Työkkärintätiä paikalla? Toistaiseksi voimassaoleva työ vs. määräaikainen työ
Minulle on luvattu toistaiseksi voimassaoleva työ, mutta mitään sopimuksia ei ole allekirjoitettu ja työnantaja yrittää saada palkkatukea. Sanoivat kuitenkin, ettei se palkkatuki ratkaise minun palkkausta, mutta yrittävät saada sen jos voivat. Tämä työ ei vaadi ammatillista ostaamista, on pienipalkkaista ja halveksuttua vuorotyötä (mikä sinällään kuitenkin minulle ok). Toisen työn tilanne on auki, ensimmäinen haastattelukierros osaltani ohi ja toinen edessä, jos pääsen sinne asti. Haastattelevat 3-4 nyt ekalla kierroksella. Kyseessä on pienipalkkainen toimistotyö ja äitiysloman sijaisuus (aiemmin sama työntekijä ollut myös hoitovapaalla, joten ehkä siitäkin on toiveita). Tämäkään ei vastaa koulutustani (AMK) mutta tarjoaisi edes jotain älyllistä haastetta.
Yritän nyt saada sumplittua, että toimistotyön tilanne selviäisi ennen kuin joudun kirjoittamaan paperit siitä toisesta. Jos pääsen määräaikaiseen toimistotyöhön, voiko olla että minulta evätään työttömyysturva ajalta ennen työsuhteen alkua sillä perusteella, että olisin voinut saada vakituisen työn? Vakituisen työn pääsisi aloittamaan melko pian, mutta toimistotyö menisi maaliskuun lopulle. Tuosta vakituisestakaan työstä en uskalla olla varma, koska en puhelun jälkeen saanut luvattua sähköpostia. Yhtä hyvin hekin voivat vedättää minua ja jättää palkkaamatta, jos eivät saakaan sitä palkkatukea.
Kommentit (3)
Palkkatuki on aina määräaikainen ja työsopimus tehdään samaksi ajaksi. Sen jälkeen työsuhde voi jatkua toistaiseksi voimassaolevana.
-ohis-
Entä jos toinen firma ei saa sitä palkkatukea ja palkkaa minut ilman sitä? Saanko silloin satikutia, jos otan tuon äitiysloman sijaisuuden? Sinällään en siitä vararikkoon menisi jos 1-1,5kk:n tuet jäisi saamatta, mutta en toisaalta haluaisi myöskään hankalan asiakkaan mainetta itselleni.
Tai sitten menen vaan pokkana siihen vakkaripaikkaan ja irtisanoudun koeajalla.
Palkkatuki ei kauaa kestä (minulla 6+6kk) ja tuskinpa sitten enää on sinulla töitä. Silloin vaihdetaan uuteen työntekijään jolla oikeus palkkatukeen.