Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan yli 900e tekemättä mitään

Vierailija
31.01.2018 |

Juu, eli kuten otsikosta huomaatte, kyse on yhteiskunnan rahoista. Saan Kelasta kansaneläkkeen ja takuueläkkeen, jotka ovat yhteensä 775 e. Sitten siihen päälle eläkettä saavan hoitotuki, joka on 153 e. Ja tämän kaiken saan tekemättä mitään. Olen siis työkyvytön ja vahvasti arjessa autettava henkilö. Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa huomioon, että tuohon 925 e ei sisälly asumistukea. Asumistuen kanssa summa olisi joku 1300-1400 e, jos asuisin esim. vuokra-asunnossa ja vuokra olisi 500-600e. Eli tienaisin saman verran kuin joku matalapalkkainen nettona.

ap

Niin no, Kela olettaa, että et vain loisi vanhemmillasi, vaan maksat tuosta summasta myös omat ruokakulusi, lääkkeiden omavastuuosat ja hoitojesi omavastuuosat sekä muita elämisen kuluja. Minua ei häiritse ollenkaan se, että saat tukea, minua häiritsee se, että aiemmassa kommentissa kerrot maksavasi vain koirasi kulut. Vaikka ei tietenkään vanhemmille vuokraa makseta, kyllä 20v joka saa tukea yli 900€ kuussa voisi esim. osallistua sähkö- ja vesilaskuihin ja ruoka, vaate yms kuluihin. Vanhempasi ovat varmasti joutuneet downsiftaamaan omaa elämäänsä työkyvyttömän lapsen takia ja tulonmenetyksiä on tullut, olisiko sinun aika vähän maksaa takaisin?

Olemme vanhempieni kanssa sopineet, että hoidan koirani kulut. Se riittää heille. Jos kaipaisivat lisää osallistumista minulta kuluihin, niin toki suostuisin. Mutta isäni on sijoittaja ja hänellä on melko suuret tulot, niin ei hän koe tarpeelliseksi pyytää minun pienistä tuloistani enempää.

Vierailija
22/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Minun mielestäni on väärin käyttää sanoja elätti ja loinen, kun ei tiedä ihmisen taustoista yhtään mitään. Jotkut ovat työkyvyttömiä tai haluavat vain tiettyä työtä, koska tietävät että he eivät pärjää toisenlaisessa työssä. Aktiivimalli pyrkii lähinnä kiusaamaan työkyvyttömiä ja saamaan ihmisiä sellaisiin töihin, jotka aiheuttavat masennusta.

Oma tilanteeni on lähinnä sellainen, että kärsin aika pahasta invalidisoivasta migreenistä (hirveän päänsäryn lisäksi sokeutta, käsien ja raajojen puutumista sekä ajatuskatkoksia), jonka laukaisevia tekijöitä ovat stressi ja fyysinen rasitus. Olen käytännössä siis vihanneena sängyn pohjalla. Nämä (stressi & rasitus) siis täytyy minun töistä poissulkea, jotta voisin elää tervettä elämää.

Aktiivimalli on lähinnä vain pahentanut kohtauksiani, eikä lääkärit tai työvoimatoimiston työntekijät ota sairauttani tosissaan. Ärsyttää asua Suomessa tällä hetkellä, tunnen oloni ahdistuneeksi ja masentaa. Kenelleköhän pitäisi näistä ongelmista puhua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 oli siis ap. Vanhempani antavat minun mieluummin säästää loput tuistani, jotta tulevaisuudessa minulla olisi jotain sukanvarressa omaan asuntoon muuttoa varten. Ja mainittakoon vielä se, että en rahojani käytä minkäänlaisiin turhuuksiin, kuten tupakkaan tai alkoholiin. Olen absolutisti.

Vierailija
24/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pärjäisi 900 eurolla joten en ole kateellinen siitä että teen töitä ja saan kuussa 1700 euroa nettona.

Onhan tuo 900e kotona asuvalle lapselle aika paljon. Jos vanhemmat ei pyydä vuokraamaan.

