Työkokeilu työllistymissuunnitelmassa - Karenssi?
Työllistymissuunnitelmassani on työkokeiluun hakeutuminen. Ilmeisesti karenssia ei tule jos kieltäytyy, vsi voiko te-toimisto pakottaa palkattomaan työhön?
Kommentit (9)
Työkokeilun tulisi olla sellaista mikä hyödyttää sinua jatkoa ajatellen, ei sellaista että kunta vain välttyy sakoilta on homma mitä tahansa.
Esim jos haluaisit vaihtaa alaa niin työkokeilu auttaisi pääsemään koulutukseen.
Minua painostettiin marraskuussa kuntouttavaan työtoimintaan. Työllistymissuunnitelmassa luki että "hakeutuu kuntouttavaan toimintaan". Sitten se vain poistui omat tiedot-sivulta kun määräpäivä koitti enkä minä, pajaohjaaja eikä te-virkailija onnistunut saamaan minua ilmaiseksi työntekijäksi mihinkään sopivaan työpaikkaan. Toki kuittasin asian määräpäivänä, jos en olisi sitä tehnyt olisi tullut selvityspyyntö ja mahdollisesti karenssi.
Työkkärissä asioidessa saa olla varovainen mitä suustaan päästää.
Ne kirjaava sinne lausuntojen perusteluihin kaikenmaailman lisälauseita. Jos työtön vähänkin vihjaisee että ei ole työmarkkinoitten käytettävissä kokoaikaisesti, niin voivat lätkäistä lausunnon, jonka mukaan ei ole tukiinkaan oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Minua painostettiin marraskuussa kuntouttavaan työtoimintaan. Työllistymissuunnitelmassa luki että "hakeutuu kuntouttavaan toimintaan". Sitten se vain poistui omat tiedot-sivulta kun määräpäivä koitti enkä minä, pajaohjaaja eikä te-virkailija onnistunut saamaan minua ilmaiseksi työntekijäksi mihinkään sopivaan työpaikkaan. Toki kuittasin asian määräpäivänä, jos en olisi sitä tehnyt olisi tullut selvityspyyntö ja mahdollisesti karenssi.
Mietinkin, voinko vain kuitata sen lähellä määräpäivää..
AP
Tietääkseni se menee niin, että työttömyyskorvausta (550e) voi saada vain, jos suostuu työvoimatoimiston kyykytettäväksi. Jos ei suostu, saa toimeentulotukea (400e). Jos kieltäytyy työtarjouksista mikäli on tarpeeksi onnekas niitä saamaan, toimeentulotuesta leikataan ensin -20% ja jos on edelleen yhteistyöhaluton, sitten leikataan -40%. Loppua 60% eli 250e ei voida leikata, tosin tuolla summalla voi olla aika kurjaa elää.
Kyllä minullakin lukee että 'hakee työkokeiluun', mutta sanoin etten löytänyt paikkaa, niin ei siitä mitään karenssia tullut. Sit varmaan tulee, jos tehty jo sopimus yrityksen kanssa, muttei haluakaan mennä?
Siis menit laittamaan siihen kohtaan rastin, mutta et edes valinnut ammattialoja?
Toiseksi karenssia ei saa automaattisesti, pitää jättää vastaamatta selvityspyyntöön eli yli 80% karensseista on ihan itseaiheutettuja. Työtön ei viitsi vaivautua kertomaan, miksi toimi kuten toimi.
Ihan kokemuksesta: minulla ei ollut työllistymissuunnitelmassa työkokeilua, mutta päätin sellaiseen mennä, kun osui hyvä tilaisuus kohdalle (kaverin firma). TE-toimistosta sanottiin, että OK, tehtiin sopimukset jne., mutta en saanut 9€/pv lisäkorvausta, koska työkokeilu ei ollut suunnitelmassa. Silloin ei tarvitse maksaa yhtään ylimääräistä.
Jos et osallistu työkokeiluun, sinulla ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen