Apua, kiitos! Kysymys hampaan takana olevasta rautalangasta eli retentiokaaresta
Paljonko teiltä on veloitettu retentiokaaren kiinnityksestä ihan vain yhden hammaspinnan taakse uudelleen?
Tein hintatiedustelua pariin eri hammaslääkäriin ja järkytyin, kun kyseisen toimenpiteen hinta-arviot olivat riistohintaisia: 100-70 euroa! Ovatko hinnat todella tuota luokkaa, vai kannattaako vielä yrittää kysellä muualta?
Kommentit (27)
Mulla poistettiin lanka, mutta ei sitä kiinnitysmuovia! :D
YTHS:n suuhygge sen sitten ripsi ekalla käynnillä pois. Hänestä oli ihan älytöntä, että se oli jätetty paikalleen. Se jättämällä jätettiin poistossa, ei siis vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa sivuten...tietääkö joku mten retentiolanka ja se suussa vain öisin pidettävä läpinäkyvä retentiomuotti (en tiedä oikeaa nimeä) käytännössä eroavat toisistaan eli miksi se retentiolanka on parempi verrattuna muottiin?
mulla on molemmat. Oionnan loppumisesti vajaa vuosi.
Onko tuoreempaa tietoa retentiolangan uusimisen hinnoista?
Minulle tulleet tarjoukset ovat olleet luokkaa 250-450 euroa. Julkisella puolella sanottiin, että toimenpide maksaa noin 100-150 euroa...
Jos osaat suositella nimeltä tiettyä lääkäriä tai lääkäriasemaa pk-seudulla tai kohtuumatkan päässä, niin kuulen mielelläni!
Multa ei oo irronnut retentiolanka vielä kertaakaan vaikka sanottiin että sieltä alta pitäisi puhdistaa myös. En ole uskaltanut. Ramppaan siis puolen vuoden välein hammaskiveä poistamassa julkisella puolella, varmaan loppuiän. Houkutus on poistattaa retentiolangat, mutta sitten purenta palautuisi nopeasti takaisin. Onhan nuo langat toisinaan helvetin ärsyttävät. Kerran kielenpää oli rakoilla kun se rassaa tuota lankaa. En tiedä mitä maksaisi jos lankaa irtoaisi. Jos irtoaa ja maksaa liikaa niin sitten saa olla.
Lapsena hampaat oiottu, retentiolangat oli sekä ylhäällä että alhaalla, kunnes 8v sitten eräs hammaslääkäri repäisi alhaalta langan pois sanoen ettei sitä tarvita. Alaetuhampaat alkoi jonkun aikaa sen jälkeen "yllättäen" liikkua, asettuen paikoilleen.
Lopulta tämän vuoden keväällä alahampaat tökkivät yläpuolen retentiolangasta yhden liimauksen irti. Julkinen ei hoitanut, joten liimautin yksityisellä, oli noin 100e. Kyseinen hammaslääkäri sanoi että jos uudelleen irtoaa, käy oikojalla.
Noh, reilu 2vk sitten irtosi yläpuolelta 2 liimausta kerralla kun puraisin kovaa leipää. Ainoa oikoja, jonka kaupungista löysin, oli aika vasta 3vk päähän. Tässä välissä etuhampaat alkoi liikkua, niitten väliin ilmestyi n. 1mm rako ja hampaita särki samalla tavalla kuin lapsena oikomista tehdessä. Etuhampaat eivät myöskään ole enää samassa tasossa. Itseä tämä häiritsee kun ollut sen +15 vuotta täysin suora rivi hymyillessä. Olen siis 31v.
Tänään kävin lopulta oikojalla ja sain seuraavat hinnat:
-uusi retentiolanka uudella tekniikalla alle 500e + röntgen 120e
-yläetuhampaiden oikominen n. 1100e + se retentiolanka (Kiinteät oikomiskojeet osaan ylähampaista)
Tämän kokemuksen jälkeen sanoisin, että retentiolangan irrotessa on hyvä toimia nopeasti. Itsellä myös EDS joka varmasti vaikuttaa, kun kudokset on joustavia. Harmittaa, etten käynyt ensin liimauttamassa sillä n. satasella lankaa ja sitten vasta oikojalla. Olisi tullut halvemmaksi kuin maksaa tonni nyt suoristaa vinoutuneet etuhampaat. Jäänee hamaan tulevaisuuteen se homma.
uusi retentiolanka maksoi minulle 300+ euroa x_x jos se vielä irtoaa niin varmaan poistatan sen kokonaan
Maksoin juuri niin julmetun rahan yksityiselle, että jos eivät korjaa ilmaiseksi niin suutun. Ekan kerran irtosin pari kk kiinnityksestä, sen korjasivat. Nyt ollut yli puoli vuotta hyvin kiinni. Toki varon sitkeiden ruokien pureskelua.