Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka vuokraatte asuntoa, kysymys

Vierailija
30.01.2018 |

Kun vaaditte vuokravakuutta, niin laittaako vuokralainen sen teidän avaamalle vuokravakuustilille vai vuokralaisen itsensä avaamalle vuokravakuustilille. Kuulen usein että kumpaakin vaihtoehtoa käytetään, riippuen vuokranantajasta. Toinen kysymys koskee vesimaksua, eli paljonko vesimaksua asukasta kohden? Onko esim. 20 e per hlö vai 20 yhteensä kuukaudessa, asui siinä sitten 1 tai 4 henkeä? Kolmas kysymys, sähkönhän maksaa vuokralainen, mistä tiedätte onko tehnyt sähkösopimuksen vai ei? Kiva jos viitsitte vastata näihin kysymyksiin, sillä olen ekaa kertaa vuokraamassa asuntoa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota välittäjä hoitamaan vuokraus.

Vesimaksu niinkuin taloyhtiö sen perii, per asunto tai per hlö.

Jos asukkaalla ei ole sähkösopimusta ei sillä ole sähköäkään. Meillä taloyhtiö on tehnyt sopimuksen ja tasauslasku tulee yhtiöltä, vuokralainen maksaa sen sitten mulle. Muista lukea mittari sopimuksen alkaessa.

On ollut asukkaan itsensä avaama vakuustili. Nykyinen maksoi vakuuden mullle suoraan kun halusi asunnon heti eikä vkl jälkeen.

Vierailija
2/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimaksu menee käsittääkseni aina asukasluvun mukaan. Jos tulee palautusta tai lisämaksua (mittarit), se kiertää meillä vuokranantajan kautta.  En ole ikinä avannut erillistä tiliä, viimeksi tarjosin vuokralaiselle tätä vaihtoehtoa mutta hän sanoi että voi maksaa suoraan samalle tilille kuin vuokrankin. Ei aavistustakaan tekevätkö sähkösopimuksen, mutta ilman sähkösopimusta kämppään ei tule sähköä:).

Ja muista aina, aina vaatia vuokralaista ottamaan laaja kotivakuutus ja ota itse ns. sijoittajavakuutus vesi- ja sähkövahinkojen varalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän vuokravakuustiliä, mutta usein vuokralainen kokee sen hankalaksi ja haluaa maksaa vakuuden tililleni.

Vesimaksu on pääsääntöisesti yhtä henkilö kohti (eli jos se on 20 e/kk, nin 3-henkinen perhe maksaa 60 e), mutta jos on vesimittari, niin hinta on kulutuksen mukaan.

Ilman sähkösopimusta ei ole sähköä. Jos vuokralainen ei tee sopimusta, niin sille en voi mitään.

Vierailija
4/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vaaditte vuokravakuutta, niin laittaako vuokralainen sen teidän avaamalle vuokravakuustilille vai vuokralaisen itsensä avaamalle vuokravakuustilille. Kuulen usein että kumpaakin vaihtoehtoa käytetään, riippuen vuokranantajasta. Toinen kysymys koskee vesimaksua, eli paljonko vesimaksua asukasta kohden? Onko esim. 20 e per hlö vai 20 yhteensä kuukaudessa, asui siinä sitten 1 tai 4 henkeä? Kolmas kysymys, sähkönhän maksaa vuokralainen, mistä tiedätte onko tehnyt sähkösopimuksen vai ei? Kiva jos viitsitte vastata näihin kysymyksiin, sillä olen ekaa kertaa vuokraamassa asuntoa.

Vuokravakuuksista, minä tarjoan vuokralaiselle kahta vaihtoehtoa, hän voi joko maksaa vuokravakuuden minulle käteisellä tai tilille (tietnkin kuittia vastaan) tai hän voi perustaa oman vuokravakuus- eli sulkutilin, jonka panttikirja annetaan minulle. Vuokranantaja ei voi tällaista tiliä perustaa. Vuokralainen saa valita. Kaikille vaihtoehdille on ollut käyttäjiä, jotkut on halunneet maksaa ihan käteiselläkin. Pointti on siinä, että avaimia ei luovuteta ennen vuokravakuuden maksua.

Vesimaksun määrittelee yleensä taloyhtiö. Ja yleensä se on henkeä kohti, ei asuntoa kohti. Tämän takia vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan sekä minulle että taloyhtiölle montako henkeä asunnossa asuu. Jos asunnossa on vedimittari, vedimaksu menee tietenkin sen mukaan.

Tiedät vuokralaisen tehneen sähkösopimuksen siitä, että sähköyhtiö lähettää sinulle loppulaskun oman sopimuksesi päätteeksi. Kirjaa vuokrasopimukseen, että sähkösopimus pitää thdä ja olla voimassa - näin sulla on peruste periä sähkölaskut vuokralaiselta myös jos hän säheltää jotain.

Vierailija
5/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on oma vesimittari, niin kuin meidän tapauksessa on, perinkö silti vesimaksun etukäteen ja sit lukeman perusteella joko pslautus vuokralaiselle tai lisämaksu? Kiitos tähänastisista selvistä vastauksista. Ap2

Vierailija
6/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos on oma vesimittari, niin kuin meidän tapauksessa on, perinkö silti vesimaksun etukäteen ja sit lukeman perusteella joko pslautus vuokralaiselle tai lisämaksu? Kiitos tähänastisista selvistä vastauksista. Ap2

Tuon asian saat itse päättää. Mikä on sinulle ja tulevalle vuokralaisellesi helpoin tapa?

Vierailija
7/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon asian saat itse päättää. Mikä on sinulle ja tulevalle vuokralaisellesi helpoin tapa?

Vierailija
8/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin on näin. Eli maksan vuokralaisena sen parikymppiä kuussa, ja pari-kolme kertaa vuodessa mittarilukemat katsotaan ja vuokrananta sitten perii multa lisää tai palauttaa ylimääräiset.

Vierailija
9/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko taloyhtiölle vesiennakkoa kuukausittain vai koko potin kerran vuodessa?

Vierailija
10/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen avaa itse vuokratakuun. Muuta en hyväksy. Vesimaksu on meillä 15€/kk/hlö. Vesimittarin luetaan, kun muuttaa pois ja mahdollinen lisälasku on maksettava ennen kuin vuokravakuuden saa takaisin. Sähkösopimuksen jokainen vuokralainen tekee itse, jos ei tee niin ei ole sähköjäkään.

Vierailija
11/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää riippuu myös siitä, onko vesilaitoksella sopimus sinun vai taloyhtiön kanssa. Jos vesilaitokslela on sopimus taloyhtiön kanssa (kuten taloyhtiöissä usein on, kun on yhteiset veden lämmitykset yms) voit valita kumman tavan haluat - vukralaiselle on usein helpointa kun vedimaksua kerätään tietty tasasumma kuussa ja sitten palautetaan/laskutetaan lisää vaikka puolivuosittain mittarikulutuksen mukaan. MUtta voit toki laskuttaa vain mittarilukeman/taloyhtiön sunnolle eritellyn laskunkin mukaan.

Jos vesilaitksella on sopimus sinun kanssasi (kuten esim omakotitaloissa ja erillistaloissa yleensä on) on viisainta vaan velvoittaa vuokralaisen tekemään oma sopimus vesilaitoksen kanssa ja maksamaan laskunsa suoraan vesilaitokselle.

Vierailija
12/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen avaa itse vuokratakuun. Muuta en hyväksy. Vesimaksu on meillä 15€/kk/hlö. Vesimittarin luetaan, kun muuttaa pois ja mahdollinen lisälasku on maksettava ennen kuin vuokravakuuden saa takaisin. Sähkösopimuksen jokainen vuokralainen tekee itse, jos ei tee niin ei ole sähköjäkään.

Miksi et hyväksy muuta kuin vuokravakuustilin? Oletko koskaan yrittänyt saada vakuusrahoja vukralaisen sulkutililtä kun vuokralainen on pannut kämpän remonttiin?

Ja otat riskin vesimittarin jälkilaskutuksen kanssa. Mulutuksessa voi olla isoja heittoja, eikä vuravakuustilillä 9leva summa ehkä kata niitä. Pahimmassa (todennäköisimmässä) tapauksessa vesimaksuja on rästissä juuri sillä vuokralaisella, jolla on muitakin ongelmia, vjoku vuokra aksamatta, jotain hajotettuna, ja takuusumma ei kata tästä edes pientä osaaa. Miksi otat turhia riskejä?

Vierailija
13/13 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla pohjatiedoilla suosittelen lämpimästi käyttämään vuokravälittäjää, vaikka yhden kuun vuokran (+alv. 24%) hommasta periikin. Hän kertoo sinulle kaiken oleellisen ja auttaa vuokralaisen valinnassa. Tarkastaa luottotiedot, vahtivat, että vuokralainen ottaa kotivakuutuksen ja tekee sopimuspohjan puolestasi. Jotkut jopa takaavat vuoden vuokran.

Kun olet kerran käynyt läpi prosessin, se käy jo helpommin. Muuten on riski, että vuokravakuus on pikkuraha menetyksiisi nähden. Äläkä ota vuokralaista, jonka vuokran sossu maksaa. Voi olla kunnon ihminen, mutta jos ei ole luottotietoja, ei ole mitään menetettävää, jos sotkee ja rikkoo asuntosi. 

Jos asuntosijoittaminen olisi helppo, vaivaton ja riskitön tapa ansaita, sitä harrastaisivat kaikki. Minunkin piti opetella kantapään kautta ja yksi vuokralainen on vieläkin tavoittamattomissa, sekä ulosotossa. Se vasta hankala prosessi on ilman lakimiestä. Onnea silti hommaan ryhtymiselle!