan joku tietty päivä ennakkoon, kylässä sitten jutellaan pitkään ennen kuin mennään kahvipöytään ja kahvia juodaan monta kupillista. Italiassa vain poiketaan lähibaarissa ja juodaan pikkukupit seisaallaan.
Englantilainen kaveri aikoinaan taas hämmästeli sauvakävelijöitä. Hän kysyi että eivätkö nuo kävelijät malta odottaa talven tuloa ja siksi treenaavat kesälläkin.
Valoisaa kesäyötä. Sitä, että kuulemma kaduilla ja kaikkialla on puhdasta ja siistiä.
-pienet lapset kulkevat itsekseen kaduilla
-taloissa on tikkaat katolle
-Suomenlinnaan pääsee myös talvella lautalla kun meri on jäässä
-bussi ei automaattisesti pysähdy joka pysäkille, vaan kättä pitää heilauttaa/painaa stop-nappia
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ei myöskään odotella eläkeikää kuumeisena vaan töitä tehdään vielä seitsemän- kahdeksankymppisenäkin. Oma appiukkoni opettaa vielä 70+ -vuotiaana säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Saksalainen tuttava ihmettelee sitä, että valmiiden annosten sijaan pöytään katetaan ruuat isoissa astioissa. Ja erityisesti sitä, että niistä ruoka-astiosta ei sitten isäntä/emäntä annostele ruokailijoille valmiiksi lautaselle edes siinä pöydän ääressä vaan pitää itse ottaa. Häntä kummeksuttaa myös todella paljon se, että ruuan kanssa on kaikkialla lähes aina salaattia tarjolla ja sitä syödään yhdessä pääruuan kanssa.
Nuo isot padat pöydässä ovat varmasti jonkun alueen tapa, koska minä suomalaisena en ole siihen törmännyt. En omassa enkä mieheni suvussa eikä meillä kotonakaan. Aina laitetaan lautasannokset keittiössä, oli omia tai vieraita pöydässä.
Sisällä sukkasillaan oloa ja pitkiä kalsareita.
Ranskalainen tuttu ihasteli lasten leikkipaikkojen korkeaa tasoa.
Ei missään muualla (ehkä Skandinaviassa, en tiedä) ole upeita, hyvin hoidettuja leikkipuistoja lukuisine virikkeineen ja jopa kaikkien käytössä olevine leluineen.
Oltiin Helsingissä, jossa on siis näitä ohjattuja leikkipuistoja -- kävimme sisätiloissakin ja ihastelu sai jo miltei naurettavat mittassuhteet :D Aivan käsittämätöntä, että lapsille oli tällaiset olohuoneet kaupungin toimesta, hän huudahteli.
Myös oli yllätys, että lähes jokaisen taloyhtiön pihassa on laajat leikkipaikat keinuineen jne. Ei tietenkään ihan keskusta-alueella, mutta heti jo useissa paikoissa esim. Töölössä ja Meikussa.
Sanoi, että meidän täytyy olla erityisen lapsiystävällinen kansakunta... mitäs siihen sanotte?
Minusta on outoa, jos vieraalle annostellaan ruoka. En ole koskaan törmännyt siihen Suomessa tai muuallakaan.
Se, että jonkun kokoontumisen tms yhdessäolon päätteeksi ihmiset eivät hyvästele millään tapaa toisiaan vaan jokainen vaan lähtee vähin äänin paikalta eikä sano mitään. Tätä ihmetteli eräs lattarikaverini. Hänestä se oli epäkohteliasta.
En ole kertaakaan kuullut yläasteella tai lukiossa sanottavan opettajalle mitään muuta kuin "Opettaja, ...." (tai "Hei, opettaja..." tms.), kun yritetään saada opettajan huomio luokassa tai käytävälläkään. Ei koskaan sukunimeltä.