Kuinka pitkälle ulottuvat kaupunkilaiset juuresi?
Suoraan nousevassa polvessa omat ulottuvat 116 vuoden taakse kolmessa eri kaupungissa.
Kommentit (13)
Suomessa 0 kk, maailman metropoleissa vähän pidempään
Sukuni jäseniä opiskeli 1600- luvulla Uppsalassa ja Tukholmassa sekä opetti Turun Akatemiassa. 1700-luvulla ko. sukuhaara maalaistui.
Olen itse maaltamuuttaja, joten 13 vuotta on juuria yritetty kasvattaa asfaltin läpi.
Yli 150 vuotta isän suvussa, äidin puolelta alle 100.
Äidin helsingin haaran puolelta ollut smolnan jonkunlainen talonmies siitä lähtien kun se valmistui 1822.
Tosin kyllä joskus sotien jälkeen sukulaiset muuttivat maalle puistolaan.
Ainakin 80 vuoden taakse, sillä yksikään neljästä isovanhemmastani (s. n. 1890-1925) ei ole asunut lapsuuden jälkeen maalla. Osa on syntynytkin kaupungissa eli niiltä osin kaupunkilaisjuureni ulottuvat ties kuinka pitkälle.
Toinen mummu ja ukki on muuttanut kaupunkiin vasta noin 70 v. sitten ja kaikki esi-isät ovat maaseudulta. Toisen puolen isovanhemmat ovat asuneet kaupungissa aina ja esi-isät on hyvin kauas kaupunkilaisia.
Molemmat vanhemmat ovat syntyneet maalla Pirkanmaan alueella, ja muuttivat aikuisina Tampereelle, jossa olen itse syntynyt. Eli ei kovinkaan pitkälle.
Olen kyllä itse valmis muuttamaan täältä pois heti kun on mahdollista, ei kaupunkielämä sovi minulle henk. koht.
3/4 isovanhemmista muuttanut maalta / saaristosta Helsinkiin. Se neljäs oli syntyperäinen viipurilainen eli kaupunkilainen jo ennen Helsinkiä, mutta en nyt muista monennessako polvessa.
102 vuotta Stadissa.