Nyt Espanjaan tottuneena täytyy sanoa että Suomessa on hyvin omituinen tervehtemiskulttuuri
Esimerkiksi naapuria ei tervehditä, mutta jossain täydellä salilla saatetaan jotain täysin tuntematonta morjestaa kovaan ääneen? Mitä jos tervehtisitte sensijaan naapuria ja esimerkiksi astuessanne hissiin, jossa on valmiiksi muita ihmisiä, sanoisitte hei?
Kommentit (21)
Naapurit asuvat liian lähellä, heihin tarvitaan hajurakoa. Koska naapureista kuuluu meteliä koko ajan niin ei ole halua tervehtiä. Tervehtimisväleistä on lyhyt matka huonoihin väleihin. On siis parempi pysyä "tuntemattomana" ja pitää välit jäisinä :)
Niin en tiedä miksi joillekin on niin vaikeaa vastata moi, kun tervehdin niitä.
Minä kerran nuorena tyttönä kohteliaisuuttani small talkkasin iloisesti vanhan ison ukon kanssa. Sitten se aloitti hervottoman tuijottamisen. Pelotti.
No ei tuo nyt mikään yleinen tapa ole. Minä en koskaan tervehdi ventovieraita punttisalilla, tuttuja saatan kyllä. Samoin pukkarissa jos siellä on yksi toinen nainen minun lisäkseni, ja intiimissä tilanteessa on jotenkin outoa olla sanomatta "hei".
Hississä taas ollaan samassa tilassa - mitä? - 20 sekuntia, tuijottaen hissin seinää. Ei siinä minusta tarvitse tervehtiä, paitsi jos tilanne on outo tai poikkeava, esim. keskellä yötä.
Naapureita tervehdin aina, ja siis yleensä ekana. Olen asunut samassa talossa jo 22 vuotta ja pitäisin aika epäloogisena kakkosen ajattelutapaa. Jos naapurin toiminta ärsyytää, se ärsyttää huomattavasti vähemmän, jos tunnen hänet edes pintapuolisesti. Tiedän vaikkapa, että hän huudattaa telkkua ihan siksi, että on tosi huonokuuloinen. Tietysti voisin kakkosen tavalla vihata vaan mokomaa, mutta nyt sitä mökää on paljon helpompi sietää. Ja myös tarvittaessa käydä sanomassa, jos on valituksen aihetta.
Suomessa herkästi tosiaan aletaan miettimään, että "mitähän toi nyt meinas" vaikka ihan ohimennen tervehtii. Etenkin, jos ollaan vastakkaista sukupuolta, niin siinä on heti toisella joku "uuh se haluu mua"-harha päällä. Joten ehkäpä siitä syystä vaan parempi olla hiljaa.
Itse olen lopettanut sellaisten naapureiden, työkavereiden ja tuttujen tervehtimisen, jotka eivät vastaa. Pari kertaa kokeilen ja sitten lopetan. Pidän arvossa sääntöjä, että mies tervehtii naista ja nuorempi vanhempaa ensin.
Asun kerrostalossa helsinkiläisessä lähiössä ja kaikki siis todella kaikki tervehtivät porraskäytävässä ja hississä. En ymmärrä, mitä tämä "kukaan ei tervervehdi" juttu tulee.
Äitini asuu keskustassa kerrostalossa ja siellä myös ihmiset tervehtivät toisiaan.
Jaa, kyllä meidän talossa kaikki naapurit tervehtivät. Sen sijaan kuntosalilla ei tuntemattomat tervehdi.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin eilen moi kun astuin töissä hissiin ja oli kiva nainen hississä valmiina.
M45
ai valmiina hommiin?
Mistä te löydätte niitä tuppisuunaapureita? Aina olen tervehtinyt joka naapuria ja aina on naapuri tervehtinyt takaisin. Saatetaan jopa pienet small talkit jutella. Ja Suomessa asutaan, suomalaisia ollaan.
Meillä ei edes kaikki tervehdi töissä toisiaan. Todella mieltäylentävää mennä aamulla kahvihuoneeseen, jossa istuskelee valmiiksi pari ihmistä. Kun sanon iloisesti "huomenta", on aivan hiljaista.
Kai sillä yritetään ilmaista jotain, mutta tahallani kieltäydyn ymmärtämästä. Tervehdin aina vaan.
Ja taas snobbailua ja Suomi paska. Hohhoijakkaa!
Meidän kerrostalossa kaikki tervehtii. Helsinki.
Suomalaiset ovat kuppikuntaisia, epäsosiaalisia kyräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi naapuria ei tervehditä, mutta jossain täydellä salilla saatetaan jotain täysin tuntematonta morjestaa kovaan ääneen? Mitä jos tervehtisitte sensijaan naapuria ja esimerkiksi astuessanne hissiin, jossa on valmiiksi muita ihmisiä, sanoisitte hei?
Aikoinaan koulussa opetetti miten ainoa oikea puhdastapa tervehtiä on kätellä ja katsoa tpista suoraan silmiin, kaikki muut tervehdystavat ovat väärin. Sitten kerran tutustuin erääseen ranskalaiseen nyt hyvään tuttavaan joka jäi vain hämillään tuijottamaan kun vastaukseksi poskisuudelmaan ojensin vain kylmästi käden. Sen nolon tilanteen jälkeen ymmärsin että maailmassa on monellaosoa tapoja tervehtiä eikä kättely ole se ainoa oikea kuten koulussa oli aikoinaan meille opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen asian noin päin käänsit? Vai olisiko Espanjassa outo tervehtimiskulttuuri meidän suomalaisten kannalta?
Mun naapureista ehkä neljäsosa ei tervehdi. Ei katso päin ja osa ei reagoi mitenkään silloinkaan, vaikka minä tervehtisin. Ihme mölliköitä. Suurin osa heistä on 20-30-vuotiaita. Itse olen nelivitonen nainen ja asun pienkerrostaloryppäässä Keski-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin eilen moi kun astuin töissä hissiin ja oli kiva nainen hississä valmiina.
M45
Saitko syytteen ahdistelusta vai pippurisumutetta silmille?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lopettanut sellaisten naapureiden, työkavereiden ja tuttujen tervehtimisen, jotka eivät vastaa. Pari kertaa kokeilen ja sitten lopetan. Pidän arvossa sääntöjä, että mies tervehtii naista ja nuorempi vanhempaa ensin.
No ilmankos on hiljaista. Etiketin mukaan vanhin nainen on se joka terhvehtii ensin.
M45