Suosittele nenäsuihketta/voidetta kuiville nenän limakalvoille. Kokemuksia myös ilmankostuttimista, kiitos!
Onko kuivanenäisiä paikalla? Minkä "nenärasvan" olette kokeneet parhaimmaksi? Mullakin on useita ollut käytössä ja mikään ei oikein ole täydellinen. A-vita plus nenäsuihke tuntuu tulevan kamalalla paineella sieltä purkista ja tuntuu ärsyttävältä. Nozoil tuntuu valuvan nokasta pois, jne.
Onko niin kuivaa sakkia paikalla, että olisi pitänyt hankkia ilmankostutin? ;D Minkä merkkinen teillä on ja onko auttanut kuivaan nenään?
Kommentit (16)
Käytän ihan perus aqualan L nenän limakalvoille ja sitten meiltä löytyy tuo ilmankostutin makuuhuoneesta. Joka yö se pauhaa suuremmalla teholla ja joskus päivisin pienemmällä. Merkkiä en muista, mutta hinta oli vähän päälle 100€.
Meillä siis toooodella kuiva sisäilma. Suosittelen kyllä tuota kostutinta.
Ainut mikä mulla on auttanut on A-vitamiinivoide. Käytän nykyään samaa myös yövoiteena.
Meillä on 2 halvemman mallin ufox -ilmankostutinta ympäri vuorokauden päällä, 73 neliön kt-asunnossa. Täällä on keskuslämmityskaudella ilmankosteus pahimmillaan 20%, ja nenäverenvuodot arkipäivää (suositus 30-45%). Alun perin nuo hankittiin miehen astman vuoksi. Se onkin paremmin hallinnassa, ja samalla paranivat ne nenäverenvuodot, kuivanenäisyys, kuivasilmäisyys, minun kuorsaamiseni (nenässä kuivat limakalvot turpoavat tukkoon), ikuinen säärien kutina ja ihon kuivuminen ja pistely. Edes hiukset eivät ole enää sähköiset. Kyllähän noiden hinta (118 euroa/kpl) kirpaisi, mutta pelastaisin ne vaikka tulipalosta, niin paljon parempaa elämä on nyt.
Ennen nenä oli tukkoinen, mutta sitten aloin tosissani siivoamaan ja se helpotti. Imuroin kaksi kertaa viikossa ja pyyhin lattiat ja pölyt kerran viikossa. Petivaatteet vaihdan kerran viikossa. Ei vaatteita ympäri asuntoa, vaan kaapeissa. Lisäksi juon runsaasti vettä ja syön tyrniöljykapseleita. Joskus laitan nenään yhtä luomukasvoöljyä vanutikulla. Eniten vaikutti pölyisyys. Moni asuu aika likaisesti ja ihmettelee, miksi nenä on öisin tukossa...
Kiitos vastauksista! Mulla ei niinkään nenän tukkoisuus haittais, mutta kun nenästä vuotaa verta hirveät määrät, kun on niin kuiva kärsä. Pitääkin heti alkaa hommaamaan kosteusmittaria ja sen jälkeen mahdollisesti tuo ilmankostutin.
Kuivakka kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Mulla ei niinkään nenän tukkoisuus haittais, mutta kun nenästä vuotaa verta hirveät määrät, kun on niin kuiva kärsä. Pitääkin heti alkaa hommaamaan kosteusmittaria ja sen jälkeen mahdollisesti tuo ilmankostutin.
Ihan ensimmäiseksi lopetat nenäsuihkeiden käytön. Se on suurin syy nenän kuivuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kuivakka kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi lopetat nenäsuihkeiden käytön. Se on suurin syy nenän kuivuuteen.
Taidat sekoittaa nyt kosteuttavat nenäsuihkeet ja tukkoisuuteen tarkoitetut (ksylometatsoliini) nenäsuihkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivakka kirjoitti:
Taidat sekoittaa nyt kosteuttavat nenäsuihkeet ja tukkoisuuteen tarkoitetut (ksylometatsoliini) nenäsuihkeet.
Ja apteekkari nauraa matkalla pankkiin.
Ei kai sulla ole märkärupi nenässä?
Locobase Repair ei ole tarkoitettu nenään, mutta parantaa nopeasti verenvuodosta haavat nenästä.
Ufox on paras ilmankostutin. Helppo puhdistaa ja täyttää.
Ultraääni ilmankostutin ja kalkkipölyä ilmaan.
Muut ilmankostutttimen hankala puhdistaa ja pitää ostaa erillisiä puhdistuskasetteja.
Vierailija kirjoitti:
Kuivakka kirjoitti:
Joo, siis nenäsuihkettahan mä en käytä. Siis noita nenäsuihkeita, mitä tässä tarkoitetaan. Käytän vain noita kostuttavia suihkeita, tippoja, mitä nyt ovatkaan nimeltään.
Työnnä sormi suuhun, kostuta se kuolalla ja työnnä sitten sormi sieraimeen. Kuola on kosteaa ja tahmeaa muttei kuivata kuten rasva kuivuessaan.
Ilmankosteuden saa sopivaksi liian kuivassa kämpässä, kun kuivaa pyykkiä narulla keskushuoneessa - olkkari tai mikä se teillä sitten onkin - josta kosteus leviää muihin huoneisiin. Ei toki joka päivä viittä koneellista, mutta pari kertaa viikossa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Työnnä sormi suuhun, kostuta se kuolalla ja työnnä sitten sormi sieraimeen. Kuola on kosteaa ja tahmeaa muttei kuivata kuten rasva kuivuessaan.
Ilmankosteuden saa sopivaksi liian kuivassa kämpässä, kun kuivaa pyykkiä narulla keskushuoneessa - olkkari tai mikä se teillä sitten onkin - josta kosteus leviää muihin huoneisiin. Ei toki joka päivä viittä koneellista, mutta pari kertaa viikossa kuitenkin.
Ei riittänyt meillä mihinkään, ja kolmelta hengeltä tuli pyykkiä pahimmillaan koneellinen päivässä. Täällä on kyllä myös lämmintä, ehkä ne pyykit sitten vaan kuivuivat liian nopeaan...?
Uppista, putoaa niin vauhdilla!