Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko rasistista sanoa virheen tehtyään, että "tulinpa ryssineeksi"?

Vierailija
24.01.2018 |

Töissä eräs nuori nainen sanoi noin aamulla ja nauroi vielä makeasti päälle, ja olen koko päivän miettinyt, että mikäköhän rasistipersu tai muukalaisvihaaja se oikeasti on. Fiksu ja koulutettu, mutta eihän normaalit ihmiset käytä tuollaisia sanoja. Entäs jos paikalla olisi ollut joku venäläinen, suomea osaava asiakas? Johan tuossa on yhtiön maine vaarassa. Pitäisikö huomenna mainita esimiehelle asiasta?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on, jos tietää että se on. :D

Itse en ollut ennen hoksannut ryssimisen yhteyttä ryss*-sanaan (joo, tyhmä olen), joten en pitänyt sitä myöskään rasistisena. Sitten syntyi "kohu" jostain biisistä, jossa tuota sanaa käytettiin. Eli jos nyt jatkaisin tuota sanan käyttöä, niin tarkoitusperäni eivät enää olisi viattomat, koska nyt tiedän mistä tuo sana tulee eli että sen voi rasistiseksi tulkita. Ei kai voi milloin tahansa vain itse päättää, että "en tarkota tällä mitään pahaa, joten voi vapaasti sanoa näin" (tuolla logiikalla joidenkin mielestä on okei sanoa ihmisiä n**keriksi) ja odottaa, että kaikki tajuavat, ettei tarkoita osoittaa epäkunnioittavaa asennetta.

Vierailija
2/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valkoisia kohtaan olla rasisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä ala-asteella opin tuon sanan, niin ei sitä ajateltu mitenkään rasismin kautta. Myöhemmin olen oppinut, että sillä viitataan venäläisiin halventavasti. Siksi se ei itsellä kuulu sanavarastoon. Saatan ensin vähän katsoa kieroon kun kuulen sanaa käytettävän, mutta sitten katson läpi sormien... Kaikki ei vaan tiedä, se oli niin yleiskieltä esim lapsuudessani. Se oli vain synonyymi sanalle "moka". Sieltä se on varmaan jäänyt monelle käyttöön.

Vierailija
4/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että välittömästi on joku antifanttijoukko niskassa huutamassa rasistiksi, jos sanoisi esim. että "Tulinpas somaloineeksi/n33keröineeksi/muslimoineeksi". Se nyt vaan on ihan jees haukkua ryssiä, koska se on sitä parempaa vihapuhetta.

Vierailija
5/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää kohtaan on hyväksyttävää olla rasisti. Se on ainoa.

Johtuneeko sitten siitä, että Venäjä ei oikeasti ole niin paljon huonompi kuin haukkujansa. Persereikä joka vaikuttaa ratkaisevasti USAn presidentinvaaleihin, ottaa Krimin kun haluaa ja ampuu risteilyohjuksia Kaspianmereltä Syyriaan. Minusta tuo kuulostaa kyllä aika mahtipontiselta. Olisinpa itsekin yhtä persereikä :D

Vierailija
6/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä vanhassa fingerporissa käytetään tuota sanaa. neitokainen on varmaan siitä oppinut tuon sanan.

Vierailija
7/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voidaan olla. Aloituksen tapauksessa rasismi on etnisestä taustasta, ei ihonväristä johtuvaa.

Vierailija
8/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas olette typeriä! Ei "ryssiminen" ole rasistinen sanonta, vaan kuvaa hyivn mokaamista. Laulaja Jenni Vartiainen on kaikkein vähiten rasistisia julkkiksia Suomessa, ja viime kesän biisissään Se oikea hän kertoo kertosäkeessään: "Olen ryssinyt kaiken, uudestaan ja uudestaan" kuvatessaan pilalle menneitä miessuhteita. Hänenkin lapsuudessaan Kuopiossa tuo oli normaalia kielenkäyttöä ilman mitään venäläisvihaa. Enemmän ottaa päähän nämä "vittua" biiseissään huutavat pikkupissikset kuten Sanni.

