Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako käydä lukio?

28.01.2018 |

Kävisin sen 4 vuodessa, ettei tulisi liian raskaaksi. Kyseinen lukio on tuttu, koska käyn samassa rakennuksessa 9 luokkaa. Siellä lukiossa on myös mun ystävä ja kaveri. Pääsisin todennäköisesti samalle luokalle kaverini kanssa, koska tuo koulu on pieni. En ole kauhean ahkera koulun kävijä, jos en tykkää siitä aineesta mitä pitäisi opiskella (fysiikka, kemia ja matikka on sellaisia), mutta äidinkielen ja terveystiedon kokeista saan yleensä 8-9 1/2 vähälläkin lukemisella. Nuo aineet myös kiinnostaa mua. Ruotsissa ja englannissa kyllä pitäisi vähän petrata. Mun opettaja on sitä mieltä, että mun kannattaa ainakin kokeilla lukiota. Siinä on kuitenkin myös sellainen juttu, että mun pitäisi jäädä asumaan tänne laitokseen, jos lähtisin tuohon kouluun. Mulla ei ole siitä mielipiteitä suuntaan tai toiseen. Psykologin oppimistestejen mukaan mun kuulon varainen oppimiskyky on keskivertoa heikompi, mutta muut osa-alueet on keskitasoa tai enemmän.

Kommentit (23)

1/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

2/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä lukioon. Jos siis sinulla ei ole vielä selvillä, mikä sinusta tulee isona eli ei mitään ammattihaavetta. Lukiossa saat lisää miettimisaikaa ja myös opiskelutaitoja vastaisen varalle.

Vierailija
4/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa ei ole luokkia, vaan ryhmät. Suurin osa aineista käydään muutenkin aivan sekaryhmissä, joissa on opiskelijoita ykkösistä abiturientteihin, että sinänsä on yksi paskan hailee kenen kanssa olet samalla luokalla.

5/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ihmeessä lukioon. Jos siis sinulla ei ole vielä selvillä, mikä sinusta tulee isona eli ei mitään ammattihaavetta. Lukiossa saat lisää miettimisaikaa ja myös opiskelutaitoja vastaisen varalle.

Ainakin haen sinne. Jotenkin kummasti vain olen ajatellut, että kun yläaste loppuu niin silloin myös mun elämä loppuu. Öö...? Mutta jos tosiaan kävisin sen 4 vuodessa, niin eihän se sitten olisi niin hirveän rankkaa?

Vierailija
6/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, riippuu varmaan enemmän mitä haluat. Haluatko saada ammattikoulutuksen mahdollisimman pian? Sitten Ammattikouluun. Lukion jälkeen varmaan yleensä mennään sitten Ammattikorkeaan tai Yliopistoon saamaan ammatillinen koulutus. Eli lisää opiskelua, opiskelun päälle silloin. Tietenkin toki Ammattikoulunkin jälkeen voi hakea jatko-opintoihin.

7/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa ei ole luokkia, vaan ryhmät. Suurin osa aineista käydään muutenkin aivan sekaryhmissä, joissa on opiskelijoita ykkösistä abiturientteihin, että sinänsä on yksi paskan hailee kenen kanssa olet samalla luokalla.

No ainakin se luo turvaa alussa, kun ekana päivänä ei ole vielä mitään oppitunteja. Eihän?

Vierailija
8/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vatipäätkinhän sen lukion nykyään käyvät vaikka eivät mitään siitä hyötyisikään, eli anna palaa vaan.

9/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, riippuu varmaan enemmän mitä haluat. Haluatko saada ammattikoulutuksen mahdollisimman pian? Sitten Ammattikouluun. Lukion jälkeen varmaan yleensä mennään sitten Ammattikorkeaan tai Yliopistoon saamaan ammatillinen koulutus. Eli lisää opiskelua, opiskelun päälle silloin. Tietenkin toki Ammattikoulunkin jälkeen voi hakea jatko-opintoihin.

En vielä tiedä tulevaisuudesta paljoa, joten mitään kiirettä ei ole ammattiin.

Vierailija
10/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata nykypäivänä ensimmäisenä lukioon rynnätä, ellet sitten satu omaamaan sikarikkaita vanhempia ja varmuutta siitä että elättävät sinua vielä seuraavat kymmenen vuotta. Hanki ensin kunnon ammatti alalta jolta töitä vielä saa ja sitten sen jälkeen katso niitä muita opintoja. Koska jos eivät onnistukkaan, olet kuitenkin jo jotain ja toisaalta helpompi opiskella noita huuhaa hommia (lukio/yliopisto) silloin, kun voit jo työnteolla rahoittaa opiskelua.

Vierailija
11/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vain lukioon. Siellä saa aikaa miettiä tulevaisuutta, saa paremman yleissivistyksen (siitä on aina hyötyä elämässä!) ja paremmat mahdollisuudet hakea jopa yliopistoon. Kertomasi perusteella olet ihan hyvä oppilas kuitenkin. Kannattaa panostaa koulutukseen, vaikkei aina huvittaisikaan.

12/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vatipäätkinhän sen lukion nykyään käyvät vaikka eivät mitään siitä hyötyisikään, eli anna palaa vaan.

Kyllä siitä aina jotain hyötyy. Jos ei muuta, niin kokemusta ja hyvällä säkällä uusia ystäviä.

Vierailija
13/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan siltä että amis voisi ehkä ennemminkin olla sinulle. Se on mahdollista tehdä kaksoistutkintona, eli ylioppilaslakki samalla.

Miltä joku kokkipuoli kuulostaisi? Ruuanlaittotaidosta olisi ainakin hyötyäkin vaikka se ei jäisi omaksi alaksi. Sitäpaitsi kokkipuolella voi tehdä keikkahommia iltaisin ja viikonloppuisin jos esimerkiksi opiskelut täytyy myöhemmin rahoittaa.

Vierailija
14/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä niin saat hyvät pohjat jatko-opiskelulle ja ehdit selvittää mille alalle haluat töihin.

15/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata nykypäivänä ensimmäisenä lukioon rynnätä, ellet sitten satu omaamaan sikarikkaita vanhempia ja varmuutta siitä että elättävät sinua vielä seuraavat kymmenen vuotta. Hanki ensin kunnon ammatti alalta jolta töitä vielä saa ja sitten sen jälkeen katso niitä muita opintoja. Koska jos eivät onnistukkaan, olet kuitenkin jo jotain ja toisaalta helpompi opiskella noita huuhaa hommia (lukio/yliopisto) silloin, kun voit jo työnteolla rahoittaa opiskelua.

En mä halua opiskella jotain mikä ei kiinnosta mua pätkän vertaa. Ja tulen saamaan aikuisena sossuilta tukea raha-asioissa.

Vierailija
16/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio kannattaa kyllä käydä. Sieltä saa paljon työkaluja tulevaisuuteen.

Mutta sinun on hyvä tietää, että asenteesi pitää muuttua. Vaikka et nyt olisikaan ahkera opiskelija, lukiossa on pakko olla ahkera opiskelija, jotta pärjää.

Lukio on paljon työläämpi koulu kuin peruskoulu, ja se pitää ottaa tosissaan. Pitää jaksaa tehdä tunnollisesti ne läksyt ja lukea kunnolla kokeisiin, vaikka joku yksittäinen aine ei niin kiinnostaisikaan.

Niin se menee sitten työelämässäkin: hommat on hoidettava, vaikka aina ei niin nappaisikaan.

Tsemppiä sinulle ja kaikkea hyvää elämääsi!

17/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene vain lukioon. Siellä saa aikaa miettiä tulevaisuutta, saa paremman yleissivistyksen (siitä on aina hyötyä elämässä!) ja paremmat mahdollisuudet hakea jopa yliopistoon. Kertomasi perusteella olet ihan hyvä oppilas kuitenkin. Kannattaa panostaa koulutukseen, vaikkei aina huvittaisikaan.

Yritän panostaa opiskeluun tässä kaiken ohella. Motivaatiota vois olla toki enemmän.

Vierailija
18/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksesta tulee esim. kampaajia, kosmetologeja, lähihoitajia, rakennusmiehiä, lvi-asentajia, kokkeja yms. Jos sulla ei ole mitään erityistä intohimoa päästä juuri vaikka kirvesmieheksi, niin suosittelen lukiota. Amislaisilla työ on usein fyysistä, raskasta ja palkat pienempiä. Amis ei muutenkaan takaa työtä kenellekään, ja moni perusduunarin homma automatisoituu lähivuosikymmenien aikana.

Vierailija
19/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetis 15v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä halua opiskella jotain mikä ei kiinnosta mua pätkän vertaa. Ja tulen saamaan aikuisena sossuilta tukea raha-asioissa.

No jos haluat tosiaan sen seuraavat 10 vuotta elää minimi opintorahalla ja siihen päälle otettavalla lainalla (tämä siis pakko ottaa, ennen kun sossusta mitään irtoaa) niin eihän siinä mitä. Lukiot ja sen jatkot eivät ole kyllä mitään halpoja kouluja. Vaikka ei olisi paloa millekään alalle niin silti suosittelisin amista. Onko niitä startteja vielä missä pääsee kokeilemaan eri aloja? Ammatteja kuitenkin tänä päivänä joutuu opiskelemaan aika varmasti elämän aikana uusia.

Vierailija
20/23 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetis 15v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä aina jotain hyötyy. Jos ei muuta, niin kokemusta ja hyvällä säkällä uusia ystäviä.

Se on koulu jonka käyminen maksaa yhteiskunnalle, eikä mikään helvetin ystävänvälitystoimisto tai huvipuisto josta saa kivoja kokemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi