Herpestäkö?
Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä keillä herpes on todettu/vaivannut. Itseltä puuttuu vielä diagnoosi, mutta oireet täsmäävät mielestäni aika hyvin. Olen täysin kyllästynyt siihen miten hankalaa on saada tähän vaivaan apua.
Kaikki alkoi noin kuukausi sitten bakteerivaginoosilla, jonka hoidin käsikauppavalmisteella. Sitten kuvioihin tuli hiiva ja yksittäinen näppylä karvoitusalueelle, joka oli kipeä. Ehdin itse sen puhkaisemaan helpottaakseni kipua. Toinen vastaava finnin oloinen ilmaantui melko pian suht lähelle edellistä. Lisäki limakalvot olivat aran oloiset, vaikka en mitään syytä peilillä katsottuna nähnytkään. Hakeuduin yksityiselle erikoislääkärille, joka totesi hiivan ja määräsi lääkkeet, näpyn arveli olevan vain finni tai muu vastaava tulehdus, ei kumminkaan herpes. Hän oli sitä mieltä, että näytettä ei ko. näpystä voi ottaa, kun ei ole tyypillinen rakkula. No, kului reilu viikko, ko. näppy oli ja pysyi jokseenkin muuttumattomana ja on edelleen, nyt 2-3vk siinä ollut. Hiiva tuli hoidetuksi, mutta olen sittemmin saanut genitaalialueelle yhteensä noin 5-7 eri kokoista näppyä, tulleet yksitellen (yksi ennättänyt parantua, toinen tullut tilalle), suurin osa juurikin herkästi finniksi sekoitettavia, ei oppikirjamaisia herpesrakkuloita. Niitä ei ole kuumottanut, pistellyt, kutittanut tms. Isommat ovat olleet finnien tapaan arkoja.
Menin toiselle yksityiselle erikoislääkärille ajatuksella, että saisin isosta näpystä näytteen. Lääkäri kertoo heti alkajaisiksi, että viljelynäytteen ottaminen on vanhanaikaista, eikä sitä voida ko. näppylästä ottaa. Ehdotti verikoetta, josta tuolloin vielä kieltäydyin (yksityisellä kallis). Hoidoksi tarjosi Ceridal-öljyä sekä Bepanthenia, hänkin oli vakaasti sitä mieltä, että herpeksestä ei ole kyse. Menin sitten siitä jonkun päivän päästä sukupuolitautien polille ollen varma, että siellä jos missä saan selityksen vaivalleni. Lääkäri toteaa taas kerran, että herpestä tämä ei ainakaan ole, mutta otetaan viljely ko. isosta näppylästä ja toisesta vastaavasta pienemmästä. Näin tehtiin ja vastauksia kysyessäni sitten kuulin, että bakteeriviljely oli kyllä otettu, mutta virusviljelyä ei lääkärin ollessa niin kovin varma että herpestä ne eivät ainakaan ole. Baketeritulehdusta ei myöskään löytynyt, mutta silti Fucidinia olisi suositeltu laitettavaksi.
Nyt aikaa on kulunut kaikkineen selkeistä oireista noin 3-4vk, jos bakteerivaginoosi lasketaan lähes 8vk, eikä vastausta ole vielä löytynyt. Tänään kävin tk-lääkärillä löydettyäni silmäni limakalvolta pienen vesirakkulan näköisen näpyn, josta toki kauhistuin hirveästi. Kysyin moneen otteeseen enkö voisi saada lähetettä silmälääkärille tai edes lääkettä herpesviruksen aiheuttamaan silmätulehdukseen. Molemmista hän vakaasti kieltäytyi. Ensin tulee saada hänen mielestään varma diagnoosi. Labrassa ottivat näytteen silmästä (epäieln sen varmuutta sillä näppy ei ole rikki - vielä) sekä verikokeesta vasta-aineet. Vastauksissa menee 1-5 työpäivää ja siihen saakka olisi pitänyt näppyineni odotella virukseen auttavaa lääkekuuria ja pelätä leviävää pahaa silmätulehduksen ilmaantumista. Samaan aikaan huomasin eilen, että tänään suussani pienen haavauman. Eri kohdassa, mutta samalla puolella limakalvoilla. Kumpikaan ei vaivannut mitenkään, ei taaskaan kuumotusta, kipua, kihelmöintiä tms., tunsin ainoastaan kieltäni vasten jotain poikkeavaa.
