Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmiö johon en ole aiemmin törmännyt: työpaikan läähättäjät ja pervot. Kertokaa kokemuksianne!

Vierailija
23.01.2018 |

Olen vasta aloittamassa työuraani, joten voi hyvinkin johtua siitä että en ole tällaiseen aiemmin törmännyt ja olin ihan liian naiivi koko ilmiöstä. Olisin olettanut että kouluaikana tai muissa harrastuksissa tms olisi ollut vastaavaa, tai ehkä sitten olikin kyse vaan tuosta työpaikasta, en tiedä. Vaihdoin osittain tuon läähättelyn takia työpaikkaa, ja tässä hommissa en ole törmännyt vastaavaan (ainakaan vielä).
Kyseessä asiakaspalvelua sisältävä työ, jossa olin ihan vain oma itseni, plus vielä hieman pirtsakampi silloin kun asiakkaiden kanssa piti olla tekemisissä. Hymyilen ja nauran paljon, ja tämän ilmeisesti jotkin sitten ottavat flirttinä? Ei kukaan muu ole aikaisemmin ottanut, joten olen hieman hämilläni.
Ensin tuli joiltain asiakkailta vihjailevia rupatteluja, jotka osalla muuttui asiattomiksi huomautuksiksi esim maksaa luonnossa ja muuta sellaista muotojen kommentointia. Ja kun näistä ei kauhean helposti päässyt eroonkaan, kun ei voinut suoraan käskeä suksia v*ttuun. Sitten alkoi tulemaan jo facebookinkin puolelle viestejä ensin ihan työkavereilta, ja sitten yhdeltä yhteistyökumppanilta jonka keskustelunaloituksen erehdyin hyväksymään kun luulin että kyse oli puhtaasti töistä. No, ne yksärithän oli taas samaa "flirttiyritystä" tai mitä lie ahdistavaa, jossa yksikin kertoi kuinka kaunis ja ihana olen, eikä lakannut viestittelemästä vaikka lopetin vastaamasta (nyt on älynnyt onneksi). Ja tämä yhteistyökumppani veti herneet nokkaan kun kerroin että olen varattu, eikä minulla ole mitään kiinnostusta lähtä hänen kanssa kaupungille "yksille". Ja kun vaihdoin työpaikkaa, niin työsähköpostiin tuli vielä muutama viesti, jossa työkaveri tunnusti ihastumistaan.
Tällaisena kirjoitettuna kuullostaa ihan super itsekeskeiseltä, että kaikkiko siellä vaan läähätti perääni ja uuh, muija vaan kuvittelee. Mutta tilanne oli ihan kamalan ahdistava, ja muutkin naistyöntekijät kokivat samaa. Joka päivä inhotti mennä töihin, ja yritin vältellä tiettyjä ihmisiä. Sain jatkuvasti miettiä olemustani ja olemistani, paljastaako paita liikaa, hymyilenkö turhan paljon. En voinut enää olla oma itseni! Jos oli työpaikan virkistyspäiviä tms, niin silloin vasta iholle tultiinkin. Inhottaa jo muutenkin jos ihmiset tulee liian lähelle, niin nämä läähättäjät tuli vielä koskettelemaan olkapäätä tai käsiä vähän liian kauaksi. Tai seisoivat juuri siinä iholla, niin että kun itse liikkuu, niin hivuttautuvat lähemmäksi.
Tuossa työpaikassa oli muitakin ongelmia, ja mitään ei onnistunut pomon kautta korjata, joten näin parhaaksi vaihtaa paikkaa. Onko muilla tällaisia limaisia ongelmia ollut? Onko se enemmän joihinkin työpaikkoihin sidottu? En haluaisi vaihtaa omaa persoonaanikaan, että saisin olla rauhassa epämiellyttäviltä kosketteluilta ja puheilta. Näen sen samana asiana, kun raiskauksessa puhutaan uhrin vaatteista. Ei niillä ole väliä, se toinen on kieroitunut kun ei tajua ihmisten rajoja.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä ihmisiä tuollaiset miehet. Moni äijä luulee, että jos hänelle hiukan hymyilee tai on ystävällinen, niin se on tarkoitettu jotenkin henkilökohtaiseksi flirtiksi. Tyhmää mutta kovin yleistä. Jos ei siellä töissä kukaan luottamusmies tai pomo voi auttaa, aika huono mesta on kyseessä. Olen pahoillani kokemasi johdosta.

