Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla raskaus mennyt reilusti yli lasketun ajan: Oletteko jossain

Vierailija
15.04.2006 |

vaiheessa alkaneet " vaatia" käynnistystä? Jotenkin tuntuu hurjalta, että sairaalassa vain todetaan että " aletaan mietiskellä sitten sitä vaihtoehtoa, kun niitä viikkoja on se 42+2" ...

Olisi mielenkiintoista kuulla etenkin asiantuntijoiden kuten kätilöiden/lääkäreiden mielipiteitä. Jos tällainen tilanne olisi omalla kohdallanne, eikö teitä yhtään huolestuttaisi että istukka sanoo jo sopimuksensa irti?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä sairaalassa oltu yhtään noloina tms., että käynnistämisasiaa oli lykätty niin pitkälle että ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis sektio (näin ymmärsin)?

Vierailija
2/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä silloin osannut muuta vaatiakkaan.

Toinen käynnistettiin 41+4 ja kolmas 41+5 omasta pyynnöstäni.

Neljäs raskauteni 1kk ja 6 päivää sitten käynnistettiin vasta 40+1,minulla siis kaksosraskaus,vaikka olisin tarvinnut sen huomattavasti aikaisemmin. Ihan oman voinnin kannalta siis. No niinhän siinä sitten kävi että kohtu oli ylivenynyt eikä jaksanut supistella kovasta käynnistyksestä huolimatta ja päädyimme sektioon sitten lähes 2 vrk:n käynnistyksen jälkeen.

En vieläkään ymmärrä miksei synnytystä olisi voinut aikaisemmin käynnistää kun vauvatkin olivat tosi isoja kaksosiksi 3,5 kiloisia molemmat syntyessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavana päivänä olisi ollut käynnistys, jonka olin itse tyhmyyksissäni " vaatinut" .

Kontrolleissa kävin kuitenkin 3 pv välein ja kaikki oli kunnossa, istukka toimi hyvin jne.

Mieluummin sitä synnyttää luonnollisesti kuin käynnistyksellä.

Vierailija
4/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ensimmäinen käynnistettiin viikolla 42+1 ja toinen 41+5, en suoraan sanottuna enää yliaikastarkastuksen jälkeen suostunu lähtemään sairaalasta kotiin. Kummatkin vauvat oli terveitä, tosin ihot oli tosi kuivana, kun lapsivettä oli enää niin vähän. Ensimmäinen lapsi oli myös jo niin iso kokoinen että lopuksi jouduttiin leikkaamaan kun lapsi oli korvatarjonnassa, kun raukalla ei enää ollut tilaa masussa.

Vierailija
5/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tiesin että se 42+0 on viimeinen takaraja, niin en hätäillyt vaan odottelin rauhassa. Kontrolleissa kaikki ok, istukka toimi loppuun saakka täysillä.

Toinen käynnistettiin rv 40+5 omasta pyynnöstäni, supistuksia kun tuli viikkotolkulla niin etten voinut nukkua ja alapää oli niin kipeä ettei liikkuminen onnistunut. Eipä lääkärikään vastaan sanonut.

Minulle siis " luvattiin" käynnistykset jo etukäteen, eli sanottiin että jos ei silloin-ja-silloin ole syntynyt niin voit varata ajan käynnistykseen ja niinhän se sitten menikin.

Vierailija
6/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottaakin. Virallisesti raskauspäiviä oli muutenkin kolme enemmän, mutta ei viitsitty sitä silloin ultrassa muuttaa.

Menin kuitenkin jo sairaalaan 41+5 päiväkausia jatkuneen supistelun takia. Totesivat sitten että supisteluista huolimatta ei ollut mitään tapahtunut, mutta minä en suostunut kotiin lähtemään, joten aamulla alettiin käynnistämään.

Vierailija
7/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaushan on oikeasti yliaikainen vasta, kun 42 viikkoa on ylitetty. Normaali synnytyksen käynnistymisväli on 38-42 viikkoa.

Mutta omaan kokemukseen: 41+3 ja eka yliaikakontrolli, ei supistuksia juuri nimeksikään ollut. Yllättäin lääkäri päättää käynnistää synnytyksen Cytotecillä sikiön koon takia. Olin suoraan sanoen hiukka järkyttynyt. En olisi käynnistystä toivonut, koska vauva voi hyvin, napanuoravirtaukset olivat kunnossa ja itsekin loppuraskauteen nähden voin hyvin. Käynnistelyä jatkui pari päivää tuloksettomana ja lopulta jouduin sektioon. Sektio oli mielestäni täysin turha ja johtui vain turhasta hoppuilusta: kalvojen puhkaisun jälkeen vauva oli jäänyt huonoon asentoon ja ei siinä asennossa mahtunut syntymään. Luonnollisesti käynnistyneessä synnytyksessä vauva yleensä tietää missä asennossa kannattaa tarjoutua maailmaan.

Seuraavassa raskaudessa synnytys käynnistyi spontaanisti ja synnytin helposti lähes puoli kiloa suuremman lapsen.

Vierailija
8/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastin virtsatieinfektiota kroonisena koko odotusajan ja kävin sen vuoksi (ONNEKSI) säännöllisesti kontrolleissa.. eräs kontrolli rv 40+2..silloin tehtiin käynnistyspäätös..syinä mm. lapsiveden määrä lähes olematon, sydänäänet huonot, lapsi ei liikkunut juurikaan...

koko synnytyksen (8h) sydänäänet huonot ja syntyi sinisenä, ei osannut hengittää..happikaappi pelasti! Ilman tätä kontrollia olisi odotettu noin 12 pvä yli lasketun ajan, jolloin olis ollu normaali yliaikaistarkastus...olisi ollut jo myöhäistä.. tästä opin että seuraavalla kerralla VAADIN käynnistyksen jo tasan 40+0!

Vierailija
9/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät yöllä kotiuta, joten jäin sairaalaan " tarkkailuun" . Aamulla ois laitettu kotia, mutta sanoin jo järkänneeni isommalle hoitopaikankin, joten joutaisin hyvin synnyttääkin.

Käynnisteltiin se päivä ja tyttö syntyikin illalla.

Vierailija
10/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi vauva ei oikeastaan pahemmin kasva enää viimeisinä päivinä, siksi mieluummin odotellaan spontaania käynnistymistä (muistaakseni käynnistetyn synnytyksen riski päätyä sektioon on kaksinkertainen - en tiedä koskeko reilusti yliaikaisia synnytyksiä niin paljon, paikathan ovat aika kypsät kuitenkin.

Itse pyysin käynnistystä , ja sainkin sen. Viikkoja silloin 41+4 (ultran mukaan enemmän) - perusteena minulla silloin, että väsyin kun en ololtani saanut nukuttua ja minulla isompiakin lapsia. omalla kohdallani käynnistys meni hyvin - en ehkä kuitenkaan olisi pyytänyt jos olisin tiennyt em. seikoista silloin.

Vierailija
11/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tä syntyy ikinä : ) mutta olisin varmasti vaatinut käynnistämään ellei olisi muuten lähtenyt käyntiin oli niin tuskainen olo ja maha oli todella iso , ja vielä turvotusta niin että ei pystynyt kävellä kunnolla

Vierailija
12/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimat olivat synnyttäessä vähissä ja lapsi oli iso.

Vierailija
13/13 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eivät yöllä kotiuta, joten jäin sairaalaan " tarkkailuun" . Aamulla ois laitettu kotia, mutta sanoin jo järkänneeni isommalle hoitopaikankin, joten joutaisin hyvin synnyttääkin.

Käynnisteltiin se päivä ja tyttö syntyikin illalla.