Kelan vastaus työllistymispalveluun osallistumisesta :O
Kysyin kelalta lasketaanko te-toimiston minulle suosittelema Sampo-palvelu aktiivimalliin.
Vastaus oli:
"Kela ei ole vielä saanut Sosiaali- ja terveysministeriöstä soveltamisohjetta, jossa määritellään tarkemmin, mitkä palvelut täyttävät aktiivisuusedellytystä. Soveltamisohjeen on arvioitu valmistuvan helmi-maaliskuussa vaihteessa.
Ilmoita Sampo-palvelun osallistumispäivät jatkossa työttömyysajan ilmoituksen lisätietokentässä. Hyväksyttävät aktiivisuustiedot tallennetaan käsittelyjärjestelmään soveltamisohjeiden valmistuttua."
Niin että menet kurssille ja myöhemmin katsotaan miten se vaikuttaa. On tämä hullun hommaa.
Kommentit (14)
Huhtikuussa alkavat isot mellakat.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan tilastot alkavat näyttämään kauniimmilta kun osa työttömistä putoaa pois järjestelmistä.
Apua. Nämä pitäisi kaikki olla jo selvillä.
Nyt leikitään tulella. Kohta huhtikuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan tilastot alkavat näyttämään kauniimmilta kun osa työttömistä putoaa pois järjestelmistä.
Toimeentulotuki asiakkaat lisääntyy. Eli Suomessa köyhyys lisääntyy ja tähän tullaan puuttumaan, kuten Väyrynen sanoi. Suomi on jo saanut näistä huomautuksia.
Vierailija kirjoitti:
Miten noi aktiivimallin kannattajat uskaltaa liikkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki asiakkaat lisääntyy. Eli Suomessa köyhyys lisääntyy ja tähän tullaan puuttumaan, kuten Väyrynen sanoi. Suomi on jo saanut näistä huomautuksia.
Ei tuollaiset pikkujutut haittaa. Pitää vaan saada työttömyystilastot näyttämään paremmilta niin voi sanoa että hallitus on onnistunut :)
Oikeastaan ihan se ja sama mitä te-toimisto tai Kela tarinoi.
Faktaa on kuitenkin se että työuralle tehtiin nyt oikeistoajatteluilla ja sen seurauksilla vähintäänkin useiden satojen tuhansien eurojen vahinko joka jatkuu edelleen ja tulee jatkumaan hautaan asti.
Se on semmosta, kun valtion hallinto ei huolehdi tehtävistään eli talouden ohjaamistoimista niin että työn kysyntä laitettaisiin aina takaisin kuntoon.
Nyt tuli työn kysynnän tilalle asuntokupla, ja loppu onkin oikeastaan historiaa, sama vaiva monissa muissakin läntisissä maissa joissa tämä Keynesiläinen kupla-ajattelu on uponnut poliitikkoihin täysin ilman kritiikkiä.
Kaikki kiky-keskustelutkin on seurausta nimenomaan tästä, eli talouden ohjaamistoimia ei suostuta tekemään, koska talouskuplaa halutaan suojella. Myös asumisen korkea hintataso on asia jota halutaan suojella.
Herätkää jo, ei nämä asiat sillä korjaannu että julkisuudessa näennäisesti kritisoidaan näitä asioita mutta kameroiden poistuttua jatketaan samaa pelleilyä aivan kuten tähänkin asti. Pitää ihan ehdottomasti edellyttää sitä että talouden ohjaamistoimia tehdään, se ei kyllä tarkota mitään kansan simputtamisia siinä mennään jo aika rankasti perustuslaillisten oikeuksien yli.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kelalta lasketaanko te-toimiston minulle suosittelema Sampo-palvelu aktiivimalliin.
Vastaus oli:"Kela ei ole vielä saanut Sosiaali- ja terveysministeriöstä soveltamisohjetta, jossa määritellään tarkemmin, mitkä palvelut täyttävät aktiivisuusedellytystä. Soveltamisohjeen on arvioitu valmistuvan helmi-maaliskuussa vaihteessa.
Ilmoita Sampo-palvelun osallistumispäivät jatkossa työttömyysajan ilmoituksen lisätietokentässä. Hyväksyttävät aktiivisuustiedot tallennetaan käsittelyjärjestelmään soveltamisohjeiden valmistuttua."
Niin että menet kurssille ja myöhemmin katsotaan miten se vaikuttaa. On tämä hullun hommaa.