Vierailija
25/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pärjäisi 900 eurolla joten en ole kateellinen siitä että teen töitä ja saan kuussa 1700 euroa nettona.

Onhan tuo 900e kotona asuvalle lapselle aika paljon. Jos vanhemmat ei pyydä vuokraamaan.

No kirjoitin tuon provolla. En ollenkaan kadehdi työkyvyttömiä. En eläkkeellä olevia, enkä kortistossa roikotettavia. Mielestäni nimenomaan sairaiden asiat pitäisi hoitaa ensimmäisenä. Mahdollistaa inhimillinen elämä , paras hoito ja helppo hoitoon pääsy. Myös turvata taloudellinen tilanne. Rakentaa erilaisia asumismuotoja, joista voisi valita itselleen sopivimman.

Vierailija
26/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se paljon minustakin, mutta esim. tuo hoitotuki on minulle myönnetty siksi, että sillä tuetaan vaikeasti sairaan ihmisen elämänlaatua. Mikäs siinä, kun yhteiskunta on näin antelias.

-ap

Vierailija
27/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jompi kumpi vanhemmistasi kotona sun kanssa päivät? Kuinka paljon tarvitset heidän apuaan? Pystyisitkö asumaan yksin ilman ulkopuolista hoitoapua? Jos et, niin kyllähän yhteiskunta säästää sun tapauksessa aika paljon, kun vanhemmat auttaa sua.

Vierailija
28/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jompi kumpi vanhemmistasi kotona sun kanssa päivät? Kuinka paljon tarvitset heidän apuaan? Pystyisitkö asumaan yksin ilman ulkopuolista hoitoapua? Jos et, niin kyllähän yhteiskunta säästää sun tapauksessa aika paljon, kun vanhemmat auttaa sua.

Molemmat vanhempani tekevät puolikasta töissä, mutta tosi usein toinen sattuu olemaan kotona mun kanssa vapaapäivistä johtuen. Puolikkaalla he eivät ole minun takia, vaan isä ikänsä takia ja äiti jalkansa takia.

Tällä hetkellä sairauteni on remissiossa, eli ei ole akuuttia sairaalajaksoa. Tällaisen jakson aikana tarvitsen tukea kotitöissä (ruoanlaitto, siivous jne ei onnistu yksin ollenkaan). Lisäksi tarvitsen tukea esimerkiksi lääkärikäynneissä (aina toinen vanhempi mukana) , syömisessä (syömishäiriötausta), sairauden hoidossa (lääkkeet, ettei unohdu). En pärjäisi yksin ilman apua, se on jo kokeiltu huonolla menestyksellä. Voisin luetella vielä enemmänkin näitä asioita, mutta nyt on kiire terapiaan. :D

-ap

Vierailija
29/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi haluat ehdoin tahdoin kehuskella rahoillasi ja lietsoa kateutta ja riitaa? Leiki koirasi kanssa äläkä provoa täällä loisimisestasi.

Hyvää jatkoa ja voimia vanhemmillesi ja sinullekin! <3

Vierailija
30/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko pysyvällä eläkkeellä vai kuntoutustuella? Kuntoutustuki ainakin edellyttää johonkin hoitoon sitoutumista eli sitä ei ainakaan saa "tekemättä mitään".

Vierailija
31/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAAB 900e?

Olikos semmonenkin malli?

Vierailija
32/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tuon melkein tuplana, yhdestä työpäivästä ja maksan siitäkin noin puolet pois veroina. Teen töitä 10-15 päivää kuukaudessa ja muut ajan olen.. milloin missäkin harrastusten parissa.

Vierailija
33/33 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on kiva. Ja kiva että sulla on joku joka huolehtii. Itse saan kansaneläkkeen ja takuueläkkeen, jotka siis tänä vuonna yhteensä 775,27e/kk, asumistukea olen saanut 39e toistaiseksi, näistä siis makselen yksin asumisen ja kaiken muunkin.

En kykene huolehtimaan itsestäni, mutta minkäs teet. Jonain päivänä voin olla kuollut nälkään roska- ja paskavuorten keskelle, mutta minkäs teet. Elämä on, mutta joskus se loppuu.