Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-työnantaja maksoi ylimääräisen palkan

Aide
25.01.2018 |

Lopetin työpaikassa A viime lokakuussa (2017). Lopputili maksettiin marraskuussa. Sen jälkeen olen ollut töissä työpaikassa B. Tänään huomasin, että työnantaja A oli maksanut minulle runsaskätisen ylimääräisen palkan, joka ei minulle kuulu. Lähdöstäni on kuitenkin jo kolme kuukautta aikaa. Kyse on todennäköisesti inhimillisestä virheestä, mutta mietin mitä seuraamuksia asiasta voi olla, jos en ilmoita työnantajalle A tästä virheestä ja pidän rahat? Voiko työnantaja A periä maksun takaisin, vaikka tämä oli heidän virheensä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne voidaan periä takaisin, jos rahat eivät millään lailla kuulu sinulle. Soitapa siis pakanlaskentaan ja ilmoita ihmeessä että näin on käynyt, ettet ole lirissä myöhemmin.

Vierailija
2/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki työnantaja voi periä tuon takaisin.

Kyseessä on perusteeton etu, mikä on Suomessa (onneksi) ihan lakiin määritelty asia. Samoin, jos pankki siirtää vahingossa tilillesi rahaa, joka ei sinne kuulu, sinun tulee se palauttaa tai korvata, jos olet jo ehtinyt tuhlaamaan.

Sanoin onneksi, koska tämä tietysti suojaa myös sinua, eli jos heität vaikka tilinumeron tilinsiirtoon väärin, tämä ei jää sinulle tappioksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa epärehellinen, kun tuollaista edes harkitset. 

Vierailija
4/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko finlexistä sen lainkohdan, missä on määriteltu perusteeton etu?

Vierailija
5/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne voi periä maksun takaisin, vaikka se on heidän virheensä. Minä ottaisin sinne yhteyttä ja kysyisin mistä on kyse. Onko se joku virhe vai ovatko he jälkeenpäin huomanneet että aiemmin jäi jotain maksamatta. Voiko kyse olla jostain henkilöstörahaston osuudesta, bonuksesta tms? Saat tietää kuuluvatko rahat sinulle vai pitääkö palauttaa. Jos yrität pimittää ja rahat eivät kuulu sinulle, kyse lienee kavalluksesta ja siitä voi tulla syyte kun se käy ilmi. 

Jos lähtee rikolliselle tielle, niin ne summat pitää olla sitten sitä luokkaa että voi paeta maasta ja elää niillä rahoilla loppuelämänsä jossain paratiisisaarella. Pikkurahojen vuoksi ei kannata ottaa riskiä.

Minä sain joskus nuorena kesätyöpaikasta ylimääräistä rahaa ja soitin sinne, että mikä juttu tämä on. He olivat olleet työhöni niin tyytyväisiä että olivat tehneet pienen kikan, jolla olivat saaneet maksettua minulle ylimääräistä, kun muuten se ei olisi ollut mahdollista (kaupungin virasto, jäykkä byrokratia). En muista olivatko laittaneet yhden ylimääräisen työpäivän lisää vai mitä, mutta se lämmitti kovasti mieltäni. 

Vierailija
6/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla lomarahoja?

Vierailija
7/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla bonus, joka on maksettu kaikille firman X vuoden 2017 työntekijöille. Tämä olisi varmasti juurikin se aika, kun työnantaja maksaa bonuksen. Soita ja kysy.

Vierailija
8/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla lomarahoja?

Ne kuuluu maksaa lopputilin yhteydessä. Jaa mistäkö tiedän? Mulle ei maksettu.

Vierailija
9/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla bonus, joka on maksettu kaikille firman X vuoden 2017 työntekijöille. Tämä olisi varmasti juurikin se aika, kun työnantaja maksaa bonuksen. Soita ja kysy.

Ns. 13. kuukauden palkka.

Olen saanut kerran eläessäni.

Vierailija
10/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on peritty aikoinaan takaisin liikaa maksettua palkkaa. Itse en edes vielä ollut huomannut asiaa, kun palkanlaskennasta otettiin yhteyttä.

Vierailija
11/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet ollut hyvä työntekijä, ja saanut lähtöbonukset. Kuitenkin mielestäni rehellisyys ensin, joten varmista sieltä päin, että onko asiat ok?

Vierailija
12/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aide kirjoitti:

Lopetin työpaikassa A viime lokakuussa (2017). Lopputili maksettiin marraskuussa. Sen jälkeen olen ollut töissä työpaikassa B. Tänään huomasin, että työnantaja A oli maksanut minulle runsaskätisen ylimääräisen palkan, joka ei minulle kuulu. Lähdöstäni on kuitenkin jo kolme kuukautta aikaa. Kyse on todennäköisesti inhimillisestä virheestä, mutta mietin mitä seuraamuksia asiasta voi olla, jos en ilmoita työnantajalle A tästä virheestä ja pidän rahat? Voiko työnantaja A periä maksun takaisin, vaikka tämä oli heidän virheensä?

Lomapalkkaa?

Vierailija
13/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ylimääräisen palkan eräästä firmasta. Soittelin parikin kertaa sinne ja yritin selvittää, mistä kyse. Vastaukset oli tyyliin "emme tiedä"/"henkilö x ei nyt ole paikalla" jne.

Päättelin, että johtui siitä, että olin työpaikkakiusattu esimiesteni taholta ja halusivat rahalla mukamas hyvitellä.

Vierailija
14/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kanssa yllätyksenä yhden tilin muutaman kuukauden jälkeen ja kyse oli jostakin henkilöstörahastosta tms, eli ilmeisesti työnantajan kautta sinne oli kertynyt työskentelyn mukaan jotain. Joku olisi saanut potin eläköityessä ja minä kun työsuhde oli päättynyt. Oli kiva yllätys!

Vierailija
15/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse voi olla virheestä tai sitten ei. Voihan se olla myös maksamaton bonus tai muu korvaus, joka on huomattu tai tullut maksuun vasta tänä vuonna. Soita palkanlaskentaan ja kysy. Älä ainakaan käytä noita rahoja ennen kuin tilanne on varmistunut. Etkö ole saanut palkkakuittia?

16/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut palkkakuittia, siksi ihmettelinkin. Ei omatunto kestänyt niin soitin töihin ja selvittävät asiaa.. -Aide

17/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selvitetty. Työpaikka maksoi minulle kertyneet eläkebonukset. Rehellisyys kannattaa! -Aide

Vierailija
18/18 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siinä palkkatodistuksessa lue mistä ne rahat koostuu? Tällöin ei ole epäselvyyttä siitä kuuluuko sinulle ne rahat vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi