Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressi vie yöunet! Vinkkejä?

Vierailija
28.01.2018 |

Ei oikeastaan ole syytä stressata, asiat on ihan hyvin. Mutta silti tekemättömät asiat ja epävarmuus tunkeutuvat mieleen yöllä, ja kestää yleensä n. 5-6 tuntia, että saan unta. Eli ehdin nukkumaan muutamia tunteja yössä. Nyt kun tätä on jatkunut vähän aikaa, alkaa latva tuntumaan laholta. Olen saanut nukahtamisen avuksi mirtazapinit, jotka auttaa pikkustressissä, mutta nyt niistä ei enää ole hyötyä. Varmaan täällä on muitakin stressaajia ja uniongelmaisia, joten jakakaahan viisautenne.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jooga päivisin

- meditointi, mindfulness

- kävely luonnossa

- liikkuminen

- magnesium

- kofeiinin ja sokerin vähennys,tasapainoinen terveellinen ruokavalio. Alkoholin karttaminen

- kamomillatee

- stressin ja huolien kirjoittaminen ylös 'pois mielestä'. Ajatus että asioille ei juuri nyt (yöllä) voi tehdä mitään, miksi siis murehtia silloin

- hengitysharjoitukset

- piikkimatto

- unihygienia, makuuhuoneen viilentäminen ennen nukkumista, pimentäminen ja tekeminen oikein mukavaksi

- asmr videot

- kirkasvalohoito aamulla rytmitykseen

- melatoniini

- nouseminen sängystä jos uni ei tule, vain väsyneenä petiin

- säännöllinen päivärytmi

- sinivalosuodatin näyttöihin illalla

- unimaski

- jotkut ruoat unettaa, suosi niitä. Esim itsellä maito ja banaanit

Siinäpä nyt jotain ideoita unettomalta.

Vierailija
2/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä! Oon kokeillut noista joitakin ja onhan niistä hyötyä tiettyyn pisteeseen asti. Täytyykin taas ruveta kirjoittamaan ongelmia paperille, se taisi toimia joskus edes vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon auta kuin lääkkeet. Tiedän kokemuksesta kun samoja oireita. Jätin tosin ne lääkkeet pois kun syylistivät väärinkäytöstä. Jos reseptin mukaan käyttö on väärinkäyttöä niin antaa olla. Kohta olen kaksi vuotta ollut ilman ja odotan vain koska romahdan. Ei ne ongelmat nukahtaa ole kadonneet mutta eipä tarvi kuunnella vittuilua kun en käytä mitään.

Vierailija
5/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rampannut lääkäreillä ja aina määrätty vaan uutta pilleriä. Jokaista kokeillut muutaman kerran ja aiheuttavat vain painajaisia jatai päiväväsymystä. Voisin tienata noilla listoilla varmaan hyvin jos möis kulmilla narkeille. Hyi mitä tavaraa.

Ratkaisin itse sitten niin että teen vaan yötyötä kun en nukkunut muutenkaan. Nyt kun nukkuu päivällä on paljon virkeämpi olo.

Menee ihan niinkuin oppikirjoissa sanotaan 😃 eli en suosittele kaikille.

Vierailija
6/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalta vastaajalta oikeasti hyvä lista. Omalla kohdalla työstressiin ja siitä johtuvaan valvomiseen on ehkä eniten auttanut tuo ajatus, että yöllä on turha murehtia, koska silloin asioille ei voi tehdä mitään. Olen myös alkanut töistä lähtiessä kirjoittamaan kalenteriin seuraavalle päivälle/viikolle kaikki tärkeimmät ja helposti unohtuvat tehtävät. Näin ne ikäänkuin ovat jo "hoidossa", eikä niitä tarvitse koko ajan pyöritellä mielessä.

Vierailija
7/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon auta kuin lääkkeet. Tiedän kokemuksesta kun samoja oireita. Jätin tosin ne lääkkeet pois kun syylistivät väärinkäytöstä. Jos reseptin mukaan käyttö on väärinkäyttöä niin antaa olla. Kohta olen kaksi vuotta ollut ilman ja odotan vain koska romahdan. Ei ne ongelmat nukahtaa ole kadonneet mutta eipä tarvi kuunnella vittuilua kun en käytä mitään.

Ihan varmasti apua saa muualtakin, kuin lääkkeistä. Jos ei kotikonstit auta stressistä johtuvaan unettomuuteen, niin ammattiapuakin on saatavilla.

Vierailija
8/9 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti apua saa muualtakin, kuin lääkkeistä. Jos ei kotikonstit auta stressistä johtuvaan unettomuuteen, niin ammattiapuakin on saatavilla.

Olen kokeillut joka ikisen konstin ja keinon. Niistä ei mikään ole auttanut. Kun aamulla neljältä katsot tuskaisena kelloa ja tiedät ettei se uni tule niin alkaa epätoivoa iskeä. Pari kertaa olen jo miettinyt vetääkkö ranteet auki. Mä olen elänyt pitkästi toista vuotta jatkuvassa unenpuutteessa. Et halua tietää miten pahalta tämmöinen tuntuu. Enkä tosiaan huvikseni lääkkeitä ottaisi mutta mikään muu ei auta.

Vierailija
9/9 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikeuksia nukkua, kannattaa kokeilla esim. joogaa tai kävelyä luonnossa. Iltaisin voi kokeilla myös lukea kirjaa, sillä voi olla rauhoittava vaikutus kuin myös hengitysharjoituksilla. Tästä artikkelista löytyy jotakin vinkkejä https://unikutsu.fi/tyostressi/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan