Oon ollut nyt 3 vuotta ilman kuukautisia eikä edelleenkään mitään syytä ole löytynyt. Jo on kumma!
Olen 22v, ei diagnosoituja sairauksia, terve olo yleisesti myös itselläni, säännölliset terveelliset elämäntavat, normaali paino, normaali ruokavalio, harrastuksena lenkkeily, en koe olevani stressaantunut. Kilpirauhasarvot normaalit, ei lääkityksiä. Ei hormonaalista ehkäisyjä käytössä.
Tosiaan nyt 3 vuotta takana ilman kuukautisia. Naistentautien erikoislääkärit ja kätilöt ja jopa sairaanhoitajaopiskelijat koluttu läpi. Ei mitään löydetä. Ei kerta kaikkiaan mitään syytä löydetä. Jopa munasarjat normaalit. Aina vuosi toisensa jälkeen kaikki ultrat ja labratulokset otetaan eikä mitään löydy. Ei mitään ongelmia.
Miten tämä voi olla mahdollista enää? 😂
Kommentit (53)
Eräänä vuonna minulla oli kuukautiset edellisen vuoden heinäkuussa ja seuraavat vasta seuraavan vuoden helmikuussa. Jossakin vaiheessa aloin miettimään, että ehkä tämä ei ole normaalia, mutta ajattelin, että minulla on kai sitten ennenaikaiset vaihdevuodet ja aloin jopa jo toivomaan sitä ja hyväksymään asian. Olin tuolloin 26/27. En siis ole koskaan halunnut lapsia. En kertonut asiasta kenellekään, mutta aloin sitten lopulta kuitenkin miettimään, että ehkä pitäisi mennä lääkärille ja etsin jo tietoa lääkäreistä netistä , mutta en kuitenkaan mennyt lääkärille kun tälläisistä asioista puhuminen on hyvin vaikeaa, enkä ole mennyt lääkäriin vakavimpienkaan asioiden takia. En koskaan saanut tietää, mistä tässä oli kyse, eikä tuollaista ole koskaan toiste tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ei löydä syytä, niin kysytään av-palstalta!
Täällä on paljon ihmisiä. Ihmisillä ja ihmisten tutuilla ja tutun tutuilla on kaikenlaisia kokemuksia. Kyllähän tällaisesta voi keskustella täällä hyvinkin. :)
Ap
Ja aiotko sä seuraavaksi mennä lekurille tän av-ketjun kanssa ja vaatia täällä mainittuja asioita tutkittavaksi? Lääkärit tietää nää asiat varmasti paremmin kuin keskiverto av-mamma. Ei jonkun vaivan sairastaminen kenestäkään tee asiantuntijaa asiassa.
Ihmisiä ne lääkäritkin on. Minä menin lääkäriin suonenvedon aiheuttaman pitkittyneen kivun vuoksi ja ainoa mitä lääkäri osasi sanoa oli itsestäänselvyydet: suonenvetoja tulee suurimmalle osalle jossain vaiheessa jne. ja kun kohtaus on päällä niin muista venytellä. Lopulta pohdittuani asiaa tulin siihen tulokseen että en ollut kuntouttanut jalkaani tarpeeksi että lihas olisi parantunut ja sen takia siihen oli jäänyt kipu ja se parani hitaammin. Mutta tällaista ei ehkä tule ajatelleeksi lääkäri siellä paikanpäällä. Hain siis vain syytä pitkittyneeseen kipuun, koska aikaisemmista suonenvedoista ei sellaista ollut jäänyt.
Missä iässä sun kuukautiset alkoi ja ehtikö ne olla säännölliset monta vuotta?
Mulla kuukautiset säännöllistyivät vasta n. 23-24-vuotiaana kun sain vähän lisäpainoa, sitä ennen puolen vuoden tauot oli ihan tavallisia.
Ap,
Mikä sinua kovasti koko ajan naurattaa hymiöistä päätellen?
Jostain vakavastahan terveyteen liittyvästä ongelmasta on nyt kyse. Terveellä naisella on kuukautiset vaihdevuosiin asti ja et ole lähelläkään.
Minua ei naurattaisi. Onko tämä jokin mauton provo.
Itse pohtisin noita mainittuja, että onko rasvaa riittävästi kehossa, jotta hormonitoiminta pysyy normaalina? Ja, ettei liikaa liikuntaa? Stressihän on myös yksi, joka vaikuttaa kuukautisiin herkästikin.
Sun arvoilla voi aivan hyvin jo kokeilla kilpirauhaslääkitystä. Sitäpaitsi aivolisäkeperäisessä vajaatoiminnassa sekä Tsh että T4v laskevat (jos ette usko, googlatkaa).
Sulta kannattaisi ottaa myös T3v ja kilpirauhasvasta-aineet, että tietää onko kilpirauhastulehdusta. Kuukautisten poisjäänti ja hiustenlähtö viittaa vahvasti kilpirauhasen vajaatoimintaan, varsinkin kun sulla on jo todella matala T4v. Tiedän mistä puhun koska mulla myös vajaatoiminta enkä todellakaan tulisi toimeen noin matalalla arvolla. Lääkitys on Suomessa liian vaikea saada.
Aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta jos kerran kummatkin arvot laskevat. Endokrinologille siis.
Vierailija kirjoitti:
Itse pohtisin noita mainittuja, että onko rasvaa riittävästi kehossa, jotta hormonitoiminta pysyy normaalina? Ja, ettei liikaa liikuntaa? Stressihän on myös yksi, joka vaikuttaa kuukautisiin herkästikin.
Jatkan vielä, että jos hiustenlähtöä, sekin voisi viitata stressiin, vaikka toki muuhunkin. Kortisoli, adrenaliini yms. vaikka tuskin niissä mitään suurta heittoa voi olla, jos ei mitään selviä muita oireita ole. Endokrinologille ehkä lisämunuaisten tutkimukseen?
CT-kuvalla nähdään onko aivolisäkekasvain
Kuullostaa erikoiselta! Itselläni jäivät pois 18 v. kun laihdutin liikaa, sain ensin lievempää sitten vahvempaa (kuin ei auttanut) hormonivalmistetta. Sanottiin että pitää saada alkamaan ei voi olla ilman, koska muuten esim. osteoporoosin riski!!!
Paljonko ap painat ja miten pitkä olet? Jos kuitenkin oot liian kevyt.
Onko hormoneilla käynnistystä yritetty ap? Aika erikoista jos ei.
Olet varmasti käynyt monilla lääkäreilla, mutta jos näin ei ole niin kannattaa mennä useammalle. Kilpirauhasjuttuihin varsinkin suhtaudutaan Suomessa tosi kummallisesti. Labrojen viitearvot ovat vain viitearvoja ja juuri tarkistettiin jonkin maksa-arvon viitettä ja sen todettiin olevan liian optimistinen. Tsemppiä!