Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yleistä on mielisairauksien ja persoonallisuushäiriöiden periytyminen seuraaville sukupolville? Kokemuksia?

mietin vaan....
01.02.2018 |

Tuli vaan mieleen tuollainen kysymys, koska isä oli väkivaltainen narsisti koko ikänsä, vaarini kärsi kaksisuuntaisesta 50 ikävuoden jälkeen. Molemmat kuolleita.

Koen olevani ihan normaali, paria menneisuuden paniikkikohtausta lukuun ottamatta, mutta tottakai sitä miettii että mitä jos jonain päivänä pää menee ns. sekaisin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osittain geneettistä ja ympäristöllä on tekemistä myös. On niitä joilla puhkea mt-ongelmia joka sukupolvi, vaikka mitään selvää tekijää ei ole, mutta sitten on niitä, että sodasta saatujen traumojen takia hakataan perhettä ja sitten lapset hakkaavat omia lapsiaan ja kierre jatkuu.

Vierailija
2/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jättää jälkensä mutta sinäkin varmaan olet sisäänpäin oireilevaa tyyppiä, niin se ei vaikuta niin muihin. Narsistit ja tällaiset oireilevat ulospäin näkyvästi ja muita haittaavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun kuulee joskus puhuttavan että "se niiden suku on ihan hulluja kaikki" niin tällä tarkoitetaan varmaankin sitä ympäristön vaikutusta eikä välttämättä mitään geneettistä?

Vierailija
4/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minun isä oli väkivaltainen, agressiivinen ja kaikkitietävä, ja hakkasi minua siihen saakka kunnes menin itsepuolustuskurssille 16-vuotiaana, niin se saattaa olla osasyynä siihen etten ole koskaan halunnut lapsia, että jos tuo käytösmalli periytyisi minulle tahtomattani :(

Vierailija
5/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo vähän vanhempi niin voi olla ettei sulle tullut mitään.

Vierailija
6/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain periytyy, pääsääntöisesti kuitenkin huonon ympäristön vaikutus ja traumaattinen varhaislapsuus sairastuttaa myös jälkipolvet. Lasteni isä on tällaisesta "hullusta" perheestä.

Vierailija
7/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minun isä oli väkivaltainen, agressiivinen ja kaikkitietävä, ja hakkasi minua siihen saakka kunnes menin itsepuolustuskurssille 16-vuotiaana, niin se saattaa olla osasyynä siihen etten ole koskaan halunnut lapsia, että jos tuo käytösmalli periytyisi minulle tahtomattani :(

Sellainen "ylisukupolvinen siirtymä" kai tunnetaan psykologiassa. Ilmeisesti jotenkin niin että isovanhempien oireilu voi jäädä tulematta vanhemmille mutta sitten lapsenlapset saattavat taas olla "hulluja"?

Vierailija
8/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin yleistä että usein satanistit juoruilevat ja valehtelevat asiasta ja pistävät tämän kiertoon.

Se mistä puhutaan niin sitä se asia tuo.

Tuo on väistämätön facta mistä voidaan rangaista myös paskalla puheella minkä nimitys on aiheen kohdalla ihmisoikeurikkomus.

Vierailija
9/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään mielisairaus periydy suoraan,vaan alttius sairauteen periytyy. Sairastumiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin geenit.

Vierailija
10/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuollaiset mietteet. Ovat itsensä toteuttava ennustus. Älä tee itsestäsi hullua.

Johan koko ihmiskunta olisi hulluja, jos traumat aina väistämättä periytyisivät, niin yleisiä ne ovat ihmiskunnan sotaisassa historiassa.

Osittain on kyse mallioppimisesta. Siis opitusta käyttäytymismallista. Voit tietoisesti valita eri tien.

Don't worry, be happy!

Vierailija
11/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 39-vuotias eli kohta keski-ikäinen, joten toivoa siis on?  :)

t: AP

Vierailija
12/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä alkoholismit sun muut? On vissiin olemassa jokin geeni joka tekee ihmisestä helposti addiktoituneen, eli se voi kohdistua alkoholiin, lääkkeisiin, huumeisiin jne? Muistaisin lukeneeni tuosta geenistä joskus että se on hyvin vahva kantasuomalaisilla ja että samaa geeniä löytynyt Amerikan alkoholisoituneista intiaaneista. "Hulluus" siis voi olla perittyä juoppohulluutta?

Vierailija
13/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä alkoholismit sun muut? On vissiin olemassa jokin geeni joka tekee ihmisestä helposti addiktoituneen, eli se voi kohdistua alkoholiin, lääkkeisiin, huumeisiin jne? Muistaisin lukeneeni tuosta geenistä joskus että se on hyvin vahva kantasuomalaisilla ja että samaa geeniä löytynyt Amerikan alkoholisoituneista intiaaneista. "Hulluus" siis voi olla perittyä juoppohulluutta?

Riippuvuudelle altistavia geenejä on useita ja kaikki ei vielä tiedetä.

Vierailija
14/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko muuten olemassa jotain tiettyjä mielisairauksia jotka periytyy herkemmin kuin muut?

Vierailija
15/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 39-vuotias eli kohta keski-ikäinen, joten toivoa siis on?  :)

t: AP

Yleensä mielisairaudet puhkeavat nuorille aikuisille.

Vierailija
16/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko muuten olemassa jotain tiettyjä mielisairauksia jotka periytyy herkemmin kuin muut?

Kaikista ei tiedetä vielä. Mielisairauksien periytyvyyttä vasta selvitellään, isoin ja pitkään kestävin tutkimuksin.

Mutta skitsofrenia on isolta osin geneettistä, ja sama(t) geeni(t) altistavat myös muille sairauksille.

Vierailija
17/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei tiedetä vielä. Mielisairauksien periytyvyyttä vasta selvitellään, isoin ja pitkään kestävin tutkimuksin.

Mutta skitsofrenia on isolta osin geneettistä, ja sama(t) geeni(t) altistavat myös muille sairauksille.

Millä muille?

Vierailija
18/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä muille?

ALSille.

Vierailija
19/25 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon alkoholistisuvusta. Se on ihan hyvä tiedostaa, että on poikkeuksellinen alttius siihen. Minä ainakin pysyttelin ekat 30 ikävuottani absolutistina ihan sen takia. Tosin on muitakin addiktoitumistapoja, huomaan että olen yleensä helposti addiktoituva. Esim. Tietokonepelit, netti ym addiktoivat jollen pidä varaani.

On ihan hyvä että voi pitää silmällä oireita. Ja siis tutkitusti alttius on periytyvää.

Vierailija
20/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa muutamat miehet alkoi vasta ryyppäämään 90-luvun laman seurauksena kun kaikki bisnekset meni nurin ja muutama sekosi ja heistä tuli vainoharhaisia. En usko että tuo johtuu siis mistään varsinaisista geeneistä vaan on seurausta traumaattisten tapahtumien jälkeen kun koko omaisuus menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän