Kaverin migreeni ja hometalo
Apua siskot. Hyvä ystäväni muutti n. 5 vuotta sitten toiselle paikkakunnalle, osivat vanhan omakotitalon. Olemme olleet yhteydessä mutta tapaamiset toki harventuneet vuosien varrella. Nyt näimme lähiaikoina ja haistoin hänen vaatteistaan "vanhan kodin ummehtuneen hajun". Nyt huomasin, että hän facebook-seinällään kertoo migreenistä. Voisiko olla homeongelma vanhassa omakotitalossa ja migreeni onkin siitä lähtöisin. En kehtaa kysyä tai kertoa vaatteiden hajusta. Vai pitäisikö?
Kommentit (7)
Siis miksi ihmeessä et "kehtaa" kertoa kaverillesi homeen hajusta? Eihän se arkoita, että hänellä olisi puutteita henkilökohtaisen hygienian hoidossa. Kyseessä kuitenkin kaverisi terveys. Ja hän on saattanut itse jo niin tottua hajuun, että ei huomaa sitä itse.
Tulee mieleen, kun "paras" kaverini ei "kehdannut" kertoa mulle, että tapailemani mies on tuomittu rikollinen ja huumekauppias. Ajatteli, että saan mä sen itsekin selville. No sain kyllä, kun poliisit tekivät kotiini kotietsinnän.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä et "kehtaa" kertoa kaverillesi homeen hajusta? Eihän se arkoita, että hänellä olisi puutteita henkilökohtaisen hygienian hoidossa. Kyseessä kuitenkin kaverisi terveys. Ja hän on saattanut itse jo niin tottua hajuun, että ei huomaa sitä itse.
Tulee mieleen, kun "paras" kaverini ei "kehdannut" kertoa mulle, että tapailemani mies on tuomittu rikollinen ja huumekauppias. Ajatteli, että saan mä sen itsekin selville. No sain kyllä, kun poliisit tekivät kotiini kotietsinnän.
Totta. Mutta on vaikeaa silti kertoa, kun asunnossa on kiinni koko omaisuus.
No mietipä asiaa uudemman kerran.
Talossa on rahat kiinni, mutta nyt voidaan ehkä talo vielä korjata. Muutama vuosi myöhemmin voi olla myöhäistä, sitten kun kaveri itsekin tajuaa alkaa epäillä tölliä. Eli voit parhaassa tapauksessa pelastaa kaverin vararikolta toimimalla heti.
Jos et pysty miettimään asiaa hänen kannaltaan yli oman epämukavuutesi, niin mietipä miltä tuntuu olla nahoissasi siinä vaiheessa, kun hän tulee itkien kertomaan hometalostaan. Ja kysyy, etkö tosiaan haistanut mitään. Miltäpä sitten tuntuu?
Ei jumankauta nämä voi näin vaikeita moraalikysymyksiä olla. Siis ihmiselle. Hiirestä en tiedä.
Sinuna kertoisin. Hometalossa asuva ei itse haista hajua. Talo voi vielä korjattavissa. Terveys ei, jos pitempään asuu. Meidän kotitalo oli hometalo. Sen jäljiltä nenäni on koko ajan tukkoinen, niiskutan ja kärsin migreenistä.
Ei siellä ole hometta, olet luulosairas ja kateellinen äm-mä.