Vierailija
2/7 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henrik kirjoitti:

Ikäviä ihmisiä tuollaiset miehet. Moni äijä luulee, että jos hänelle hiukan hymyilee tai on ystävällinen, niin se on tarkoitettu jotenkin henkilökohtaiseksi flirtiksi. Tyhmää mutta kovin yleistä. Jos ei siellä töissä kukaan luottamusmies tai pomo voi auttaa, aika huono mesta on kyseessä. Olen pahoillani kokemasi johdosta.

Paikkaa on siis jo vaihdettu, että enää ei tarvitse olla joka päivä läähätettävänä ja vältellä katsomasta ihmisiä silmiin (ikään kuin se olisi auttanut mitään). Tuli kyllä ihan puskista tuo, ja miten isossa skaalassa se näyttäytyi! En tiedä mikä pervomagneetti tuo paikka sitten oli, kun kyllä ennen on saanut opiskellessa yms tehdä hommiaan rauhassa. Niin ja siis, jos yritin jotain raporttia tms rauhassa tehdä, niin en koskaan saanut rauhassa keskeytyksettä tehdä, kun poikkeuksetta joku tömisteli paikalle jauhamaan turhanpäiväistä p*skaa. Yksikin aina aktivoitui kun näki minut, kahvilla istui aina viereeni, tervehti ottamalla kiinni käsistäni tai hartioistani, jutteli vain minulle pöydässä, vaikka minulla olisi ollut keskustelu jonkun toisen kanssa kesken. Ihan naurettavaa ja surkuhupaisaa, niinkuin jokin sketsihahmo.

Itselläni ei vielä silloin ollut kunnon taitoja puuttua koko asiaan, kun tuommoista alkaa tapahtumaan, niin ensimmäisenä sitä jotenkin jää hämmästyneeseen shokkiin. Että ajattelee että kuvitteli vain kaiken. Kun puhuin muiden naistyökavereiden kanssa, niin sitten alkoi saamaan selvyyttä, että ei kuvitellut, ja muutkin kokivat samaa. En tiedä kokivatko samassa mittakaavassa, kun jouduin olemaan enemmän esillä kuin he, joten ehkä olin sitten helpompi uhri tai jotain.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin hyvännäköinen, että suomalaisten kanssa tuollaiseksi menisi.

Vierailija
4/7 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole niin hyvännäköinen, että suomalaisten kanssa tuollaiseksi menisi.

No en todellakaan ole edes hyyvännäköinen. Minulle ei ole koskaan aiemmin osunut tuollaista kohdalle. Oletan, että jos olisin niin vetävän näköinen, niin saisin hätistellä ihan arkisestikkin, baarissa tms porukka ympäriltä. Tuo oli ihan naurettavaa. Kerralla oli joukko miehiä kimpussa. Tiedän, että minun olisi pitänyt sanoa paljon napakammin että en arvosta tuollaista kommentointia tms hipelöintiä. Mutta olin niin hämilläni siitä, että onko tämä tosikaan. Siinä joutuu shokkitilaan, varsinkin kun oli muutakin ongelmaa työpaikalla niin oli ihan väsynyt toimimaan.

Ap

Vierailija
5/7 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän!

Olitko jossakin ministeriössä tai eduskunnassa töissä? Itse olin hetken ja häivyin juurikin tuon takia. Omituisia pervoja kyttäsi ja kommentoi milloin missäkin, eikä kukaan vanhempi työntekijä enää korvaansa lotkauttanut, vaikka saattoi olla tilanteessa läsnä. Olin mykistynyt ja järkyttynyt. Ahdisti mennä töihin, enkä tosiaan enää tiennyt, mitä laitan päälleni ja uskaltaako katsoa ketään työkaveria edes silmiin. Enkä tosiaankaan pukeutunut/käyttäytynyt provosoivasti, vaan kuivan asiallisesti.

Sitä enemmän naurattaa katsoa tekopyhää, kaksinaamaista kiertelyä ja tuomitsevaa kommentointia asian ympärillä, kun mediassa puhuttiin siitä #metoosta.

Että me too vaan.

Vierailija
6/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Djsfjbv

Vierailija
7/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätin vanhemman naiskollegan toimistohuoneestaan räpläämässä itseään, koneella auki facebook sivuni..