Vierailija
9/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, vihervassarit eivät loukkaannu venäläisten puolesta. He ajavat vain tummapintaisten etuja. Suomalaiset ja venäläiset eivät ansaitse heidän huomiotaan.

Vierailija
10/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herran jestas olette typeriä! Ei "ryssiminen" ole rasistinen sanonta, vaan kuvaa hyivn mokaamista. Laulaja Jenni Vartiainen on kaikkein vähiten rasistisia julkkiksia Suomessa, ja viime kesän biisissään Se oikea hän kertoo kertosäkeessään: "Olen ryssinyt kaiken, uudestaan ja uudestaan" kuvatessaan pilalle menneitä miessuhteita. Hänenkin lapsuudessaan Kuopiossa tuo oli normaalia kielenkäyttöä ilman mitään venäläisvihaa. Enemmän ottaa päähän nämä "vittua" biiseissään huutavat pikkupissikset kuten Sanni.

Eiköhän kaikille ole selvää, ettei Jenni ole TARKOITTANUT tuota rasistiseksi (tai outoa, jos joku sellaista luulee) kuten ei yleensäkään kukaan sanan käyttäjä. Joidenkin mielestä vain on kyseenalaistettavissa tuo ilmaus, koska se viittaa samalla sekä mokaamiseen että johonkin kansallisuuteen. Onko todellakin okei jättää tuo sanavarastoon jatkossakin vain siksi, että se on tullut aivan normaaliksi puheeksi? 

Mokaaminen ei ole mikään positiivinen asia (vaikka sille voikin itseironisesti nauraa, mutta niin voi mille tahansa ikävälle asialle). Jos ryssiminen tarkoittaisi jotain toivottavaa tai neutraalia asiaa, ei sanassa olisi mitään pahaa.

Vierailija
11/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että sanan syntyhistoria on kuitenkin hyvin halventava. Ei nyt varsinaisesti ole kyse mistään "onomatopoeettisesta" sanasta. On sillä historiaa, ei sitä olemattomaksi saa. Toki kieli elää, jne.

Vierailija
12/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on venäläisiä työkavereita. Heidän mielestään "ryssiminen" kertoo toden

Vierailija
13/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites "vammailu"? Minusta se on vähän loukkaava.

Vierailija
14/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm mitähän se race sana tarkoittaakaan? :) 

Vierailija
15/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinusta ole yhtään rasistista käyttää sanaa, joka viittaa siihen, että on r*ssille ominaista mokata? Mietipä kuule hiukan.

Vierailija
16/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajusin vasta muutama vuosi sitten että se sana liittyy venäläisiin, ja olen kuitenkin 40-vuotias.

Vierailija
17/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa vaaditaan nyt rovioita oppikirjalle (ollut käytössä jo 12 v) jossa on karkean seksistinen laskutehtävä.

Se alkaa niin, että Veikko rantaleijona makaa 5 eri naisen kanssa. Veikko on hiv -positiivinen jne. Laskea pitäisi todennököisyyksiä saada hiv. en viitsinyt lukea tehtävää loppuun. 

Pelkään että tehtävän laatijaa (joka syvästi katuu, ettei poistanut sitä) odottaa nyt joku rangaistus.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/protester-mot-grovt-sexistiska…

Vierailija
18/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko sanan käyttäminen siitä ydinvoimalan tussahduksesta, vai oliko jo peräti aiemmin käytössä.

Vierailija
19/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voidaan olla. Aloituksen tapauksessa rasismi on etnisestä taustasta, ei ihonväristä johtuvaa.

Putintrollien ja natsipersujen puhetta, että terveisiä Iljalle sinne Kremliin vaan.

Vierailija
20/32 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoiko sanan käyttäminen siitä ydinvoimalan tussahduksesta, vai oliko jo peräti aiemmin käytössä.

Sana on ollut jo aiemmin käytössä, mutta merkitys on hieman vaihdellut. Aina kyseessä on kuitenkin ollut negatiivinen sana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme