Heitätkö Orkidean pois, kun kukinta on lakannut?
Yritätkö saada sen kukkimaan uudestaan?
Ne ovat Ikeassa niin halpoja, että sikäli raaskii heittää menemään, mutta millä keinolla sen saisi kukkimaan uudestaan mahd. nopeasti?
Kommentit (4)
Kommenttini jäi moderaattorin haaviin kun kirjoitin että t_poin oman orkideani vahingossa. :D
No, googlaa hoito-ohjeet eihän ne kokoaikaa kuki. Sitä suurempi onnistumisen tunne kun saa sen kukkimaan uudestaan. :)
En todellakaan heitä, kamalaa kertakäyttökulttuuria! Jos vähän jaksat hoitaa ja odottaa että tottuu uuteen hoitajaansa, alkaa kasvi pian kukkia uudelleen. Sopivan valoisa paikka, säännöllinen lannoitus valoisaan aikaan ja suihkuttelua pari kertaa viikossa, ruukun ja kasvualustan vaihto 2-4 vuoden välein. Minulla on 10 vuotta vanha perhosorkidea joka aloittaa kukinnan yleensä maaliskuussa ja lopettelee syystalvella. Sitten lepäilee pari kuukautta ja aloittaa uudelleen. Tekee aina yli 20 kukkaa, luotettava vanha ystävä <3.
Minulla uusi kukkavarsi on tullut esiin 2-3 viikon kuluttua, joten en heitä pois. Hoidan orkideojani aina hyvin. Tarkistan juurten värin ennen kastelua. Ovat läpinäkyvissä muoviruukuissa, jotka taas ovat koristeruukkujen sisällä. Upotuskastelen ja valelen vettä yläkautta niiden juurille noin viikon välein. Valutan ylimääräiset vedet pois ennen koristeruukkuun palauttamista. Kukinnan loputtua olen antanut kuivahtaa kunnolla jopa kaksi viikkoa, vaikka juuripurjeet olisivatkin jo saaneet kuivan värin. Lannoitan melkein joka kastelukerralla, mutta kukinnan lähetyessä loppuaan jätän pari viikkoa lannoitusta väliin sekä pidän sen kahden viikon kastelemattoman jakson. Minulla orkideat kukkivat vuodesta toiseen. Uuden ruukun tarve tulee 2-4 vuoden välein.
Up