Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö netistä sivustoja, joissa voi opetella kuullun ymmärtämistä englanniksi?

Vierailija
28.01.2018 |

Ymmärrän hyvin lukemaani tekstiä englanniksi, osaan myös kirjoittaa sitä kohtuullisesti ja puhuminenkin sujuu kutakuinkin ymmärrettävästi. Kuullun ymmärtäminen on minulle iso ongelma. En kertakaikkiaan ymmärrä, mitä minulle puhutaan. Suurin osa menee ihan ohi, vaikka pari sanaan nappaisinkin joukosta.

Olen yrittänyt harjoitella kuullun ymmärtämistä kuuntelemalla englantilaisia ja jenkkiläisiä ohjelmia televisiosta, mutta ei ole auttanut. Aivan liian vaikeaa minulle. En tajua ohjelmistä kuulemani perusteella yhtään mitään, ellen välillä vilkaise tekstitystä. Onko jotain muuta parempaa tapaa harjoitella?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso englanninkielisillä teksteillä tai sitten videoita youtubesta. Esim.

Vierailija
2/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoissani on varmaan joku ongelma, etten pysty vastaanottamaan erikielistä puhetta. Sama juttu on muiden kielien kohdalla. Näkyy myös musiikin kuuntelussa. Kuulen kappaleista vain melodiat, eikä minulla ole harmainta aavistustakaan, mitä sanoissa sanotaan (myös suomenkielisissä kappaleissa) ellen varta vasten keskity erikseen kuuntelemaan sanoja. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen abitreenit

Vierailija
4/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Sori.

Vierailija
5/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kuuntelet englantia 24/7.BBC ja nettiradiot ovat hyvä lähde. Sinun ei tarvitse ymmärtää ihan kaikkea, pääasia että kuuntelet.Ja kuuntelet.Ja kuuntelet.

Vierailija
6/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso englanninkielisillä teksteillä tai sitten videoita youtubesta. Esim.

Kiitos vinkistä. Pitääkin harjoitella näitä. Tuo kyseinen pätkä oli heti liian vaikea minulle. ap

Vierailija
7/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että kuuntelet englantia 24/7.BBC ja nettiradiot ovat hyvä lähde. Sinun ei tarvitse ymmärtää ihan kaikkea, pääasia että kuuntelet.Ja kuuntelet.Ja kuuntelet.

En pysty kuuntelemaan 24/7. Aika ei riitä siihen. En opi mitään jos puhetta kuuluu taustalla, minun pitää aina erikseen keskittyä kuuntelemaan sen sisältöä. ap

Vierailija
8/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin tuon ensimmäisen linkin tarinan pyörimään taustalle, mutta minulla ei ole hajuakaan, mitä tarinassa on tapahtunut, koska aivoni eivät ole rekisteröineet sanoja lainkaan. ap

Vierailija
9/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen abitreenit

Kiitos vinkistä. Käyn kokeilemassa näitäkin. ap

Vierailija
10/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BBC on brittienglantia, ei kannata sillä aloittaa. Kannattaa mielummin etsiä joku amerikkalainen kanava, amerikanenglanti on paljon selkeämpää ja helpompaa ymmärtää kuin britti. Brittiläiset lausuu sanat ihan eri tavalla ja ainakaan minä en ymmärrä juuri mitään.

Vierailija
11/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa saa moneen videoon engl. tekstit, myös automaattista puheentunnistusta voi käyttää, mutta siinä on usein virheitä. Mutta Youtubessa on se hyvä puoli, että videoiden nopeutta voi säätää: jos laitat nopeudeksi esim. 0,75, niin puheen seuraaminen voi olla jo helpompaa.

Vierailija
12/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin lukemaani tekstiä englanniksi, osaan myös kirjoittaa sitä kohtuullisesti ja puhuminenkin sujuu kutakuinkin ymmärrettävästi. Kuullun ymmärtäminen on minulle iso ongelma. En kertakaikkiaan ymmärrä, mitä minulle puhutaan. Suurin osa menee ihan ohi, vaikka pari sanaan nappaisinkin joukosta.

Olen yrittänyt harjoitella kuullun ymmärtämistä kuuntelemalla englantilaisia ja jenkkiläisiä ohjelmia televisiosta, mutta ei ole auttanut. Aivan liian vaikeaa minulle. En tajua ohjelmistä kuulemani perusteella yhtään mitään, ellen välillä vilkaise tekstitystä. Onko jotain muuta parempaa tapaa harjoitella?

Hmmm, en tiedä tarkkaan minkälaisia nykyiset kuuntelukokeet ovat, mutta voisit kokeilla kuunnella joitain jenkki ja britti podcasteja, joiden sivulla on myös erillinen transcript ts. tekstinä puhuttu osuus.

Yksi sellainen on mm. Science Friday -podcast. Se on erittäin suosittu viikottainen radioitu tiedeohjelma, hieman kuten meillä on ollut Prisma tai YLE radion tiedeykkönen -ohjelma. Voisit valita sieltä ja kuunnella aina jonkun jutun, valitse itsellesi mielenkiintoinen aihe ja sopivan kestoinen juttu. Sitten kirjoitat lyhyen referaatin kuuntelun jälkeen mistä siinä keskusteltiin. Voit tarkistaa jutun katsomalla transcriptistä ts. kirjoitetusta versiosta ymmärsitkö oikein.

Brittienglannin kuunteluun sopisi varmasti BBC:n Click, tässä esimerkiksi Helsingin Slush tapahtumasta yksi juttu. BBC Click olisi siinä mielessä hyvä kuunneltava, että siinä on natiiveja brittejä ja aika usein haastalteltavina ihmisiä joiden äidinkieli ei ole englanti ja joilla on varsin paksu aksentti englanntia puhuessa. Mm. afrikkalaisia, intialaisia jne. haastatellaan aika usein. Sen juontaja Gareth Mitchell on hyvin tyypillinen keskiluokkainen puheammattilais-britti, samoin vakiovieraat Bill Thompson ja Glen Boddington, Kate Russell joka on vieraana usein on hyvin tyypillinen varsin nopeasti puhuva britti. Varsinaisia transcriptejä sivustolla ei ole, mutta jokaisen jutun alla on pieni yhteenveto mistä juttu kertoo.

Nämä minulle tulivat mieleen näin nopeasti ajateltuna. Jos ne eivät sovi tarkoitukseesi, niin ehkäpä joku toinen osaa neuvoa paremmat lähteet. Tsemppiä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi