En kehtaa mennä äänestämään
En ole koskaan käynyt enkä tiedä miten siellä toimitaan ja pelkään muutenkin sosiaalisia tilanteita. Mutta eipä ole ikinä yhdestä äänestä jäänyt valinta kiiinni joten luotan että Laura valitaan vaikka juuri minä en äänestäkkään.
Kommentit (22)
Katso Youtubesta video! Siellä on ihan virallisia ohjeita äänestämiseen. En minäkään muista kuinka siellä toimtaan, vaikka olen äänestänyt useita kertoja. Viime vaaleissa vitsailinkin tästä virkailijalle.
Äänestäminen on aika vähän sosiaalinen tilanne. Ei tarvitse edes puhua mitään.
Menet äänestyspaikkaan, ojennat henkkarit virkailijalle. Saat lapin ja käyt siihen rustaamassa numeron. Viet lapun toiselle virkailijalle, se iskee siihen leiman ja pudotat lapun uurmaan. Menet pois. Kas, ei sanaakaan tarvinnut sanoa.
Laurasta ei tule presidenttiä, vaikka äänestäisitkin. Sikäli ei ole äänelläsi merkitystä, siinä olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se onkin sinun tapauksessa parempi näin.
Terveisin Niinistöä äänestävä moukka?
Menet jonon päähän ja katsot mitä muut tekevät.
Ja se äänestyslappu pitää taittaa niin, ettei äänestysnumero näy. Sitten vasta kelpaa leimattavaksi. Tätä ei ole melkein missään ohjeissa! Ihmettelen.
Jokainen antamatta jäänyt ääni on suoraan Kokkareiden taskuun. Sinne vaan, hop hop.
Kyl sun pitää mennä. Ei voi ajatella noin, että ei se minun ääni sitä hommaa ratkaise. Näin ajattelevia on paljon ja sitten se jo ratkaiseekin.
Itse menin ekalla kerralla jonkun toisen perässä niin näki siitä miten logistiikka siellä toimii.
Joo, ei ole vaikeata, ja sitä varten siellä on ihan ihmisiä, jotka tarvittaessa neuvovat. Ennen vanhaan pruukattiin oikein hienosti pukeutua, kun äänestysoikeutta pidettiin niin arvossa, nykyisin voi mennä vaikka haalareissa.
Silloin jätät äänestämättä. Yhden ihmisen ääni ei merkitse mitään.
Kannattaa käydä koska sen jälkeen pääsee vaalikaffelle :D
Sinne vaa rohkeestija seuraat muitten toimia. Ei se ole edes mikää sosiaalinen tilanne M36
Oikeasti se on todella virtaviivaista ja yksinkertaista. Ei tarvitse etukäteen osata mitään, katsoo vain miten muut tekevät / toimii virkailijan ohjeiden mukaan. Eikä mahdollinen hapuilu mitään haittaa, virkailijoiden tehtävä on auttaa ja neuvoa. Ei ketään virkailijaa kiinnosta jonkun tuntemattoman henkilön hapuilu sillä tavalla että kiinnittäisivät siihen erityistä huomiota.
Minusta on vain hyvä asia, että äänestämään tulevat mielenterveydeltään normaalit. Muut potevatkoot ahdistuksiaan kotioloissa.
Itse olen 39 asteen kuumeessa. En kerennyt äänestää ennakkoon, joten kohta vaan kuteet niskaan ja lähtee kävelemään reilun kilsan lenkki. Että voin sen nro 5: n kirjoittaa lappuun
Rohkeesti vaan sinäkin! Äänesi on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäminen on aika vähän sosiaalinen tilanne. Ei tarvitse edes puhua mitään.
Menet äänestyspaikkaan, ojennat henkkarit virkailijalle. Saat lapin ja käyt siihen rustaamassa numeron. Viet lapun toiselle virkailijalle, se iskee siihen leiman ja pudotat lapun uurmaan. Menet pois. Kas, ei sanaakaan tarvinnut sanoa.Laurasta ei tule presidenttiä, vaikka äänestäisitkin. Sikäli ei ole äänelläsi merkitystä, siinä olet oikeassa.
Ei sanaakaan?
Vain täydet idiootit eivät tervehdi virkailjaa ja sano kiitos lähtiessään. Tuollaisten vammaisten ääniä ei kaivatakaan.
-vaalivirkailija
Unohdin koko vaalit ja nyt on järkyttävä darra. Noloa mennä sinne krapulaisena, mutta kai se vain on mentävä. Olisi sittenkin pitänyt äänestää ennakkoon.
Kävin tänään, oli hiljaista ja virkailija huomasi jo saapuessani, että olen ihan pihalla, joten hän neuvoi minut oikeaan jonoon, ennen kuin ehdin edes kysyä mitään. Ei tarvinnut olla mitenkään sosiaalinen.
Siihen nähden kuinka tarkasti säädelty tapahtuma äänestys on -on ohjeistus ja toiminnan kuvaus itse vaalipaikalla hämmästyttävän huonosti järjestetty.
Luotetaan liikaa siihen, että äänestäjä ennen tuloaan on selvittänyt kuinka kuuluisi menetellä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt enkä tiedä miten siellä toimitaan ja pelkään muutenkin sosiaalisia tilanteita. Mutta eipä ole ikinä yhdestä äänestä jäänyt valinta kiiinni joten luotan että Laura valitaan vaikka juuri minä en äänestäkkään.
Mene vain.
Siellä voi olla hyvinkin rauhallista. Ei jonoja ollut kun minä kävin.
Ota mukaan äänestyslappu ja henkilöllisyystodistus. Annat ne virkailijalle siellä. He tarkistavat listasta nimesi. Saat äänestyslipun. Menet äänestyskoppiin jossa kirjoitat ehdokkaasi numeron lappuun selkeästi. Tulet takaisin virksilijoiden pöydän luo. Yksi virkailija istuu leimasin kädessään laatikon vieressä jonne äänestyslappu laitetaan. Hän leimaa lappusi ja hän ottaa laatikon aukosta paperisuojan pois ja sinä tiputat äänestyslippusi sinne.
Helppoa ja virkailijat neuvovat mitä tehdä jos epäröi.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin koko vaalit ja nyt on järkyttävä darra. Noloa mennä sinne krapulaisena, mutta kai se vain on mentävä. Olisi sittenkin pitänyt äänestää ennakkoon.
Ajatelkaa kuinka paljon ihmisiä kuitenkin äänestää. En usko, että virkailijat edes muistavat teitä kun poistutte paikalta.
Ehkä se onkin sinun tapauksessa parempi näin.