Miksi koulu ei voi hyväksyä että meidän lapsella on hiukan poikkeavat opiskelutavat?
Hän tekee kaikki kouluun liittyvät työt koulussa, ja jättää kaikki tarvikkeet ja kirjat sinne kun tulee kotiin. Kirjat on meidän toimesta skannattu ja hän voi lukea niitä kotona jos esimerkiksi sairastuu. Ei tarvita tietää muuta kun mitä läksyjä tehdään mistäkin kirjasta.
Mutta kun se ei käy. Hänet häädetään säännöllisesti koulun kirjastosta muualle ja usein jopa koko koulurakennuksesta. Välillä käy niinkin että opettaja pakottaa viemään tietyt kirjat kotiin.
Onko tämä normaalia? Miksi kaikesta on tehtävä näin vaikeaa?
Kommentit (16)
Onko koulussa siis joku paikka jossa noita tarvikkeita voi säilyttää?
Miksi hänet häädetään koulun kirjastosta pois?
- Ehkä tuota asiaa, voisi kysyä esimerkiksi koulun rehtorila, niin saisi paremman vastauksen. - Vai haluatko, että esitämme enempi vähempi huonoja arvauksia.
Jos se on helpointa, miksei vaan ota kirjoja kotiin? Jos ongelma on toi kirjastosta skannaaminen, miksi ko henkilön pitää edes olla mukana, eikö voida skannailla vaan muita?
Vierailija kirjoitti:
Lakia ootte rikkonu jos ootte ne skannannu, joten en lähtis hirveesti huutelee tosta.
Alapeukuttajille ihan tiedoks ettei niitä oikeesti sais edes koulut kopioida. Yleensä kirjojen alalaidassa on myös kopiointikielto teksti ja kirjoja yritetään lainailla luokkalaisten kesken viimiseen asti koska oikeesti ne tekinoikeusrikkimukset tulee kalliiks.
Mun lapsi ei ole tuonut kirjoja ja läksyjä kotiin kuudennen luokan jälkeen. Nyt amiksessa eikä niillä tällä linjalla edes ole kirjoja, ei edes sähköisesti mitään oppimateriaalia. Olen ihmetellyt tätä suuresti. Yläasteella heillä oli yksi koulupäivä viikosta jolloin teki koko viikon läksyt porukassa luokassa. Älyttömän hyvä systeemi. Eipä tarvinnut kotona kiukutella läksyjä ja ope oli apuna vaikeissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Lakia ootte rikkonu jos ootte ne skannannu, joten en lähtis hirveesti huutelee tosta.
No höpö höpö. Eri asia jos skannaa julkiseen levitykseen, mutta kyllä opiskelumateriaaleja aina omaan käyttöön saa monistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ei ole tuonut kirjoja ja läksyjä kotiin kuudennen luokan jälkeen. Nyt amiksessa eikä niillä tällä linjalla edes ole kirjoja, ei edes sähköisesti mitään oppimateriaalia. Olen ihmetellyt tätä suuresti. Yläasteella heillä oli yksi koulupäivä viikosta jolloin teki koko viikon läksyt porukassa luokassa. Älyttömän hyvä systeemi. Eipä tarvinnut kotona kiukutella läksyjä ja ope oli apuna vaikeissa tehtävissä.
Kuulostaa jännältä että ne saa kaikki yto-kurssitkin suoritettua ilman oppimateriaalia kun ne kuitenkin tentitäänkin.
T:amislainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajille ihan tiedoks ettei niitä oikeesti sais edes koulut kopioida. Yleensä kirjojen alalaidassa on myös kopiointikielto teksti ja kirjoja yritetään lainailla luokkalaisten kesken viimiseen asti koska oikeesti ne tekinoikeusrikkimukset tulee kalliiks.
Yksityiseen käyttöön kopiointi on kyllä laillista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sellainen linja, jossa ei ole koulukirjoja ollenkaan?
Tyhmiä penikoita. Heistä ei ikinä tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä penikoita. Heistä ei ikinä tule mitään.
Tyhmä... koska ei halua tehdä mitään kotona?
Onko teillä jotain hyvää perustelua, miksi juuri teidän lapsen tulisi saada jäädä koululle päivän loputtua? Oletteko neuvotelleet opettajan kanssa asiasta? Jos mitään painavaa syytä ko. erikoisjärjestelylle ei löydy, tulisi tämä käytäntö laajentaa koskemaan kaikkia lapsia, tehden koulurakennuksesta yleisen norkoilumestan. Tätä varten on esimerkiksi nuorisotalot ja iltapäiväkerhot. En kuitenkaan kiistä, etteikö mukana voisi olla myös jääräpäisyyttä luokanopettajan kohdalta.
Ja 1.-kommentille: kirjojen skannaus/kopionti yksityiseen käyttöön on täysin tekijänoikeuslain piirissä.