Maksuhäiriö merkintä ja asunnonvuokraaminen
Jos luottotiedoissa näkyy maksuhäiriö merkintä mikä ei ole tullut maksamattomista vuokrista, onko se silloin este asunnon saamiselle? Onko mitään mahdollisuuksia saada muualta kämppää kuin vain kaupungilta?
Lisään vielä että velka on maksettu jo!
Saa kertoa myös omia kokemuksia asunnon löytämisestä / hakemisesta maksuhäiriö merkinnän kanssa.
Muistakaa että maksuhäiriömerkintä ei ole sama asia kuin luottotiedottomuus!
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Maksuhäiriö merkintä, oli se tullut mistä tahansa, on este asunnon vuokraamiseen (et saa asuntoa), pankkitilin avaamiseen (et voi avata pankkitiliä), pankkilainan myöntämiseen (et voi saada lainaa), verkkopankkitunnusten saamiseen (sinulle ei luovuteta avainluku listaa) ja työnhakijan palkkaamisen (yritykset eivät halua nykyään palkata työntekijöiksi maksujäiriö merkittyjä).
Niin ja et voi myöskään avata puhelin liittymää etkä tehdä osamaksu sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Maksuhäiriö merkintä, oli se tullut mistä tahansa, on este asunnon vuokraamiseen (et saa asuntoa), pankkitilin avaamiseen (et voi avata pankkitiliä), pankkilainan myöntämiseen (et voi saada lainaa), verkkopankkitunnusten saamiseen (sinulle ei luovuteta avainluku listaa) ja työnhakijan palkkaamisen (yritykset eivät halua nykyään palkata työntekijöiksi maksujäiriö merkittyjä).
Nyt meni niin rajusti yli hilseen että melkein naurattaa.
Jotkut vuoraa asunon vaikka on merkintä. Pitää soitella ja kysellä. Minulta ei ole kertaakaan edes kysytty luottotietoja. Mutta tämä onkin köyhä lamakaupunki jossa tyhjiä kämppiä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vuoraa asunon vaikka on merkintä. Pitää soitella ja kysellä. Minulta ei ole kertaakaan edes kysytty luottotietoja. Mutta tämä onkin köyhä lamakaupunki jossa tyhjiä kämppiä riittää.
Vuoraamattomassa asunnossa voi olla paha asua, seinät homehtuu. Monet suosii lauta vuorausta, mutta jotkut käyttää myös tiiltä tai rappausta.
^ ei itseasiassa ihan noinkaan mene. Mulla luottotiedot ovat menneet vuonna 2013 ja tämän vuoden alussa poistui viimeinenkin,mutta silti olen asunut tässä 5 vuoden aikana kolmessa eri vuokrakämpässä (yksityisiä vuokranantajia), saanut ihan normaalisti avainlukulistat jne,saanut kotivakuutuksen (sekä koiralle vakuutuksen),ollut töissä ensin määräaikaisissa työsuhteissa koulun ohella ja nyt sain vakituisen paikan (sh ja sairaalasta duuni). Olen myös saanut normaalisti avattua uuden tilin pankkiin eli ainut asia mitä en saanut,oli laina. Älä siis ap usko kaikkea :D
Vierailija kirjoitti:
^ ei itseasiassa ihan noinkaan mene. Mulla luottotiedot ovat menneet vuonna 2013 ja tämän vuoden alussa poistui viimeinenkin,mutta silti olen asunut tässä 5 vuoden aikana kolmessa eri vuokrakämpässä (yksityisiä vuokranantajia), saanut ihan normaalisti avainlukulistat jne,saanut kotivakuutuksen (sekä koiralle vakuutuksen),ollut töissä ensin määräaikaisissa työsuhteissa koulun ohella ja nyt sain vakituisen paikan (sh ja sairaalasta duuni). Olen myös saanut normaalisti avattua uuden tilin pankkiin eli ainut asia mitä en saanut,oli laina. Älä siis ap usko kaikkea :D
Kannustavaa kuulla että ei kaikki ns tiet ole suljettu vaikka se merkintä siellä olisi :)
Tuliko asunnon vuokraus tilanteessa puheeksi nuo luottotieto asiat? Kun en itse oikein tiedä, pitäisikö jo kun otan yhteyttä vapaasta asunnosta, mainita se häiriömerkintä vaiko miten.
Merkintä poistuu ennen kesää (jonka jälkeen tietoni ovat puhtaat), mutta silti suorastaan pelottaa vuokraustilanteet, että mitään en saa koska se näkyy siellä vielä.
Tuossa on pari eri vaihtoehtoa. Voi yrittää mennä bluffaamalla eteenpäin, koska kaikki vuokranantajat eivät jaksa oikeasti tarkastaa niitä luottotietoja (plus se ei ole ilmaista). Mutta itse en haluaisi elää noin epärehellisesti. Sen vuoksi kun itse sain viimeisimmän vuokra-asuntoni, kerroin tilanteeni rehellisesti. Itsellänikin oli onneksi se tilanne, että merkinnät eivät johtuneet maksattomista vuokrista, ja velkani olivat jo maksettu. Vuokranantaja sanoi "ei haittaa", ja vuokrasi asunnon minulle. Kyseessä vieläpä keskustayksiö suositusta opiskelijakaupungista, jolle olisi varmasti löytynyt vuokralainen jolla luottotiedot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että maksuhäiriömerkintä ei ole sama asia kuin luottotiedottomuus!
Itse asiassa se kyllä on juurikin sama asia. "Luottotiedoton" on henkilö, jolla on yksi tai useampi maksuhäiriömerkintä plakkarissa.
Asiakastieto mistä yleensä luotot tarkistetaan on yksityinenyritys jolla ei ole vastuuta julkaisemistaan tiedoista.
On eri asia onko merkintä ulosotossa vai näillä huijari firmoilla.
Kun velat maksettu tai vaihentuneet tarkistakaa huijarifirmojen kautta luottotietonne. Merkinnät ei poistu automaattisesti.
Yksityiseltä en saanut, vaikka kaikki velat oli maksettu vuosikausia aiemmin. Kaupungilta sain kyllä heti.
Mä olen saanut vuokrattua Helsingin Alppilasta ihan huippuyksiön edullisella vuokralla ilman vuokravakuuksia työttömänä ja luottotiedottomana. Ja velat eivät olleet maksettu. En maininnut asiasta, ajattelin, että rehellisesti kerron jos kysytään, mutta ei tuo kysynyt.
Sain myös pohjois-helsingistä juuri rempatun pikkukaksion vuokrattua ilman luottotietoja ja tulottomana edelleen, maksusitoumus oli kolmen kuun vuokravakuuteen.
Edelleen luottotiedottomana sain hyvän kaksion Vantaalta...sitten niitä töitäkin alkoi löytymään ja velat on maksettu.
En oma-aloitteisesti kertonut, mutta kysyttäessä olisin rehellisesti vastannut.
Koen, että yksityisten kanssa on tärkeää päästä kasvokkain juttusille.
Ei noilla maksuhäiriöillä ole oikeastaan nykypäivänä mitään merkitystä, koska ei se koko totuus ole. Meillä on kotivakuutus vastuuosalla ja vapaa-ajan vakuutus, on vuokra-asunto suht uudesta talosta, on pankkitilit ja avainlukulistat, pankkikortit, puhelin ja nettiliittymäyt ym.
Koko ajan on tuloja kuitenkin, ei se tarkoita jos häiriömerkintä että oot täysin tuloton. Ja nuo merkinnät on vanhoja, jotka odottaa maksamista siihen saakka kun saan opinnot valmiiksi ja pääsen töihin. Noo problem
Se on maksuhäiriömerkintä!
Tollot!
Kerran olen vuokrannut asuntoni luottotiedottomalle, enkä toista kertaa vuokraisi. Kyllä monta hyvää kohdetta voit menettää.
Ei saa mistään ainakaan koko pk-seutu ei kukaan hyväksy. Vuosi haettu. Sosiaalitoimisto jopa valehteli että saa ja käski lähettää turha hakemusta kaikkiin asuntotoimistoihin, joista tuli vastus ei vuokrata koska luottotiedot merkintä. Velka pieni mutta kukaan ei hyväksy. Jos jollain hyväksyy niin varmaan unohtaneet katsoa, nykyisin kaikki katsoo merkinnät.