Näppäränä tilasin vkl netistä Valasir kuurin, kun sitä ei lääkäritkään suostuneet kirjoittamaan.
Kommentit (20)
Kerran ku herpeksen saa, se on sulla ikuisesti. Välillä toki oireettomana.
Faktat toki tiedän, pysyvyyden jne., googlea osaan käyttää. Sitä en tässä kysynyt, vaan kokemuksia aiheesta.
Kannattiko jakaa sitä lettua ympäriinsä? Hä? olet maksanut jo maltaita yhteiskunnalle
Mull on kans semmosia näppylöitä joskus ollu alapäässä, joista puristettaessa tulee kirkasta nestettä. Oon pitäny paikat puhtaana ja kuivana ja desinfiointiaineella ne puhdistanu. Häviävät sitten pois.
En jaksa lähteä noin köyhään provoon.
Lapsella oli sormessa kipeitä näppyjä kun hän oli 12-vuotias. Taidettiin pari päivää niitä ihmetellä ja sitten mentiin lääkäriin, kun sormi alkoi olla kipeäkin ja punoittava. Lääkäri totesi yhdellä silmäyksellä, että herpes on ja määräsi antibioottikuurin ja jotain voidetta. Tuosta on nyt yli viisi vuotta eikä ole uusinut. Me tietenkään vanhempina emme edes älynneet, että voi olla kyse herpeksestä. En tiennyt että se voi tulla sormeen. Ja muutenkin hassua, mistä lapsi on sen voinut saada. Mutta kun lääkärikäynnin jälkeen googlettelin niin ihan tyypillisiä rakkuloita ne oli, ei vaan itse tunnistettu kun ei ollut kokemusta.
Toivottavasti saat oikean diagnoosin ja sopivat tropit! Kuulostaa kauhealta, että noin pitkään ihmetellään ja vielä monen lääkärin voimin. Toisaalta ymmärrettävää, jos se ei ole jo ensivilkaisulta selvä herpes vaan jotenkin epätyypillisen näköinen. Voisiko se olla jotain muuta? Ja oletko kertonut mahdolliselle tartunnan lähteelle?
Pitkässä parisuhteessa olen, puoliso on tästä kyllästymiseen saakka kuullut.
-ap
No jos neljä eri lääkäriä, sukupuolitauteihin erikoistunut mukaan lukien, on sanonut ettei se ole herpes niin ei se ole.
Jotain muuta rakkuloita ja nyt kun itseäsi neuroottisesti tutkit niin löydät lisää. Rauhoitu.
Mä sain seksiherpeksen 3 kk sitten ja oireet oli suoraan oppikirjasta. Perse ruvella, korkea kuume, pissaaminen sattui hirveästi. Sen jälkeen ollut usein rakkuloita mutta vain yksi kerrallaan ja paranevat päivässä parissa. Vituttaa silti mutta kai siihen sopeutuu. Oma moka, nussin paljaalla kaveria, jolla oli toinenkin, anteliaampi petikaveri.
Ei kyllä kuulosta tyypilliseltä herpekseltä jos näpyt/rakkulat eivät ole yhtään kipeitä.
Kun sain itse tartunnan, niin hyvä että pystyin istumaan. Pissatessa melkein itkin. Mutta sen jälkeen herpes onkin pysynyt poissa. Oireilee välillä alapään kutinana, mutta rakkuloita ei ole tullut.
Mulla on huuliherpes, mutta veikkaan, että rakkulat alapäässä olisivat vastaavanlaisia kuin huulissakin.
Herpesrakkulaa ei varsinaisesti voi puristaa (tai voi mutta sieltä ei samalla tavalla tule mitään ulos kuten finnistä tai tulehtuneesta karvatupesta). Sillä on oma elinkaarensa ja ainakin ilman herpekseen tarkoitettuja hoitoja rakkula alkaa aina märkiä jossain vaiheessa. On myös uskomattoman kivulias. Rakkula ei säily muuttumattomana useita viikkoja vaan se tosiaan "elää" jatkuvasti ja paranee normaalisti 3 viikon sisään.
Joten siis minustakaan ei kyllä herpekseltä kuulosta. Luulisi alan asiantuntijoiden tunnistavan.
Sheivaatko? Voisiko kyse olla karvatupentulehduksista? Nekin voivat olla kivuliaita. Niitä voi puristaa (niin, että jotain siis tulee ulos) ja voivat olla hieman finnimäisiä. Joskus paranevat itsestään, mutta pysyvät usein esim. herpekseen verrattuna pidempään ns. muuttumattomina ja voivat joskus kestää kauankin. Niitäkin voi tulla useita putkeen.
Vierailija kirjoitti:
No jos neljä eri lääkäriä, sukupuolitauteihin erikoistunut mukaan lukien, on sanonut ettei se ole herpes niin ei se ole.
Jotain muuta rakkuloita ja nyt kun itseäsi neuroottisesti tutkit niin löydät lisää. Rauhoitu.
No, mun seksikumppani näytti itseään sukupuolitautien erikoislääkärille, joka sanoi että ei näytä herpekseltä. Arvatkaa oliko.
Olisiko kondylooma eli visvasyylä??
Voi myös olla jotain rasvanäppyjä tai tulehtuneita karvatuppia.
Oli mitä oli, pese kädet hyvin sen jälkeen kun olet kosketellut alapäätäsi.
Apteekissa on herpestabletteja ilman reseptiä, mutta herpes silmässä voisi oireilla toisin kuin sinulla. Paljon näppyjä tulee ja menee eri puolilla kehoa, ei niistä kaikista tarvi hepuloida.
Ainakin joskus sukupuolitautien klinikalle saattoi mennä ilman lähetettä.
Joskus patin voi muodostaa sisäänpäin kasvanut karva. Ei ole vakavaa.
Kondyloomatapauksessa miehelläkin saattaisi olla ihomuutoksia. Papilloomaviruksen aiheuttama kondylooma eli visvasyylä voi olla myös huomaamaton.
Ennen kondyloomista puhuttiin enemmän, hyvä jos määrä on laskenut noin keskimäärin. Nykyään siihen on rokote.
Herpesnäppylöitä tuskin pystyy niin vain puristelemaan. Onko niissä edes mitään sisällä? Joka päivä puolikas Zovirax 800 mg tabletti aamuin illoin niin herpes pysyy piilossa. Reseptin saa vuodeksi kerralla, kun on todettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain muuta rakkuloita ja nyt kun itseäsi neuroottisesti tutkit niin löydät lisää. Rauhoitu.No, mun seksikumppani näytti itseään sukupuolitautien erikoislääkärille, joka sanoi että ei näytä herpekseltä. Arvatkaa oliko.
Tässä lääkäreitä on neljä. Joo varmaan kaikki väärässä, ja herpes puhjennut just yhtä aikaa silmään, suuhun ja alapäähän.
Aloittaja jatkaa vielä:
Eli olen nyt nähnyt neljä eri lääkäriä, joista jokainen kieltää herpeksen, viimeinen suostui verikokeeseen alettuani vastaanotolla itkemään. Hänkin olisi silmänäppyäni lääkinnyt vain bakteerivoiteella, vaikka silmäni ei oirele mitenkään bakteeritulehduksen tavoin. Alkaa uskoa loppua tähän. Mielenkiinnolla odotan vastauksia ja samalla mietin missä määrin niihin voi luottaa.
Aikaisemmin ei ole herpesoireita ollut, nyt siis pahimmillaan se on voinut levitä silmään sekä suuhun vaikka kuinka olen pessyt jatkuvasti käsiä ja käyttänyt käsidesiä epäilyistäni lähtien. Itse jouduin kuurin netistä tilaamaan. Saa nähdä auttaako.
Miten te keillä on herpes suun alueella, silmässä tai genitaalialueella olette oireilleet? Kuinka usein? käytättekö estolääkitystä, tai lääkitystä vain oireisena aikana? Miten olette pärjänneet?