On hullun hommaa on. Parempi olisi vain antaa työttömien itse määritellä onko heidän mielestään heidän omaa työllistymistään parhaiten edistävä toimenpide esim. joku seuraavista:
a) Nukkuminen aamulla yhteentoista
b) Kaljoittelu lähibaarissa
c) Kalsarikännit kotona
d) TV:n katselu
e) Oma vapaavalintaisen aktiviteetti
Onhan se toki varmasti ihmisoikeuksien vastaista, että rahan jakamisen vastineeksi työtöntä patistellaan tekemään ylipäätään mitään. Tarjotun aktiviteetin mieluisuus pitäisi vähintäänkin aina selvittää varovasti ja kohteliaasti työttömällä etukäteen.
Suomalaisen työttömän logiikalla palkkatöissäkin voisi vapaasti vittuilla pomolle ja käskeä vetämään itse käteensä työrukkaset, jos pomo kehtaa tulla pyytämään jotain epämieluisaa tai omasta mielestä typerää työsuoritetta.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus oli:"Kela ei ole vielä saanut Sosiaali- ja terveysministeriöstä soveltamisohjetta, jossa määritellään tarkemmin, mitkä palvelut täyttävät aktiivisuusedellytystä. Soveltamisohjeen on arvioitu valmistuvan helmi-maaliskuussa vaihteessa.
Jos se edistää sun työllistymistäsi, niin sitten se hyväksytään, mutta jos ei, niin sitten ei. Eli sama palvelu eri ihmisille voi olla ihan kumpaa tahansa. Tässä täytyy myös muistaa, että kaksi eri virkamiestä tekee saman päätöksen, joten toinen voi olla sitä mieltä, että kyllä edistää ja toinen että ei! Sä voit sitten valittaa toisesta päätöksestä parin kolmen vuoden ajan ja katsoa muuttuuko se.
Suomi meidän hyvinvointivaltio, missä leipäjonotkin köyhtyy.
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta on se, että vastentahtoisia yritetään saada töihin. Sinunkin tilanteessasi paras vaihtoehto olisi vapaaehtoistyö 40 h/vko.
Minun tietääkseni vapaaehtoistyötä ei kelpuuteta aktiivimallissa. Korjatkaa jos olen väärässä. Itse menisin vapaaehtoistyöhön jos ei tulisi karenssia tai muuta rangaistusta. Kunnon töitä ei tässä iässä saa (60v) mutta vapaaehtoistöihin kelpaa vanhempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hullun hommaa on. Parempi olisi vain antaa työttömien itse määritellä onko heidän mielestään heidän omaa työllistymistään parhaiten edistävä toimenpide esim. joku seuraavista:
c) Kalsarikännit kotona
e) Oma vapaavalintaisen aktiviteettiOnhan se toki varmasti ihmisoikeuksien vastaista, että rahan jakamisen vastineeksi työtöntä patistellaan tekemään ylipäätään mitään. Tarjotun aktiviteetin mieluisuus pitäisi vähintäänkin aina selvittää varovasti ja kohteliaasti työttömällä etukäteen.
Suomalaisen työttömän logiikalla palkkatöissäkin voisi vapaasti vittuilla pomolle ja käskeä vetämään itse käteensä työrukkaset, jos pomo kehtaa tulla pyytämään jotain epämieluisaa tai omasta mielestä typerää työsuoritetta.
Sen sijaan että oksennat palstalle vihaasi työttömiä kohtaan, voisit miettiä onko laissa jotain vikaa, kun viranomaiset eivät tiedä miten sitä tulisi soveltaa sen tultua voimaan. Ja tämä on vain yksi sen lukuisista huonoista puolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
c) Kalsarikännit kotona
e) Oma vapaavalintaisen aktiviteettiOnhan se toki varmasti ihmisoikeuksien vastaista, että rahan jakamisen vastineeksi työtöntä patistellaan tekemään ylipäätään mitään. Tarjotun aktiviteetin mieluisuus pitäisi vähintäänkin aina selvittää varovasti ja kohteliaasti työttömällä etukäteen.
Missä tynnyrissä säkin oikein olet elänyt, kun olet noin pahasti missannut aktiivimallin pointin? Kerro mistä niitä töitä saa, muuten älä siellä huutele.
Hulluinta on se, että vastentahtoisia yritetään saada töihin. Sinunkin tilanteessasi paras vaihtoehto olisi vapaaehtoistyö 40 h/vko.