Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat mukavia ja saavat siten aina ikävät tekonsa anteeksi?
Tajusin vasta hyvin hiljattain, että siskoni on aika pitkälle sellainen. Hänestä "pitävät kaikki", paljon ystäviä, hauskaa seuraa. Mutta kun rupesin miettimään, niin hän on oikeasti aika itsekäs ja useasti saanut haluamansa vähän arveluttavin keinoin. Kukaan ei kuitenkaan koskaan epäile, että tahallaan tarkoittaisi pahaa ja vain omaa etuaan, koska on niin mukava. Ja jos hän jotakin haluaa niin monesti se halutaan hänelle antaa ihan muuten vaan.
Kuitenkin jotkut ihmiset, jotka ovat hänet hyvin oppineet tuntemaan - ex paras ystävä, ex-poikaystävä - ovat huomanneet samaa kuin minä, että sisko ei oikeasti ole ihan niin kultainen ja lojaali kuin maineensa, vaan on petollinen eikä välttämättä anna tukeaan silloin, kun läheinen sitä eniten tarvitsisi. On mm. iskenyt itselleen sen parhaan kaverinsa kiinnostuksen kohteen, vaikka tiesi hyvin että ystävä oli oikeasti ihastunut, ja ex-miehensä jätti heti tämän sairastuessa vakavasti. Näistä nyt on mahdotonta sanoa, mitä kaikkea juttujen taustalla on ollut. Mutta samanlaisia, vähän hämäriä tapauksia on vuosien varrella kertynyt, myös itse olen välillä epäillyt hänen vilpittömyyttään.
Olisi kiinnostavaa kuulla vastaavista tapauksista. Sekin kun miettii mahdollisia syitä tähän, niin ei tarvitse etsiä kauan, koska isälläni oli paljon narsistisia piirteitä ja ei mitenkään normaalin parisuhteen malli ollut meillä kotona. Veljeni ja minä olemme oireilleet ehkä vähän enemmän sisäänpäin kääntyneesti. Veljeni puolestaan ei ole yhtään niin pidetty, mutta hänestä luulen, että tunnen hänen oikean persoonallisuutensa.
Kommentit (14)
Vai onkohan tässä kuvailussa nyt jotain, mikä ei vain välity? Otsikko ei mielestäni aivan vastaa tekstiä, ihan ystävällisenä huomautuksena.
En tunne vastaavia "mukavia" ihmisiä, mutta uskon kyllä, että tietynlainen sädekehäilmiö pesii varmaan meidän "kilttien ja mukavienkin" joukossa.
Sen sijaan tiedän hauskoja ja suulaita ihmisiä, jotka selviävät puhumisella ja leppoisalla maineellaan mistä vaan. Heidän ei tarvitse olla mukaviakaan, pikemminkin jopa sopivan "v*ttumaisia".
Vierailija kirjoitti:
No siis ei kai se sitten ole hyväksikäyttöä, jos muut antavat ne teot anteeksi?
Se voi olla sellaista "susi lampaan vaatteissa" käytöstä. Tavallaan se vastapuoli olisi vihainen teon perusteella, mutta kun toinen käyttäytyy kuin mitään pahaa ei olisi tapahtunut ja on vielä todella ystävällisen ihmisen maineessa - siinä on juuri tarkoitus että toinen miettii, että ylireagoiko vaan ja mitä nyt oikeasti tapahtui.
Itsekin mietin, kuvittelenko ja suurentelenko mielessäni. En tiedä. Toisaalta mielestäni oikeasti lähes aina moraalisesti toimivia ihmisiä on, ja heistä ei jää se olo, että meniköhän kaikki nyt oikein. Ap
Kolmonen jatkaa: Itse en ainakaan ole kuvauksen mukainen mukava ihminen, sillä jos minä mokaan, niin reaktio on pikemminkin "En olisi _sinusta_ uskonut !!! Aiheutit pettymyksen !!!"
Vierailija kirjoitti:
Vai onkohan tässä kuvailussa nyt jotain, mikä ei vain välity? Otsikko ei mielestäni aivan vastaa tekstiä, ihan ystävällisenä huomautuksena.
Ai, no toki en kertonut kovin henkilökohtaisia esimerkkejä siitä, mitä puolestaan meidän välillämme on tapahtunut, koska sitten tekstin tunnistaisi. En oikein tiedä, kuinka olisin ollut ymmärrettävämpi :/
Kyllä - uskovaisia ja AA-laisia että näiden yhdistelmiä. Nämä saavat tehdä kanssaihmisille aivan mitä törkeyksiä itse ikinä haluavat. Anteeksipyyntö korkeimmalle voimalle ja "Zap!" - kaikki on anteeksi annettu!
Vierailija kirjoitti:
Kolmonen jatkaa: Itse en ainakaan ole kuvauksen mukainen mukava ihminen, sillä jos minä mokaan, niin reaktio on pikemminkin "En olisi _sinusta_ uskonut !!! Aiheutit pettymyksen !!!"
Niin, mutta ilmeisesti olet reilu ja ns. läpinäkyvä ihminen, jos sinulle kuitenkin sanotaan että olet mokannut ja osaat ottaa palautteen vastaan ehkä vähän katumustakin tuntien. Ap
Ne joilla on vahva sosiaalinen status ja tuntevat laajalti porukkaa saavat usein anteeksi jopa törkeät toimintansa...
Tunsin ja huomasin saman. Nämä ihmiset kuittasivat ikävät tekonsa hymyllä, mielistelyllä ja selityksillä. Harvoin pyysivät anteeksi ja jos pyysivät, ei se mitään merkinnyt. Sama käytösmalli jatkui. Poistin kaveripiiristäni moiset energiasyöpöt, muiden ihmisten hyväksikäyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on vahva sosiaalinen status ja tuntevat laajalti porukkaa saavat usein anteeksi jopa törkeät toimintansa...
Tästä se juuri yleensä johtuu. Ja totta on, että tuollaista on vaikea rangaista jättämällä yksin, koska tuttuja on kuitenkin paljon ja ne voidaan kääntää sitä oikeasti väärinkohdeltua vastaan. Eli joko katsot toimintaa sormien läpi, tai häivyt ja vaihdat itse porukoita.
Tuntemani mukavat ihmiset eivät tee ikäviä tekoja.
Mukava ei tee ikäviä tekoja tai heittäydy marttyyriksi, ap.
On helppo kuvitella itsensä kiltiksi ja mukavaksi, kun oikeasti on passiivis-aggressiivinen sika.
Ehkä sinä ja siskosi olette samanlaisia.
Sisaruskateus löyhkää kilometrien päähän.
No siis ei kai se sitten ole hyväksikäyttöä, jos muut antavat ne teot anteeksi?