Kohdun lääkkeellinen tyhjennys ja endometrioosikivut
Jouduin tekemään kohdun tyhjennyksen lääkkeellisesti (epäselvää raskausmateriaalia). Mulla on oireiden perusteella todettu endometrioosi joka aiheuttaa aika koviakin alavatsakipuja muutenkin, erityisesti vuodon aikana. Jälkivuotoa on ollut nyt 1,5 viikkoa ja kivut myös aika koviakin välillä, menen kuitenkin vaan buranan ja panadolin voimalla (ennen tyhjennystä ja sen aikana meni buranan lisäksi tramalit ja panacodit). Onko muilla endoa sairastavilla kokemuksia tästä, miten kauan ollut suht kovia kipuja ja jälkivuotoa? Mitään kuumetta tms ei ole eli ei viittaa kohtutulehdukseen. Olisi kiva jossain välissä olla taas toimintakykyinen, kun olen joutunut vetämään kovia kipulääkkeitä jo yli kuukauden ennen tyhjennystä. Alkaa itsellä hämärtyä että mikä on normaalia tässä tilanteessa ja mikä sitten taas ei, kun tää endo sekoittaa näitä kipuja. Päivystyksessä olen ollut pari kertaa kipujen takia ennen tyhjennystä ja silloin on vaan piikitetty tramalia kankkuun (litalginit tms ei auta) että pääsen takaisin kotiin nukkumaan.
Kipu on yleensä varoitusmerkki. Kannattaisi tutkituttaa tarkemmin vielä kerran, vaikka yksityisellä. Luulisi etteivät kivut (saati kovat) kuulu enää tuossa vaiheessa asiaan, vaikka olisi endo. En uskalla arvailla kauheasti, mutta onko mahdollista että on tulehdusta ilman kuumetta vatsaosissa tai endopesäkkeissä. Tai voiko hormonitoimintaa tasata jollakin. Onko sisuksiin jäänyt mitään ylimääräistä. Onko kipulääkkeissä mitään haittavaikutuksia joka vaikuttaisi suoliston toimintaan ja vatsalihaksiin, entä onko maitohappobakteereja. Onko joku muu vaihtoehto