Millä aloilla on töitä ja kohtuullinen palkkataso?
Koodaajia ja lähihoitajia kaivataan aina, mutta entä muut ammatit? Mitä kannattaisi lähteä opiskelemaan? Minkä alan ihmisiä täällä on ja oletteko olleet tyytyväisiä alaanne vai ette?
Itse olen töiden (tai pikemminkin niiden puutteen) vuoksi ihan hukassa, joten keskustelua aiheesta kaipaisin. :-)
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisistä tykkää niin sosiaaliala. Töitä saa päivässä. Myös esim. lastentarhanopettajista on huutava pula, mutta palkkataso on aika vaatimaton.
Jos ihmisistä tykkää niin miksei myyjä? Hyviä myyjiä tarvitaan aina ja kaikilla aloilla. Palkkaukseenkin voi vaikuttaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei ole millään alalla, paitsi suhteilla ehkä saa.
Koskaan en ole suhteilla töihin mennyt. Ehkä sinä tarvitset sellaisia jotta työllistyisit?
Hyville myyjille on aina kysyntää. Joutuu aloittamaan pohjalta ja sietämään paljon paskaa, mutta liksaakin on hyvä mahdollisuus tehdä.
Itselläni palkkakehitys (pohja) on seuraavanlainen:1500
2400
2800
3200
4500
5150
Myynti ei sovi kaikille, mutta töitä riittää vielä useamman vuosikymmenen päähän, sillä kaikki loistavatkin ideat ja tuotteet täytyy vielä myydä, ennenkuin niillä oikeasti tehdään hilloa.Oletko siis opiskellut kauppatieteitä? Minkälaista myyntiä teet/olet tehnyt? :-)[/quote
Minulla ei oikeastaan ole koulutusta lukion jälkeen. Siinä sattui yhtä sun toista ja suunnitelmat menivät aikoinaan hieman uusiksi. Olen miettinyt kannattaisiko vielä opiskella kaupallista alaa, mutta työkokemus alkaa jo olla sen verran hyvä ja eteneminen uralla on ollut kohtuullista, etten tiedä kannattaako enää.
Olen tehnyt monenlaista myyntiä, alkuun todella epäilyttävissäkin paikoissa, mutta aina b2b puolella ja joka hommasta olen pyrkinyt ottaa jotain uutta oppia ja osaamista mukaan seuraavaan. Yleensä myynti on liittynyt softaan ja digitalisaatioon jollain tavalla.
Työkokemusta on nyt myynnistä kuutisen vuotta ja ikää 32v.
Mielenkiintoista saada alapeukkua asialliseen vastaukseen, ilman mitään vastakommenttia... No, sanoinkin omasta näkökulmastani; koulutustani vastaavaa työtä todella harvoin tarjolla, ja korkein palkkani on alle 2500 €. Että siihen nähden jopa markkinointiheebot porskuttanee erinomaisesti. Useita uusia paikkoja auki joka päivä. Ja paljon helpompi erottua kuin tällaisen tekniikkapertin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä niin vaikea kysymys ettei herätä mitään keskustelua? :-/
On se noilla lähtötiedoilla, kun et määrittele mikä on kohtuullinen palkka. Et myöskään määrittele pohjakoulutustasi etkä sitä kuinka kauan olet valmis kouluttautumaan, jotta saisi edes jonkinlaisen kuvan mitä voi ehdottaa.
Mut joo, rupea lääkäriksi. Töitä on ja palkkakin on kohtuullinen.
Pohjakoulutusta ei ole. Kohtuullinen voisi olla 2000e/kk. Kouluttautumisen aikarajalla ei kiire, mutta tietysti mitä nopeammin valmistuisi ja pääsisi työelämään niin sen parempi. Lääkäriä "alemmatkin" pestit kiinnostaa, todella suurta palkkaa en odota vaan nimenomaan sitä työllistymistä vaikka sillä kohtuullisella palkalla.
Ravintola-ala ym. keittiötyöt. Itse valmistuin kuukausi sitten, kävin yhdessä haastattelussa ja olen ollut jo viikon töissä. Tämä pk-seudulla. Avoimia työpaikkojakin duunitorissa n. 100 täällä päin. Aika monet vielä on vakituisia jos vaan tekee työnsä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala ym. keittiötyöt. Itse valmistuin kuukausi sitten, kävin yhdessä haastattelussa ja olen ollut jo viikon töissä. Tämä pk-seudulla. Avoimia työpaikkojakin duunitorissa n. 100 täällä päin. Aika monet vielä on vakituisia jos vaan tekee työnsä hyvin.
Eivätkö nuo ole ihan surkeasti palkattuja hommia? Ainakin ellei paiski töitä yöt ja viikonloput.
Itse suosittelen erityisopettajan duunia. He saavat valita paikkansa ja monessa kunnassa maksetaan ylimääräistä erkkareille, jotta pysyisivät töissä. Kuukausipalkka yleensä ainakin 3000-4000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nuo ole ihan surkeasti palkattuja hommia? Ainakin ellei paiski töitä yöt ja viikonloput.
Itse suosittelen erityisopettajan duunia. He saavat valita paikkansa ja monessa kunnassa maksetaan ylimääräistä erkkareille, jotta pysyisivät töissä. Kuukausipalkka yleensä ainakin 3000-4000 euroa.
Valtakunnalliset erityisopetuksen purkutalkoot ovat käynnissä. Tuskin on erityisopettajille kysyntää enää esim. 5v kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut sen käsityksen, että nuo ravintola-alan saatavilla olevat työt ovat lähinnä vain huonopalkkaisia tiskivuoroja? Niissä ilmeisesti palkka ei vastaa työn kuormittavuutta ja ovat muuutenkin ns. hanttihommia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut sen käsityksen, että nuo ravintola-alan saatavilla olevat työt ovat lähinnä vain huonopalkkaisia tiskivuoroja? Niissä ilmeisesti palkka ei vastaa työn kuormittavuutta ja ovat muuutenkin ns. hanttihommia.
Ap
Paska palkka. Kai tuota hengissä pysyäkseen tekee.
Edelleen paperimies/prosessinhoitaja/IWhitsari/putkiasentaja. Noissa hommissa koitan pysyä ja opiskella lisää lvi puolta. Automaatio-asentajaksi ehkä vielä joku päivä sitten. Tai sitten vaan lähden hitsaamaan voimalaitoskattiloita ja keikkojen jälkeen menen puolen vuoden lomalle jonnekin lämpimään- ja halpaan maahan.