Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten löytäisin ulkomaalaisen isäni jota en ole tavannut?

Vierailija
25.01.2018 |

Eli ikään kuin "kadonneen jäljillä" ilman sitä televisiointia.

Äitini oli Au Pairina Walesissa 21-vuotiaana ja siellä kuulemma tapasi nuoren miehen jonka kanssa tällä oli romanssi ja on varma että minä sain siitä sitten alkuni. Mies on äitini ikäinen, eli tällä hetkellä n.50v. Äiti ei Suomeen tulon jälkeen ole pitänyt mitään yhteyttä isääni, joten tiedossa ei ole esim mahdollista asuinpaikkaa tai mitään muutakaan sellaista, mutta nimi nyt tiedetään kokonaisuudessaan ainakin, koska isäni on kerran lähettänyt tänne Suomeen äidilleni postikortin jossa on koko nimi.
Isäni ei tiedä että olen olemassa.Olisi upeaa löytää hänet, koska mulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista isähahmoa eikä esim. sisaruksia, joten on aina ollut niin yksinäinen olo. Olen aina tiennyt juuristani kiitos äidin, joten englantia olen opiskellut innolla ja kymriäkin olen ottanut haltuun. :)

Haluaisin lähteä etsimään isääni nyt kun olisi mahdollista saada koko helmikuu lomaksi ja rahaa riittää olla Britanniassa vaikka useampikin viikko. Mulla on ollut jo vuosia houkutus osallistua ohjelmaan mutta kun se televisiointi ei oikein ole asia jota mä haluaisin tähän mukaan, niin hoidan yksin.

Miten voisin aloittaa etsinnän ja edetä siinä? Onko kukaan teistä etsinyt/löytänyt kadonnutta tuttavaansa?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ja etsit. Ei se kai sen vaikeampaa ole.

Vierailija
2/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on jos ei edes tiedä asuinpaikkaa. Eikö tiedossa ole edes sen aikaista asuinpaikkaa/työpaikkaa/opiskelupaikkaa? Näiden perusteella voisi jo alkaa kysellä jostain rekistereistä vaikkapa entisestä yliopistosta. Valitettavasti Briteissä ei ole samanlaisia väestörekisterejä kuten Suomessa.

Facebookissa on ryhmä Britanniansuomalaiset jossa on varmastikin paljon Walesissakin asuvia/asuneita, heistä joku voisi varmaankin neuvoa mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?

Onnea etsintään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö Facebookista?

Vierailija
4/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan googlettanut isäsi nimellä?  Facebook? Auttaisiko äitisi tunnistamaan henkilön, jos netistä löytyisi tutun kasvopiirteinen mies?

Vierailija
5/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa on jos ei edes tiedä asuinpaikkaa. Eikö tiedossa ole edes sen aikaista asuinpaikkaa/työpaikkaa/opiskelupaikkaa? Näiden perusteella voisi jo alkaa kysellä jostain rekistereistä vaikkapa entisestä yliopistosta. Valitettavasti Briteissä ei ole samanlaisia väestörekisterejä kuten Suomessa.

Facebookissa on ryhmä Britanniansuomalaiset jossa on varmastikin paljon Walesissakin asuvia/asuneita, heistä joku voisi varmaankin neuvoa mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?

Onnea etsintään!

Silloinen työpaikka on tiedossa, ja kuulemma on tiedossa koulu johon on pyrkinyt päästä opiskelemaan. Hän oli silloin pubissa töissä ja netin mukaan paikka ilmeisesti pystyssä edelleen, sieltä kai voisi kysyä. Tuo FB-ryhmä pitääkin tarkistaa!

Vierailija
6/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Päivi Nergiltä

Vierailija
7/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan googlettanut isäsi nimellä?  Facebook? Auttaisiko äitisi tunnistamaan henkilön, jos netistä löytyisi tutun kasvopiirteinen mies?

Olen toki. Nimi ei ehkä ole se harvinaisin, joten sen nimisiä miehiä tulee sekä Google-hausta että Facebookista jopa satoja. Kaikki ne, joilla on profiilissaan kuva, ovat sen verran nuoria että tuskin voivat isäni olla, ellei sitten pidä profiilikuvana jotain nuoruuskuvaa.

Ilmeisesti tuo pubi ja koulu ovat sitten varmimmat johtolankani. Kuinkakohan paljon tälle etsinnälle pitäisi varata aikaa? Viikko vai kaksi?

-ap

Vierailija
8/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat yksityisetsivän ja kerrot tiedot. Odotat noin viikon ja saat hyvässä lykyssä kaikki tiedot puhelinnumero ja osoite mukaan lukien.

Itse tein vastaavalla tavalla kuusi vuotta sitten. Tiedossa oli: koko nimi, syntymäaika, työpaikka 35 vuoden takaa (samalla tietenkin paikkakunta). Maksoi 600e ja viikko meni yksityisetsivällä. Yksityisetsivä oli ihan suomalainen jolla oli nettisivujen mukaan yhteyksiä ulkomaillekin. Ei itse etsinyt vaan käytti ulkomaisia kontaktejaan (yksityisetsivätoimusto kohdemaassa) ja löysi sitä kautta.

Vierailija
9/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea etsintään!

Silloinen työpaikka on tiedossa, ja kuulemma on tiedossa koulu johon on pyrkinyt päästä opiskelemaan. Hän oli silloin pubissa töissä ja netin mukaan paikka ilmeisesti pystyssä edelleen, sieltä kai voisi kysyä. Tuo FB-ryhmä pitääkin tarkistaa!

Jos sen aikainen asuinpaikka on tiedossa niin yksi idea olisi etsiä jokin sen paikkakunnan FB-ryhmä... tosin näissä pitää aina olla vähän varovainen ettei nyt ehkä ihan nimeä kailota (juorut leviää kulovalkean tavoin!) mutta jos kyseessä pienehkö paikkakunta niin joku koko elämänsä siellä asunut voisi hyvinkin tunnistaa jos kyselet esim. yksityisviestillä.

Vierailija
10/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mahtavatko virastoissakaan antaa tietoja yksityiselle henkilölle niin helposti kuin tv-toimittajille?

Vierailija
11/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen toki. Nimi ei ehkä ole se harvinaisin, joten sen nimisiä miehiä tulee sekä Google-hausta että Facebookista jopa satoja. Kaikki ne, joilla on profiilissaan kuva, ovat sen verran nuoria että tuskin voivat isäni olla, ellei sitten pidä profiilikuvana jotain nuoruuskuvaa.

Ilmeisesti tuo pubi ja koulu ovat sitten varmimmat johtolankani. Kuinkakohan paljon tälle etsinnälle pitäisi varata aikaa? Viikko vai kaksi?

-ap

Varaa nyt ainakin se pari viikkoa ja ota sitten loput vaikka lomailun ja juuriisi tutustumisen kannalta jos sattuisitkin nopeammin löytämään :)

Vierailija
12/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat yksityisetsivän ja kerrot tiedot. Odotat noin viikon ja saat hyvässä lykyssä kaikki tiedot puhelinnumero ja osoite mukaan lukien.

Itse tein vastaavalla tavalla kuusi vuotta sitten. Tiedossa oli: koko nimi, syntymäaika, työpaikka 35 vuoden takaa (samalla tietenkin paikkakunta). Maksoi 600e ja viikko meni yksityisetsivällä. Yksityisetsivä oli ihan suomalainen jolla oli nettisivujen mukaan yhteyksiä ulkomaillekin. Ei itse etsinyt vaan käytti ulkomaisia kontaktejaan (yksityisetsivätoimusto kohdemaassa) ja löysi sitä kautta.

Lähden itse joka tapauksessa etsimään paikan päälle, koska olisi hienoa nähdä livenä jo heti ensikohtaamisella. Jos oma matkani ei sitten tuotakaan tulosta niin pistän kai etsivän asialle. Kiitos vinkistä! 

-ap

Vierailija
13/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Varaudu, että aikaa menee. Aloita heti lähettämällä sähköpostia pubiin, mutta älä kerro että etsimäsi on isäsi. Kirjoita asialliseen ja ystävälliseen sävyyn. Lähetä viesti myös koululle. Vastauksiin voi mennä aikaa, jos vastaavat. Tee mahdollisimman paljon pohjatyötä, ennenkun päätät lähteä ulkomaille.

Vierailija
14/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Varaa nyt ainakin se pari viikkoa ja ota sitten loput vaikka lomailun ja juuriisi tutustumisen kannalta jos sattuisitkin nopeammin löytämään :)

Näin se varmaan kannattaa tehdä. Olisi oikeasti hienoa löytää hänet nopeasti ja päästä tapaamaan mahdollisia sukulaisia, koska sille olisi aikaa! :) Noh, ei pidä nuolaista vielä, eihän sitä tiedä haluaako hän edes tavata. Mutta sitä ei pidä vielä miettiä! :D

-ap

Vierailija
15/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Varaudu, että aikaa menee. Aloita heti lähettämällä sähköpostia pubiin, mutta älä kerro että etsimäsi on isäsi. Kirjoita asialliseen ja ystävälliseen sävyyn. Lähetä viesti myös koululle. Vastauksiin voi mennä aikaa, jos vastaavat. Tee mahdollisimman paljon pohjatyötä, ennenkun päätät lähteä ulkomaille.

Viestien lähettäminen tosiaan on hyvä idea tehdä nyt! Säästän varmasti sillä vaivaa sitten mahdollisella etsintämatkalla, jos vastaavat edes jotain.

-ap

Vierailija
16/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea etsintään!

Jos sen aikainen asuinpaikka on tiedossa niin yksi idea olisi etsiä jokin sen paikkakunnan FB-ryhmä... tosin näissä pitää aina olla vähän varovainen ettei nyt ehkä ihan nimeä kailota (juorut leviää kulovalkean tavoin!) mutta jos kyseessä pienehkö paikkakunta niin joku koko elämänsä siellä asunut voisi hyvinkin tunnistaa jos kyselet esim. yksityisviestillä.

Paikkakunnalla on FB-ryhmä, pitänee liittyä siihenkin. Pitää kysy vielä myös äidiltäni että tohtisiko hän antaa mulle vaikka Au pair -perheensä tietoja niin voisin kysellä heiltäkin jos he vaikka tietäisivät jotain.

-ap

Vierailija
18/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pub on ehkä paras johtolanka. Sinne olisin ensimmäisenä yhteydessä. Hyvässä lykyssähän pukilla voi olla vaikka sama omistaja edelleen ja hän muistaa isäsi. Tai ainakin tuntee edellisen omistajan.

Vierailija
19/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt läpi tällaisia sivuja?:

https://www.gov.uk/register-offices

https://www.familysearch.org/ask/learningViewer/498

En vielä, kirjoitan nyt sen viestin pubiin ja katson sitten nuo. Kiitos! :)

-ap

Vierailija
20/48 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mahtavatko virastoissakaan antaa tietoja yksityiselle henkilölle niin helposti kuin tv-toimittajille?

Minä olen saanut tietoja, maita en tässä mainitse. Täytyy sanoa, että loistavaa, asiallista ystävällista palvelua on ulkomailla, verrattuna suomivirastojen möllykkäpalveluun. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme